ASB Stavebnictví Stránka 264

Stavebnictví

Partneři sekce:

U multifunkčního komplexu MyZeil uprostřed Frankfurtu se stírá hranice mezi střechou a fasádou, exteriérem a interiérem. Celé nákupní a zábavní centrum je pokryto skleněnou strukturou, která svými tvary připomíná rozbouřenou řeku plnou vodních vírů. Její rozdělení do trojúhelníkových segmentů umožnilo architektům z italského studia Fuksas dosáhnout působivých deformací, kterými přivádějí přirozené světlo do útrob šestipatrového komplexu.

Města přicházejí každý rok o množství zelených ploch, o které je obírá zhušťující se výstavba. Nedostatek vegetace nepříznivě ovlivňuje nejen mikroklima, ale i životní podmínky obyvatelstva žijícího v městských aglomeracích. Jedním ze způsobů, jak předejít úbytku zeleně, je navrhování objektů s vegetačními střechami. Vložení tohoto přírodního prvku do městského prostředí představuje ekologické revitalizování zastavěných ploch.

KORATHERM HORIZONTAL VKM je nejnovějším přírůstkem do rodiny designových otopných těles KORATHERM. Tato řada významně rozšiřuje portfolio komfortních těles vyráběných firmou KORADO.

Stavba Trojského mostu pomalu vstupuje do své záverecné fáze a motoristé i chodci se už teší na chvíli, kdy nový most ulehcí dopravní situaci v Praze. Jeho výstavba ale nebyla nic jednoduchého a málokdo si pri jeho prejíždení uvedomí, jak nárocné bylo pro pracovní cety, a zejména pro ty betonárské, podobnou strukturu vybudovat.

Nový podlahový prvek byl vyvinut k zlepšení kročejového útlumu masivních stropů v obytných prostorech, například u betonových stropů. Novinka nabízí optimální systémové řešení a vyniká minimální tloušťkou skladby. Při použití s 20milimetrovým vyrovnávacím podsypem od stejného výrobce dokáže zlepšit kročejový útlum až o 31dB!

Už ve čtvrtek 6. června 2013 bude udělena cena nejlepší české dopravní stavbě za rok 2012. Celkem 12 projektů v kategorii Stavba se dostalo do užší nominace již desátého ročníku soutěže vypisované Ministerstvem dopravy ČR a Státním fondem dopravní infrastruktury s cílem profesionální prezentace oborů české dopravní stavitelství a inženýrské profese nejen laické i odborné veřejnosti, ale také české a evropské politické reprezentaci.

Každý z nás si zaslouží určité pohodlí a komfort. Bavíme se tedy o komfortu ve slova smyslu tepelné pohody a o komfortu v ovládání tepelného zdroje. Komfortní teplota je pro každého člověka jiná - pro někoho to je 21°C pro jiného 23°C, ale z ekonomického hlediska topí jen na 21°C. V současné době, kdy existují kvalitní zdroje levného tepla, si komfortní teplotu může dopřát každý.Typický představitel provozně levného zdroje tepla je tepelné čerpadlo, které je schopno vyrábět teplo o teplotě až 60°C a distribuovat ho do vaší otopné soustavy - ať už podlahové nebo radiátorové.Kvalitní tepelné čerpadlo je schopno topit do minimálně venkovní teploty -20°C a to všechno za maximálně poloviční náklady než by vám topil plynový kotel. Oproti vytápění elektrokotlem jsou náklady třetinové.

Mezi letošními účastníky Grand Prix Architektů se v kategorii novostavba objevila realizace malé vodní elektrárny ve Svijanech. Zajímavá je nejen tvarem své nadzemní části, ale také tím, že stavba je doplněna o rybí přechod, který umožňuje vodním živočichům překonat výškový rozdíl hladiny v okolí elektrárny. Novou malou vodní elektrárnu můžete zahlédnout i ze silničního mostu přes řeku Jizeru na cestě mezi Prahou a Turnovem.

Keramické stropy v minulosti ovládaly stavební trh a i nyní patří k nejoblíbenějším řešením, především u rodinných domů. Stropy z pálených prvků vynikají vysokou variabilitou, lze je použít i pro nepravidelné půdorysy místností, jejich realizace je jednoduchá. Při dodržení předepsaného postupu jsou zcela bezpečné.

Nové zázemí poradenského a vzdělávací centra Otevřená zahrada vyrostlo na severním svahu Špilberku v loňském roce v Údolní ulici č. 33 v  Brně a součástí fasády této modelové zelené administrativní budovy jsou i protipožární sádrovláknité desky fermacell Firepanel A1, které se poprvé na českém trhu objevily na začátku loňského roku.

Výstavba krbu jako jednoho z prvků vytápění, respektive přitápění moderní novostavby je stále populárnějším řešením pokrytí tepelné ztráty. S krbem si zároveň pořizujeme i krásný „kus nábytku“, ale pokud nerespektujeme základní pravidla pro volbu materiálů a výkon krbové vložky, mohou nám za nějaký čas jeho užívání zbýt jen oči pro pláč.

Přijetím novely zákona o hospodaření energií – po přehlasování veta presidenta republiky v Poslanecké sněmovně v září 2012 – se požadavky na energetickou náročnost budov staly součástí našeho právního řádu a jsou právně vynutitelné. Projednávání této novely provázela negativní mediální pozornost a kritická vymezení poslanců a senátorů vůči evropským energetickým směrnicím. Komentáře právní úpravy se zúžily na kritiku vnucované bruselské regulace a povinnost energetických štítků budov (správně průkazů energetické náročnosti budov).

Tvorba trhlin v betonových konstrukcích je dnes běžným jevem i navzdory stálé snaze zkvalitňovat proces výstavby, ať už používáním správných přísad do betonu, nebo dodržováním technologických pravidel při betonáži. Vznik trhlin ve všech cementových materiálech (v jednotlivých druzích betonu a malty) vede ke snižování pevnosti a životnosti stavebních konstrukcí.

Kromě kvantitativních parametrů, jako jsou ohybová tuhost desky, přídržnost povrchové úpravy s podkladem nebo místní rovinnost, se pozornost vždy soustřeďuje na vzhled viditelného povrchu. Často jsou za kardinální vady označovány bodové odchylky, které jsou přirozeným důsledkem proměnných faktorů, které se při realizaci podlahové konstrukce objektivně vyskytují (vliv materiálových faktorů, okolního prostředí nebo lidského faktoru). V příspěvku je navržena metodika hodnocení, která by umožnila alespoň částečně kvalitové posouzení kvality průmyslové podlahy jako celku objektivizovat a vytvořit tak všem zúčastněným stranám základ pro korektní jednání.

V roce 2012 připravila společnost Tellus Energi System se sídlem ve Švédsku energeticky úsporný návrh vytápění pro autosalón ve městě Eslöv. Jedná se o halu s rozlohou 6 000 m² rozdělenou na část autosalonu (1 200 m²) a autobazaru (4 800 m²). Kromě projektu a přípravných prací byla celá stavba realizována v průběhu několika měsíců. Měření reálných spotřeb energie objektu ukazuje až šokující výsledky.