Vítězem mezinárodní architektonické soutěže na dostavbu 4. kvadrantu Vítězného náměstí se stal společný návrh holandské kanceláře Benthem Crouwel Architects a českého studia OVA. Projekt na dostavbu jednoho z nejvýznamnějších pražských náměstí navazuje na původní hodnoty urbanistické koncepce Dejvic od Antonína Engela. Investor s vítězem již podepsal smlouvu na přípravu projektu.
Urbanismus
Po pilotní fázi, která proběhla v polovině loňského roku, plánuje vídeňská radnice zahájit trvalé úpravy městské čtvrti Favoriten na tzv. superblok. Kromě zklidnění dopravy, a tím i větší bezpečnosti provozu, je cílem vyšší kvalita bydlení, více zeleně a ochlazení ulic v horkých letních měsících.
Magistrát hl. m. Prahy plánuje na nevyužitých městských a státních pozemcích v Letňanech vybudovat novou inovativní čtvrť. Ta by měla vzniknout podle územní studie, kterou nyní zpracovává Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Cílem studie je navrhnout čtvrť, která bude ekologická, v mnoha ohledech soběstačná a bude respektovat potřeby místních obyvatel.
Zatímco v českých městech se stále mluví o plánech na výstavbu městských okruhů, v Paříži se chystají na radikální změnu existující infrastruktury. Pařížský okruh Boulevard Périphérique, který obkružuje celé město, se bude přeměňovat na pás plný zeleně a s preferencí udržitelné mobility.
Ďáblice jsou jedním z nejhodnotnějších sídlišť v Praze, a to nejen z důvodu dobrého dopravního spojení, dostatku zeleně a původní veřejné vybavenosti. Právě kvůli jeho ochraně, návrhům nekoncepční výstavby a potenciálním ztrátám dalších funkcí, které nastaly v minulosti, se Praha rozhodla již v roce 2018 vytvořit územní studii.
Pražští radní schválili na svém zasedání trojici studií, které pomohou nastavit směr pro budoucí rozvoj a zkvalitnění Severojižní magistrály v úseku mezi Vltavou a Hlavním nádražím. Vizi těchto studií představili společně v Centru architektury a městského plánování (CAMP) náměstek pro územní a strategický rozvoj Petr Hlaváček a náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib.
Projekt Southbank na levém břehu Dunaje ve čtvrti Petržalka přinese prvotřídní architekturu, více než tisíc bytů a přes 85 tisíc m2 pronajímatelných kancelářských a obchodních ploch. Informoval o tom developer Penta Real Estate.
Stále ještě u nás není běžnou praxí, aby se na přípravě projektu dopravní stavby spolupodílel tým architektů, urbanistů a krajinářských architektů. Dokončení Městského okruhu v Praze představuje příklad komplexního přístupu k projektu s cílem co nejlépe začlenit dopravní stavbu do struktury města.
V roce 2008 byla vybudovaná stanice metra Letňany, která stále končí v poli. To by však mohly změnit plány, které má Magistrát hl. m. Prahy s nevyužitými městskými a státními pozemky. V okolí metra by mohla vzniknout nová inovativní čtvrť podle územní studie, kterou nyní zpracovává Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR).
Zadržování a zasakování vody v městské krajině je téma s prakticky univerzální podporou. Je to jedno z mála témat, kde koncepční odpor vůči takovým řešením neexistuje, a to nejen mezi odborníky, politiky, ale i širokou veřejností. Proč je tedy příkladů z praxe stále pomálu?
Výstavba linky metra D se stanicí Nové Dvory je příležitostí vytvořit na městských pozemcích v jejím přímém sousedství novou městskou čtvrť splňující nejpřísnější kritéria moderního urbanismu a udržitelného rozvoje.
Ostrava plánuje řadu strategických projektů s cílem zkvalitnit veřejný prostor. Jedním z těch nejambicióznějších je rozvoj více než 330 ha velkého území Slezské Ostravy. Urbanistický návrh této unikátní lokality podél řeky Ostravice zpracovává společnost AFRY.
Benešov připravuje změnu územního plánu, která umožní další rozvoj areálu bývalých Táborských kasáren. Zastupitelé by ji měli schvalovat v dubnu. V areálu někdejších kasáren je třeba ještě zbourat některé objekty, developeři by pak na tomto území mohli vybudovat byty. Má se tak dít podle územní studie od ateliéru UNIT architekti.
Architektonická kancelář Pavel Hnilička Architects+Planners vytvořila urbanistickou studii Pragovka. Cílem dokumentu bylo nastínit možnou podobu plnohodnotné městské čtvrti na území brownfieldu po bývalé továrně Pragovka v Praze - Vysočanech. Řešené území má rozlohu celkem 22 hektarů a mělo by se stát domovem pro tisíce lidí, stejně jako místem práce a odpočinku.
Satelitů kolem měst je čím dál více. Často jsou degradovány na noclehárny a jejich obyvatelé jsou kvůli chybějící hromadné dopravě nuceni jezdit za prací a za dalšími aktivitami téměř výhradně autem. To samozřejmě klade velké nároky na dopravní infrastrukturu. Existuje mnoho pozitivních způsobů, jak satelity polidštit. Nutnou podmínkou je zajistit v nich vyšší hustotu zalidnění a tím i lepší sociální vybavení.