Brno má novou dopravní tepnu. V Žabovřeské ulici se podařilo dokončit jeden z klíčových stavebních projektů v historii města – čtyřproudou komunikaci s unikátním tramvajovým tunelem. Technicky náročná stavba odlehčila dopravě v západní části města a přinesla moderní infrastrukturu do míst, kde dosud řidiče denně sužovaly kolony.
Doprava
Pardubice čeká dopravní revoluce. Jeden z nejambicióznějších silničních projektů v kraji míří do finále. Nový obchvat s největším závěsným mostem v Česku se brzy otevře veřejnosti – a ještě předtím si ho budou moci lidé projít pěšky.
Pražská doprava se už dávno nerozvíjí podle promyšlené koncepce, ale podle bariér. Radlická radiála je toho učebnicovým příkladem. Komunikace, která měla výrazně zlepšit propojení mezi Městským okruhem a dálnicemi D0 a D5, se více než deset let prakticky nikam neposunula.
Meziresortní výbor italské vlády pro strategické veřejné investice schválil projekt výstavby visutého mostu, který spojí pevninskou část Itálie s ostrovem Sicílie. Stavba, která má překlenout Messinskou úžinu, byla oficiálně znovu oživena loni na jaře. Přípravné práce mají začít už koncem tohoto léta, samotná výstavba by měla být zahájena v průběhu roku 2026.
Na budoucí trase dálnice D35 mezi Džbánovem a Litomyšlí je již zřetelně vidět pokrok. Krajina se mění – stavbaři pracují na násypech, zářezech i podpěrách mostů. Podle Petry Drklové z pardubické správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vzniká na necelých osmi kilometrech trasy celkem devět mostních objektů, jejichž délka přesahuje 1,1 kilometru.
Brněnská radnice se po vyhodnocení studie proveditelnosti přiklání k řešení propojení severu a jihu města podzemní železnicí. Tato varianta by měla nejen odlehčit přetížené tramvajové síti, ale zároveň nabídnout přímé spojení i pro obyvatele přilehlých oblastí. Vybraný koncept počítá s podzemní trasou mezi Chrlicemi na jihu a Tišnovem na severu, která by vedla pod historickým centrem města.
Především po roce 1989 si Pražané začali zvykat, že součástí městské hromadné dopravy jsou i vlaky. Trend jejich využití v čase neustále sílí a měl by vyvrcholit gigantickým projektem „Železniční uzel Praha“ (ŽUP). Na co se tedy mohou obyvatelé Prahy a její návštěvníci těšit v oblasti vlakové přepravy?
Metro se brzy po svém vzniku stalo páteří pražské hromadné dopravy a do budoucna to tak určitě zůstane. Všichni asi vědí, že se v současné době staví jeho čtvrtá linka, co se ale bude dít potom? Pojďte se na to podívat s námi…
Pražské tramvajové tratě zažívají v posledních letech bouřlivý rozvoj. Jeho nejviditelnějším projevem je položení kolejí na Václavském náměstí, nové tratě ale přibývají a budou přibývat po celé metropoli.
Malá plavidla čekající na proplavení u hořínských plavebních komor u Mělníka se mohou pohodlně a bezpečně vyvázat k nově vybudovanému čekacímu stání, které realizoval Metrostav DIZ.
Na začátku května odstartovaly v Brně trhací práce při ražbě průzkumné štoly pod sídlištěm Vinohrady. Jde o důležitý krok v rámci příprav na výstavbu plánovaného tunelu, který bude součástí východní části velkého městského okruhu.
Správa železnic spouští první celorepublikovou marketingovou kampaň, která má za cíl srozumitelně přiblížit význam a benefity projektu vysokorychlostních tratí široké veřejnosti. Její součástí bude i nová webová stránka objevte.vrtky.cz.
Stavba středočeské části dálnice D3, která má spojit Prahu s jihem Čech a dál k rakouským hranicím, by podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radka Mátla měla začít v roce 2028. V podcastu ŘSD uvedl, že se zvažuje i možnost využití takzvaného PPP modelu, tedy financování s pomocí soukromých investorů. Letos má začít výkup pozemků, přičemž všechny úseky by se měly realizovat současně.
Ministerstvo dopravy připravuje rozsáhlý plán na rozšíření dálniční sítě po roce 2050. Celkem má jít o 540 kilometrů nových tras, které by měly stát přibližně 320 miliard korun v dnešních cenách. Cílem je lepší propojení regionálních center a snížení dopravní zátěže v největších městech. O plánech informoval ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Od pondělí 7. dubna (v závislosti na počasí nejpozději v úterý) by měl být obnoven plný provoz na dálnici D1 v Brně mezi 194. a 196. kilometrem. Řidiči se tak po více než 20 měsících dopravních omezení dočkají rozšířeného úseku bez kolon. Práce na tomto vytíženém místě přinesly opakované komplikace v dopravě, zejména dlouhé kolony nákladních vozidel.