ASB Stavebnictví Inženýrské stavby

Inženýrské stavby

Partneři sekce:

Ministerstvo dopravy připravuje rozsáhlý plán na rozšíření dálniční sítě po roce 2050. Celkem má jít o 540 kilometrů nových tras, které by měly stát přibližně 320 miliard korun v dnešních cenách. Cílem je lepší propojení regionálních center a snížení dopravní zátěže v největších městech. O plánech informoval ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

redakce / ČTK -

Společnost Metrostav DIZ, která zajišťovala rekonstrukci Šítkovského jezu, provedla na začátku dubna také zkoušku provizorního hrazení. Ta byla součástí předávacího procesu díla investorovi – státnímu podniku Povodí Vltavy.

Brána do saského Švýcarska se pyšní novou dominantou s neobvyklým stavbařským příběhem. V německé Pirně už se tyčí most, jehož extrémně štíhlá nosná konstrukce je tak unikátní, že dlouho nebylo jasné, zda vůbec půjde postavit. Původní projekt museli stavbaři z Metrostavu a sesterské firmy Bemo Tunnelling společně s investorem dokonce přepracovat, aby postihli všechna jeho unikátní specifika. Dobrodružství ale nakonec spěje k happy endu. Díky zkušenostem a kreativitě českých mostařů bude most zprovozněn v závěru příštího roku.

Od pondělí 7. dubna (v závislosti na počasí nejpozději v úterý) by měl být obnoven plný provoz na dálnici D1 v Brně mezi 194. a 196. kilometrem. Řidiči se tak po více než 20 měsících dopravních omezení dočkají rozšířeného úseku bez kolon. Práce na tomto vytíženém místě přinesly opakované komplikace v dopravě, zejména dlouhé kolony nákladních vozidel.

S výstavbou kabelových tunelů (podzemní liniová stavba pro vedení kabelů vysokého a velmi vysokého napětí) se na území hlavního města Prahy začalo již v 60. a 70. letech 20. století. Hlavním důvodem umístit silové kabely do podzemí, byla hustá zastavěnost a již existující rozsáhlá inženýrská síť.

Vedlejší energetické produkty (VEP) a jejich ukládání ve vnitřní výsypce představují zajímavou a bezpečnou alternativu pro zahlazování důlní činnosti. Pro rozšíření kapacit skladování VEP v dalších místech vnitřní výsypky je však nezbytné provádět průběžný geotechnický monitoring a dodržovat bezpečný technologický postup zakládání vnitřní výsypky.

Brno letos plánuje výrazně zvýšit investice do dopravní infrastruktury. Na rekonstrukce a opravy silnic půjde přibližně 2,1 miliardy korun, což je o miliardu více než v loňském roce. Hlavním cílem je dohnat dlouhodobý deficit oprav a modernizace inženýrských sítí. Současně však s rostoucím objemem staveb přibude i dopravních uzavírek.

redakce / ČTK -

Metrostav Norge úspěšně dokončil svou dosud největší stavbu na prestižním norském trhu. Slavnostní prorážka tunelu Grenland na jihu země proběhla těsně před koncem minulého roku. Dvoutubusový tunel o délce 5 500 m razili čeští stavbaři v náročných geologických podmínkách a v extrémním arktickém počasí.

Dokončení posledního chybějícího úseku dálnice D1 u Přerova se urychlí o 91 dní, což umožní její otevření ještě na konci letošního roku. Toto zrychlení však bude stát 72 milionů korun, které získá zhotovitel stavby jako kompenzaci za intenzivnější nasazení stavebních kapacit. Oznámil to generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.

redakce / ČTK -

Praha se chystá na zásadní proměnu železniční dopravy. Vzniknou dva podzemní tunely o celkové délce 10,6 kilometru s pěti stanicemi, které pomohou řešit přetížení současných železničních tratí i městské hromadné dopravy. Vítěznou variantu projektu vybrala centrální komise ministerstva dopravy, přičemž se počítá s náklady ve výši 185 miliard korun.

redakce / ČTK -

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) oznámilo, že vybralo vítěze soutěže na přestavbu křižovatky dálnic D1 a D2 na jihu Brna. Zakázku získalo sdružení firem OHLA ŽS, Swietelsky a Hochtief CZ, které nabídlo cenu 3,2 miliardy korun a dobu realizace 643 dnů, tedy přibližně rok a tři čtvrtě.

redakce / ČTK -