ASB Stavebnictví Inženýrské stavby

Inženýrské stavby

Partneři sekce:

Praha letos zahájí stavby klíčových tramvajových tratí. Do roku 2026 se síť rozroste o spojení do Malešic, na Strahov, do Nových Dvorů a do nové čtvrti na Žižkově. Pražský dopravní podnik (DPP) tak pokračuje ve svém úsilí o zlepšení městské hromadné dopravy a přístupnosti.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) plánuje v roce 2025 zprovoznit téměř 73 kilometrů nových dálničních úseků. To je však o 38 kilometrů méně než v letošním roce. V období od roku 2022 do roku 2025 má být v Česku uvedeno do provozu celkem 219,9 kilometru dálnic, informovalo ministerstvo dopravy. I přes nižší tempo výstavby zůstávají klíčové úseky na seznamu priorit.

redakce -

S výstavbou kabelových tunelů (podzemní liniová stavba pro vedení kabelů vysokého a velmi vysokého napětí) se na území hlavního města Prahy začalo již v 60. a 70. letech 20. století. Hlavním důvodem pro umístění silových kabelů do podzemí byla hustá zastavěnost a již existující rozsáhlá inženýrská síť. Státním podnikem Pražských energetických závodů (právní předchůdce PRE, a.s.) bylo přistoupeno k vybudování prvního raženého kabelového tunelu. Jednalo se o kabelový tunel Malešice v délce zhruba 4,2 kilometru, který byl vybudován v roce 1973. Článek se věnuje výstavbě kabelového tunelu Rohan z roku 2024, což je nejnovější přírůstek do rozsáhlé podzemní sítě kabelovodů ve správě PREdistribuce, a.s.

Čeští stavbaři zanechají další významnou a tentokrát doslova obří stopu ve Skandinávii. Pracovníci Metrostav Norge aktuálně razí v Norsku největší podzemní objekt v historii mateřské společnosti. Velkoobjemové kaverny budou sloužit k ukládání odpadu z výroby zinku. Stavební práce probíhají v oblasti vnitřních fjordů Norska ve městě Odda nedaleko Bergenu od začátku letošního srpna. Ražby jsou nyní hotové cca z 10 procent.

Recyklování asfaltu se stalo klíčovou součástí moderního stavebnictví, zejména v oblasti silničního inženýrství. Tento proces nejen přispívá k ochraně životního prostředí, ale také snižuje náklady na stavební materiály. Jak probíhá recyklace asfaltu, jaké jsou možnosti jeho využití a jaké výhody to přináší?

Eliška Hřebenářová -

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) oznámilo, že další fáze rozšiřování dálnice D1 v okolí Brna, konkrétně mezi 182. a 210. kilometrem, bude odložena až na dobu po roce 2030. Důvodem je složitá dopravní situace, která nastala po zahájení přestavby úseku mezi 194. a 196. kilometrem.

redakce -

Dělníci na stavbě pražského metra D dnes prorazili 468 metrů dlouhou spojku nové trasy s linkou C. Dokončená tak je ražba všech tunelů v prvním úseku metra D a dělníci dokončují stanice. Propojení bude sloužit k přejetí souprav z jedné linky na druhou.

Článek se věnuje projektu „Optimalizace traťového úseku Děčín východ – Děčín Prostřední Žleb“, který si kladl za cíl obnovu traťového úseku v délce 1,3 kilometru pro nákladní vlakovou dopravu, a to včetně výměny 265 metrů dlouhého mostu přes Labe a sanace 400 metrů dlouhého Děčínského tunelu. Realizace stavby začala v dubnu 2022. V rámci geotechnického monitoringu bylo sledováno chování konstrukce Děčínského tunelu.

Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) opět posunulo termín podání nabídek do tendru na stavbu obchvatu Náchoda. Zatím poslední termín je 21. října, původní první termín byl 9. srpna. Posuny termínu si vyžádaly dodatečné dotazy uchazečů o vysvětlení nebo změny a doplnění projektové dokumentace.

redakce -

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) by měl mít příští rok rekordní rozpočet ve výši 160,3 miliardy korun. Podle návrhu rozpočtu fondu schváleného jeho výborem investiční výdaje tvoří 110,4 miliardy korun a neinvestiční, tedy opravy, údržba nebo provoz dopravní infrastruktury, činí 49,9 miliardy korun. Letos pracuje SFDI s rozpočtem 150,1 miliardy korun.

redakce -

V dalším pokračování o realizovaných projektech společnosti NRG flex Vám ukážeme 3 zajímavé realizace napojení tepelných sítí, které aktuálně probíhají. První z uvedených projektů je projekt realizovaný na Slovensku, který představuje moderní bydlení s nově vyprojektovanými tepelnými sítěmi pro resort na Oravě.

Evropská unie podpoří deset projektů Správy železnic (SŽ) na modernizaci české železnice částkou 11,5 miliardy korun. Peníze půjdou na přestavbu železničního uzlu Česká Třebová, zpracování projektu vysokorychlostní trati (VRT) Praha - Brno - Břeclav, přípravu modernizace úseku z Kolína přes Mělník do Děčína, instalaci automatického vlakového zabezpečovače ETCS nebo rozvoj zabezpečovacího zařízení.