ASB Stavebnictví Inženýrské stavby

Inženýrské stavby

Partneři sekce:

Na Rokycansku byla v uplynulých dnech zprovozněna nová krajská silnice, která zásadně mění dopravní situaci v regionu. Pětikilometrový úsek mezi Rokycany a Březinou, napojující se na dálnici D5, ulevil od každodenního provozu obcím Osek a Litohlavy. Zajímavostí je, že stavba byla dokončena s půlročním předstihem – v Česku spíše neobvyklý úkaz.

Štěpánka Šulanová -

Výstavba posledního úseku dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem pokročila do závěrečné fáze, jejímž středobodem je realizace rozsáhlé estakády o délce téměř jeden kilometr. Tento mostní objekt je konstruován s využitím pokročilých technologií betonáže, které umožňují realizaci složitých monolitických konstrukcí pro kompozitní most v obtížných podmínkách.

Zkoušky provedení pilot jsou běžnou součástí každé větší stavby. Nejčastější zkouškou integrity pilot je poměrně levná a rychlá metoda PIT (Pile Integrity Test), založená na analýze elastického vlnění vyvolaného poklepem kladívka na hlavu piloty. Méně běžnou metodou je zkouška CHA (Cross Hole Analysis). Oproti zkoušce PIT však spolehlivěji hodnotí kvalitu provedení piloty a ve značné míře omezuje subjektivitu zpracovatele naměřených dat.

V nejsevernější části Norska v těchto dnech vrcholí příběh, který se zapíše do historie českého stavebnictví. Norská dcera českého Metrostavu osazuje ocelovou konstrukci nového mostu přes Ramfojrd. Segmenty o váze přes 900 tun instaluje největší lodní jeřáb v Evropě s nosností až 2 200 tun, třikrát vyšší, než mají největší české autojeřáby. Ocelové díly vážící dohromady 5 700 tun mají přitom za sebou tisíce kilometrů dlouhou trasu až z Prahy!

Projekt nové tramvajové trati v Brně z Bystrce na sídliště Kamechy má platné stavební povolení. O udělení povolení informovalo město Brno prostřednictvím svého oficiálního profilu na sociální síti. Zprávu následně potvrdil i Dopravní podnik města Brna (DPMB).

ČTK -

V jihozápadní Číně byl dnes oficiálně zprovozněn nový rekordní most. Most Huajiang Grand Canyon, který překonává stejnojmenný kaňon v provincii Kuej-čou, se stal nejvyšším mostem světa měřeným výškou nad terénem. Jeho mostovka se nachází 625 metrů nad hladinou řeky, čímž překonal dosud vedoucí Beipanjiangský most – rovněž situovaný v této hornaté provincii.

Opavská strojírenská společnost OSTROJ získala významnou zakázku na stavbě tunelu Homole v úseku dálnice D35 Ostrov – Vysoké Mýto. Podíl firmy na stavebních pracích v tunelových rourách spočívá v dodávce zařízení pro armování a betonáž tunelu. Zvolené konstrukční řešení umožňuje dálkové ovládání a zajišťuje vyšší efektivitu montáže a demontáže. Nasazení je plánováno na začátek října 2025, dokončení prací se předpokládá v únoru 2026.

Tunelový komplex Blanka v Praze zůstává i po deseti letech od uvedení do provozu bez plně dokončené kolaudace. Problém se týká úseku mezi Špejcharem a Pelc-Tyrolkou, kde kolaudační řízení opakovaně napadají místní spolky kvůli hluku v oblasti Holešoviček. Poslední rozhodnutí o kolaudaci zrušil letos v červnu Městský soud v Praze.

ČTK -

Přetížený dálniční uzel na jihu Brna čekají úpravy ramp, nájezdů i prvního kilometru D2. Cílem je zlepšit plynulost a čitelnost vedení dopravy, přičemž po dobu stavby má být zachován provoz ve dvou jízdních pruzích v každém směru. Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) budou největší omezení patrná v příštím roce.

ČTK -

Brno má novou dopravní tepnu. V Žabovřeské ulici se podařilo dokončit jeden z klíčových stavebních projektů v historii města – čtyřproudou komunikaci s unikátním tramvajovým tunelem. Technicky náročná stavba odlehčila dopravě v západní části města a přinesla moderní infrastrukturu do míst, kde dosud řidiče denně sužovaly kolony.

Bez většího mediálního rozruchu, ale s inženýrskou přesností, se pod hladinou Baltského moře aktuálně odehrává jeden z nejambicióznějších stavebních projektů v Evropě. Tunel mezi Dánskem a Německem bude po svém dokončení nejdelším ponořeným tunelem na světě. Nabídne nejen unikátní technologii výstavby, ale také zcela nové možnosti propojení Skandinávie a severu pevninské Evropy.

Jan Nápravník -

V současné nestabilní době je klíčové zajistit spolehlivou infrastrukturu pro distribuci pohonných hmot. O strategické zásoby se v České republice stará především ČEPRO, které provozuje rozsáhlou síť distribučních a skladovacích areálů po celé zemi. Mezi významné objekty patří areál v Hněvicích na Litoměřicku, kde právě začínají práce na potrubní infrastruktuře, která v budoucnu připojí nově budované zásobníky pohonných hmot na stávající zařízení společnosti ČEPRO.