Galerie(10)

Instalace nových tepelných rozvodů – Zlaté Moravce

V roce 2024 se spustil projekt modernizace tepelných rozvodů ve Zlatých Moravcích. Až 85 % nákladů je spolufinancováno Modernizačním fondem, jehož zřizovatelem je Enviromentální fond Slovenské republiky a zbývající částku uhradí teplárny.

Obr. 1 Nový rozvod ústředního vytápění – napojení u ZŠ Robotnícka, NRG AustroPUR
Obr. 1 Nový rozvod ústředního vytápění – napojení u ZŠ Robotnícka, NRG AustroPUR | Zdroj: NRG flex

Tento významný projekt modernizace je největší investicí za posledních dvacet let. Plánované ukončení rekonstrukcí tepelných rozvodů je do konce roku 2026. Vyměněné rozvody budou zásobovat více než dva tisíce šest set bytových jednotek. Projekt je rozdělen na více etap, v nichž budou rozvody postupně rekonstruovány během letních dní. Práce probíhají mimo topnou sezónu, celkem bude realizováno zhruba 4,5 km výkopových prací a pod zem bude umístěno přibližně 12,5 km tepelných rozvodů.

Výměnu tepelných rozvodů ve Zlatých Moravcích si vyžádal jejich technický stav – nejmladší rozvody ve městě jsou staré dvacet let, mnohé jsou však už padesátileté. Všechny jsou tak v podstatě po životnosti. Tehdejší technologie ani zdaleka nedosahují úrovně nejnovějších řešení, která budou na stavbě aplikována. Cílem výměny starých rozvodů je zamezit pravidelným poruchám. K těm již docházelo a v budoucnu by se situace jen zhoršovala.

Realizace etážového T-kusu pro ústřední vytápění a rozvody teplé vody
Obr. 2 Realizace etážového T-kusu pro ústřední vytápění a rozvody teplé vody | Zdroj: NRG flex

Postupně se demontovaly staré rozvodné sítě, které byly původně izolovány minerální vlnou, jejíž životnost už skončila. Degradovaná minerální vlna nezajišťovala svoji funkci a nastávaly úniky tepla do okolí. Nejprve byla odstraněna stará potrubí, následně zbytky rozpadlé izolace. Do vyčištěných kanálů se poté mohly instalovat nové tepelné rozvody. Tato nová předizolovaná potrubí jsou v soudržném systému, přičemž v tomto systému je izolace z PUR-pěny a vrchní část potrubí je z HDPE-pláště.

Obr. 4aObr. 3 Demontáž původních ocelových potrubí
Obr. 3 Demontáž původních ocelových potrubí | Zdroj: NRG flex

Nová předizolovaná potrubí byla vyměněna pro rozvody ústředního vytápění, teplé vody a cirkulace teplé vody. Pro ústřední topení byla pro větší dimenze navržena ocelová předizolovaná potrubí NRG PREMIO v dimenzích DN200 a DN150 [3], ostatní dimenze byly realizovány v plastu, a to konkrétně v systémech NRG FibreFlex v dimenzi d160 a NRG AustroPUR v dimenzích od d125 po d50 [2].

Obr. 5 Ukázka z realizace etapy v ocelovém provedení DN200 (levý obrázek) a ve flexibilním provedení NRG FibreFlex d160 (pravý obrázek), ulice Továrenská ve Zlatých Moravcích
Obr. 4 Ukázka z realizace etapy v ocelovém provedení DN200, ulice Továrenská ve Zlatých Moravcích | Zdroj: NRG flex
Obr. 5 Ukázka z realizace etapy ve flexibilním provedení NRG FibreFlex d160 (pravý obrázek), ulice Továrenská ve Zlatých Moravcích
Obr. 5 Ukázka z realizace etapy ve flexibilním provedení NRG FibreFlex d160, ulice Továrenská ve Zlatých Moravcích | Zdroj: NRG flex

Pro rozvody teplé vody a cirkulace teplé vody byla navržena potrubí NRG FibreFlex v dimenzích od d75 po d25. Využití flexibilnosti předizolovaných potrubí je velkou výhodou, protože plastová potrubí jsou navinutá na kotoučích, a tak je možné trasu realizovat bez spojů. Rychlejší montáž plastových předizolovaných potrubí je taktéž výhodou, která zkrátí dobu realizace. Kombinace oceli a plastu je využívána v případech, kdy jsou větší dimenze ponechány v oceli a menší dimenze se vymění do plastu.

Toto hybridní řešení (kde se kombinuje ocel a plast) využívá výhod obou systémů, přičemž nejvíce se využije flexibilnost plastových potrubí. Ta zajistí ohyby bez kolen a taktéž snižuje počet spojů na trase. Plastová předizolovaná potrubí není nutné kompenzovat a navinutá potrubí na kotoučích zmenší počet spojů na trase.

Obr. 6 Výhody plastových předizolovaných potrubí |
Obr. 6 Výhody plastových předizolovaných potrubí | | Zdroj: NRG flex

Přípojka vody do nádrží na odmrazovací kapalinu, letiště Praha

Letos letiště Praha realizovalo výměnu dvou kusů nádrží N5 a N6 na odmrazovací kapalinu a výstavbu dvou nových nádrží N7 a N8. Účelem bylo navýšení množství odmrazovací kapaliny s cílem zvýšit samostatnost letiště ze současných 2,8 dne při maximální spotřebě. Tímto se sníží riziko nedostatku kapaliny při výpadku její pravidelné dodávky (porucha kamionu, nesjízdnost cest, uvíznutí kamionu apod.) [1].

K odmrazování (de-icing) obvykle dochází tehdy, když se teplota pohybuje okolo bodu mrazu, typicky od +3 °C do -10 °C. Odmrazování letadel slouží k odstranění námrazy, ledu a sněhu z kritických ploch (křídla, stabilizátory, trup), aby byla obnovena aerodynamika letadla a aby správně fungovaly ovládací prvky.

Obr. 7 Odmrazování letadel na letišti Václava Havla
Obr. 7 Odmrazování letadel na letišti Václava Havla | Zdroj: Letiště Praha

Používají se různé typy kapalin: kapaliny určené na odstraňování existujícího ledu a sněhu (často zředěné horkou vodou a aplikované při minimální teplotě 60 °C) a hustější, nevodivé kapaliny, které se dodatečně aplikují na ochranu kritických oblastí před novou tvorbou ledu (tzv. protinámrazové kapaliny).

Do prostoru nádrží na odmrazovací kapalinu byla přivedena teplá voda s cirkulací teplé vody. Přípojka teplé vody zásobuje dvě výdejní místa na plnění autocisteren pro odmrazování. Rozvody teplé vody jsou navrženy z předizolovaného potrubí NGR FibreFlex, single d160/DA225. Délka potrubí je přibližně 25 m. Zároveň bylo položeno cirkulační potrubí teplé vody v dimenzi d50/DA111 ze stejného materiálu, který zabezpečí stálou teplotu vody ve výdejním místě.

Obě výdejní místa budou mít samostatné měření odběru vody ve vodoměrných šachtách [4].

Obr. 8 Odmrazovací kapalina aplikovaná na křídla letadla
Obr. 8 Odmrazovací kapalina aplikovaná na křídla letadla | Zdroj: Letiště Praha

Nejčastěji se odmrazují křídla a zadní časti letadel. Přibližně to celé trvá tři minuty. Používají se kapaliny na bázi glykolu. Na jedno letadlo se použije přibližně 200 až 300 l odmrazovací kapaliny [5].

Modernizace horkovodu v Humenném

Rozsáhlá rekonstrukce ocelových rozvodů na východním Slovensku ve městě Humenné začala na jaře roku 2024. Téměř padesátiletá ocelová potrubí potřebovala výměnu, aby se zlepšila hospodárnost sítě a zvýšila efektivita rozvodu tepla. Staré potrubí se vymění za moderní předizolované, s difuzní bariérou o rozměrech od DN20 – DN250. Tato technologie potrubí výrazně zabraňuje tepelným ztrátám v potrubí a tím snižuje náklady na výrobu tepla [3].

Obr. 9 Ocelová předizolovaná potrubí s difuzní bariérou [6]
Obr. 9 Ocelová předizolovaná potrubí s difuzní bariérou [6] | Zdroj: NRG flex
Podrobnější informace o této rekonstrukci jsme publikovali v minulém čísle, kde se můžete dozvědět víc o výzvách, kterým musela potrubí a pracovníci čelit během výstavby. Stále více projektů se rekonstruuje (ne jen opravuje), aby byla zabezpečena modernizace tepelných rozvodů a zlepšila se efektivita tepelného hospodářství. Zamezením úniku vody a tepla do okolí se zlepší stav tepelných sítí z ekonomického i environmentálního hlediska.

Mnohé projekty byly realizovány i v tomto roce. O některých z nich jsme připravili článek, ve kterém najdete podrobnější informace o jednotlivých stavbách. Umíme přizpůsobit a navrhnout trasy předizolovaných potrubí, ať už se jedná o ocel, plast, nebo jejich kombinaci.

Reference
[1] https://www.teraz.sk/ekonomika/teplarne-v-zlatych-moravciach-zacali/779633-clanok.html
[2] https://www.nrgflex.sk/flexibilne-predizolovane-potrubia/
[3] https://www.nrgflex.sk/ocelove-predizolovane-potrubia/
[4] technická správa a tendr
[5] radiozurnal.rozhlas.cz/cestujici-muzou-zazit-odmrazovani-letadla-primo-na-jeho-palube-nejcasteji-se-8929449
[6] https://www.humenne.sk/Aktuality-a-oznamy/Samosprava/REKONSTRUKCIA-POTRUBI-riesi-najdlhsiu-etapu-Nevyhnutna-10-dnova-odstavka/obr-15.html#galeria-obal

Obr. 9 Ocelová předizolovaná potrubí s difuzní bariérou [6]
Obr. 8 Odmrazovací kapalina aplikovaná na křídla letadla
Obr. 7 Odmrazování letadel na letišti Václava Havla
Obr. 6 Výhody plastových předizolovaných potrubí
Obr. 5 Ukázka z realizace etapy ve flexibilním provedení NRG FibreFlex d160 (pravý obrázek), ulice Továrenská ve Zlatých Moravcích
Obr. 5 Ukázka z realizace etapy v ocelovém provedení DN200 (levý obrázek) a ve flexibilním provedení NRG FibreFlex d160 (pravý obrázek), ulice Továrenská ve Zlatých Moravcích
Obr. 4aObr. 3 Demontáž původních ocelových potrubí
Obr. 2 Realizace etážového T-kusu pro ústřední vytápění a rozvody teplé vody

Text a foto: NRG flex