Partneři sekce:

Návrh nové základní školy v Chýni reflektuje současné pedagogické přístupy, které kladou důraz na různorodé formy výuky a kvalitu prostředí. Budova nenabízí pouze klasické učebny, ale také širokou škálu sdílených prostor – od klidných zákoutí pro individuální práci, přes otevřené zálivy na chodbách pro neformální výuku, až po střešní plochy, které slouží jako místa pro výuku i hru.

Daniel Zeman -

Na první pohled jednoduchý červený kvádr u sto let staré školy v hanácké obci Drahotuše je ve skutečnosti symbolem širšího trendu. Přístavba tělocvičny k tzv. Červené škole ukazuje, že i menší obce začínají brát školní architekturu vážně, podobně jako v případě přístavby školní družiny v Újezdě v Plzni nebo střídmého rozšíření školy ve Studenci.

Štěpánka Šulanová -

Jak má dnes vypadat a fungovat tradiční instituce předvedli autoři projektu, zástupci školy i městská část Prahy. Výsledkem příkladného přístupu je moderní prostorná škola, ve které všichni dostali šanci se rozvíjet. Architekti navázali na tradici české moderny, použili domácí kvalitní značky a ukázali, že udržitelnost není jen frází. Právě jedním, kvalitou prověřených materiálů, jsou keramické obklady RAKO, kterých se v areálu školy uplatnilo téměř 5000 m².

Ve Staré Boleslavi se připravuje výstavba nové svazkové školy, která by měla poskytnout místo pro až 1080 dětí. Stavba se očekává na tříhektarovém pozemku mezi ulicemi Třebízského a Lhotecká, přičemž realizace závisí na získání stavebního povolení a financování. Pokud vše půjde podle plánu, výstavba by mohla začít v roce 2026 a škola by měla být otevřena v roce 2028.

redakce -

“Ponorka, ryba tisíce očí nebo máslový robot” tak zněly první reakce žáků v Madridu, když poprvé uviděli budovu své nové školy. V několikapatrovém chrámu zvídavosti se skloubí nestandardní vzdělávací přístup s udržitelností.

Michaela Irová -

Areál základní školy Křižná ve Valašském Meziříčí se dočká proměny. Studio AXXI zvítězilo v mezinárodní architektonické soutěži na přístavbu tělocvičny. Stávající spojovací chodby a bariéry školy mění v živý školní areál plný přívětivých atrií, zahrad a teras. Využívá přitom lokální barevnost a tradiční valašské ornamenty, které interpretuje současným architektonickým jazykem.

redakce -

Hlavní cena letošního ročníku prestižní EUMies Award 2024 putuje do Berlína. Po německé DAM Preis si tak stavba studijního pavilónu pro TU Braunschweig odnáší další prestižní ocenění. Vyzdvihována byla hravost, detail i technologické provedení a především principy cirkulární udržitelnosti.

Michaela Irová -

Na počátku byla mimořádná mezinárodní architektonická soutěž, které se zúčastnilo 108 týmů z 38 zemí celého světa. Výsledky byly oznámeny v dubnu 2018. Ani po více jak 5 letech se však nekoplo do země. Nyní dobrovolnému svazku obcí LOŠBATES na Říčansku svitla naděje. Konečně se podařilo získat stavební povolení pro novou svazkovou základní školu v Louňovicích určenou 540 žákům.

Obce Chýně a Hostivice se spojily s cílem vybudovat novou základní školu pro přibývající obyvatele obou obcí. Pomocí architektonické soutěže vybraly návrh ateliéru ov architekti, který z budovy a přilehlého veřejného prostoru vytváří nové lokální centrum.

Jolana Říhová -

Česko pomalu začíná objevovat kouzlo a výhody dřevostaveb. Po nesmělých krůčcích s prvními bytovými domy a firemními sídly se můžou zraky investorů a architektů upřít - jak jinak - do rakouské metropole. Rekonstrukci základní školy zde pojali se vší parádou a vznikla vizuálně i provozně ojedinělá stavba.

Lenka Zemanová -

Lety podobně jako další obce v prstenci kolem Prahy procházejí v posledních 30 letech masivní urbanizací. Počet obyvatel se zvýšil z 347 v roce 1932 na dnešních cca 1500, tedy na více než čtyřnásobek. Vzhledem k vyčerpání školní kapacity a pokračující výstavbě musela obec přikročit k vybudování nové školky a školy.

Základní školy představují typologii, která se logicky dostává do popředí zájmu architektů. I pro svůj velký potenciál, jak ovlivnit kvalitu prostředí pro příští generace.  Současně s tím si ale začínáme klást otázky: Víme, jak má škola současnosti (či spíše budoucnosti) vypadat? Jak se v ní má učit? Kdo má zodpovědnost za její vznik a provoz? Z čeho se bude financovat její výstavba?