S návrhem Metropolitního plánu se budou moci lidé seznámit od 26. dubna v Centru architektury a městského plánování (CAMP) v emauzském areálu. Své připomínky budou moci podat prostřednictvím magistrátního Portálu Pražana, přímo v CAMPU nebo přes podatelnu magistrátu.
Urbanismus
Oblast bývalého nákladového nádraží by se měla v nadcházejících letech proměnit na domov 15 000 až 23 000 obyvatel. Jak dosáhnout toho, aby byla v nově vznikající lokalitě zajištěna občanská vybavenost a vše podstatné pro to, aby se mohla dále rozvíjet?
Vybudování čtyř pruhového silničního tunelu pod částí třídy Tomáše Bati, který by zklidnil centrum Zlína, je technicky možné. Hloubený tunel o délce 1,1 kilometru by bylo reálné postavit za čtyři roky. Vyplývá to ze studie proveditelnosti tohoto záměru, kterou obdržela zlínská radnice od zpracovatele AFRY CZ.
Středočeský kraj spolu s agenturou CzechInvest vyberou projekty na využití takzvaných brownfieldů, které budou moci získat podporu z Národního plánu obnovy (NPO). Projekty mohou mít podnikatelské i nepodnikatelské využití.
Freiburg im Breisgau je městem v jihozápadním cípu Německa, poblíž francouzských hranic. Právě zde vznikla platforma pro zkoumání a vývoj udržitelného města: Freiburg Future Lab, která jako partnerská organizace města pomáhá s dosažením jeho uhlíkové neutrality do roku 2050 v souladu s Pařížskou dohodou.
Průměrná teplota v Česku se za posledních 60 let zvýšila již o dva stupně. Narůstá počet tropických dní. Nové klimatické podmínky ovlivňují i plánování měst. Budovy a veřejný prostor je nutné navrhovat tak, aby byly připraveny na vlny sucha a veder.
Vysoce kvalitní veřejná prostranství, propojení Karlína s centrem Prahy i názorný příklad, jak udržitelněji žít ve městech budoucnosti. To vše má splňovat nová Florenc. Tři nejlepší návrhy odhaluje nová švýstava v Centru architektury a městského plánování (CAMP), která Pražanům také umožní se k vizím nové čtvrti vyjádřit.
Tištěné domy a prvky dopravní infrastruktury se na přelomu tisíciletí zdály utopií, nyní se ovšem používají čím dál častěji kvůli úspoře času i materiálu. Kde využívají 3D tisk pro stavbu ekonomicky méně náročného bydlení a jak se vyvíjejí materiály používané k tisku?
Lidé mohou v Křížové chodbě brněnské Nové radnice zhlédnout velký 3D model budoucí čtvrti Trnitá. Je do něj vložený model nového nádraží, které má vzniknout na místě dnešního dolního nádraží. Nádraží je od nizozemského ateliéru Benthem Crouwel Architects, který zvítězil v mezinárodní architektonické soutěži.
Ateliér A8000 připravil koncepční urbanistickou studii mapující obrovský transformační a rozvojový potenciál východní části města v okolí pozemků zadavatele dokumentu – společnosti Teplárna České Budějovice. Město se doposud rozvíjelo především západním směrem od železniční tratě.
Dostupnost bydlení v Brně, a to jak bytů k prodeji, tak nájemních bytů, může změnit pouze nový územní plán, který začne platit příští rok. Takový je plán vedení města. Problém má řešit i výstavba družstevních bytů nebo ve Vídni osvědčené společné projekty se soukromými firmami, tzv. PPP projekty.
Jak zařídit, aby města a obce vzkvétaly (nejen) po architektonické stránce? V České republice se nachází na 6 200 měst a obcí, ale služeb městského architekta přitom nevyužívá ani jedno procento z nich. Jaké jsou výhody spolupráce starostů a architektů v těchto oblastech a proč tedy uvažovat nad obsazením funkce obecního či městského architekta?
Plzeň schválila novou koncepci rozvoje a obnovy centra města, zahrnující plochy o zhruba 200 hektarech. Vytvořením podmínek pro možnou novou zástavbu chce radnice hlavně zvýšit počet obyvatel trvale žijících v této části města. Dále navrhuje zklidnit automobilovou dopravu a zkvalitnit veřejná prostranství pro trávení volného času.
Více zeleně a volného veřejného prostoru, méně dopravy. Vídeň po vzoru Barcelony či Berlína plánuje svůj první superblok. Při výběru lokality sehrála významnou roli i analýza českého startupu. Radnice chce do přípravy zapojit i místní obyvatele a zohlední strategické cíle města.
Všichni potřebujeme bezpečné a klidné místo k životu. Pokud žijeme ve městech, chceme, aby byla bezpečná pro nás i pro naše děti. V Barceloně a Berlíně proto zavedli koncept superblock (superilla) či Kiezblok – co by měl svým obyvatelům přinášet a jak vypadá?