Jak ovlivní Dvorecký most dopravu v Praze? Přinese nové linky a trasy

Partneři sekce:

Zatím nejmladší pražský most, Dvorecký, se otevře příští rok na jaře. Jde o zásadní dopravní stavbu, která bude mít velký vliv i na vedení linek MHD. Jak bude tato důležitá infrastrukturní stavba vypadat? A jak se změní doprava v Praze po jejím dokončení?

Nový most překlene Vltavu v úseku mezi Zlíchovským a Podolským nábřežím a propojí tak Smíchov a Pankrác. Jeho hlavním úkolem je zlepšit propojení města na obou březích Vltavy v jižní části Prahy, a to hlavně pro hromadnou dopravu, pěší a cyklisty.

S běžnou automobilovou dopravou most nepočítá. Jak uvádí organizátor pražské MHD, společnost ROPID, v publikaci Nové tramvajové tratě pro 150 000 cestujících každý den, „už před mnoha lety vznikly dopravní modely, které ukázaly, že by automobilová spojnice na tomto místě měla velice neblahý vliv na plynulost provozu na nábřežích i celé pankrácké pláni. Skoro 10 000 aut denně by nejelo po Jižní spojce a Barrandovském mostě, ale přidalo by se k vozidlům v ulicích Na Pankráci, Budějovické, Antala Staška, Olbrachtově, Jeremenkově, Modřanské, Strakonické a Nádražní…“

Dvorecký most
Dvorecký most
Nové vedení linek MHD
Nové vedení linek MHD
Nové linky MHD

Odkazy na kubismus

Na jeho projekt vyhlásila Praha roku 2018 veřejnou otevřenou architektonicko‐konstrukční soutěž, ve které zvítězil Atelier 6 a Ateliér Tubes jako zpracovatel projektové dokumentace. Čeští architekti dokázali mimochodem porazit i návrh z prestižního španělského studia Santiaga Calatravy, což vzbudilo četné kontroverze:

„Strach a nedostatečné sebevědomí Prahy, zásadně chybná představa, že Praha nepotřebuje špičková architektonická díla. Přišli jsme o možnost postavit v Praze na skvělém místě světový návrh se špičkovými detaily,“ uvedl tehdy například Roman Koucký, tvůrce Metropolitního plánu a autor Trojského mostu.

Vítězný návrh má ale i své silné zastánce. Nelze totiž popřít, že vychází z místního genia loci a snaží se reflektovat tradici pražských obloukových mostů bez konstrukce nad mostovkou. A k tomu navíc existenci blízkých kubistických staveb, které jsou celoevropským unikátem. Naopak Calatravův návrh je pro jeho styl sice typický, ovšem vypadá podobně jako množství jeho dalších realizací po celém světě.

Nové vedení linek MHD
Nové vedení linek MHD | Zdroj: ROPID

Metr nad hladinou povodně

Stavebně jde o šestipolový trámový most komorového průřezu z předpjatého železobetonu s celkovou délkou nosné konstrukce 331,6 m. Je tvarován jako socha – architekti ve spolupráci se známým výtvarníkem Krištofem Kinterou tak interpretují realizaci mostu jako „výtvarné dílo ve formě multifunkční kubistické krajiny a botanické zahrady pouličního osvětlení“.

Tvůrci mostu mysleli i na případné povodně – výškové umístění konstrukce mostu splňuje podmínku jednoho metru nad hladinou povodně z roku 2002. Dokončení stavby mostu, který přijde na přibližně 1 miliardu korun, se o pár měsíců prodlouží oproti původně plánovanému letošnímu roku a předpokládá se v březnu 2026.

Atelier 6

Byl založen roku 1992 Liborem Čížkem, Ondřejem Moravcem, Michalem Nekolou a Radkem Šímou, absolventy Fakulty architektury pražského ČVUT. Architektonická kancelář má nyní 12 členů a sídlí na pražském Žižkově. Svým zákazníkům poskytuje široké spektrum služeb – od projektování staveb většiny typologií, včetně návrhů interiérů a zahrad, až po urbanismus a územní plánování.

Revoluce v MHD

Jak jsme již naznačili, otevření mostu bude mít zásadní význam především pro cestující pražskou MHD. Své trasy změní téměř čtvrtina tramvajových linek, navíc přibude jedna autobusová. Konkrétně dojde k úpravám u tramvají číslo 2, 4, 6, 7, 15, 21 a 24. Dočasně také skončí tramvaj číslo 14 a přibude linka 34. Protože most nově propojí zastávku MHD Lihovar a Podolské nábřeží, zkrátí se jízdní doba několika autobusových linek.

Tramvaj číslo 20 nově povede z Anděla do Braníku a dále do Modřan. Na Barrandově ji nahradí „patnáctka“, která nyní končí na Kotlářce. Z Kotlářky na Anděl bude místo ní jezdit „sedmička“.

Nové linky MHD
Nové linky MHD | Zdroj: ROPID

„Čtyřka“ bude začínat na Radlické a končit na Čechově náměstí. V pracovní dny bude na dva vagóny posílena „dvojka“ a její trasa se prodlouží do Nuslí. Její nová konečná bude na náměstí Bratří Synků. Prodlouží se také dojezd linky 24, která místo na náměstí Bratří Synků pojede na Spořilov.

Naprosto zásadní proměnou projde i linka 21. Nově povede ze Slivence přes Barrandov, Karlovo náměstí, Krymskou a Čechovo náměstí na Kubánské náměstí. Z aktuální trasy tak zůstanou zachovány pouze čtyři zastávky.

Naopak až do otevření tratě přes Václavské náměstí, k čemuž by podle aktuálního plánu mělo dojít v roce 2027, bude ukončen provoz „čtrnáctky“. Částečně ji do té doby nahradí linka 34 z Bílé labutě na Nádraží Holešovice, odkud bude pokračovat jako „šestka“.

Nové vedení linek MHD
Nové vedení linek MHD | Zdroj: ROPID

Na Dvorce za poloviční dobu

Co se týká autobusových linek, dopravní podnik očekává s ohledem na zrychlení spojení mezi Prahou 4 a 5 změny na lince 118. Proto bude spojení mezi Budějovickou a Smíchovským nádražím posíleno, stejně jako linka 124. Autobus 118 bude na Dvorce jezdit tři minuty, což je polovina aktuálního času. Linka 124 změní trasu ze Želivského přes Vršovice a Budějovickou na Smíchovské nádraží.

Linka 193 bude nahrazena „stočtrnáctkou“, prodlouží se trasa autobusu 106 z Kačerova na Pražské povstání. Číslo 190 z Beránku na Smíchovské nádraží mělo kvůli novým tramvajovým tratím skončit, celá záležitost ale zatím zůstává otevřená.

Dvorecký most bude pro pražské cestující plnit i důležitou roli záložní komunikace. Jak uvádí ROPID, „opravy v Nádražní ulici už nikdy od tramvajových spojů neodříznou Barrandov, mimořádnost na Palackého mostě půjde objet po Dvoreckém mostě o kousek jižněji.“ Podobně bude možné řešit i případné dopravní problémy na Výtoni nebo ve Vyšehradském tunelu.