Smysluplný vývoj místo rychlé módy: když technika slouží lidem

Z malé projekční kanceláře se stala globální značka, která patří mezi přední výrobce topenářských a sanitárních systémů. Společnost TECE si však i po desetiletích růstu zachovává rodinný étos a důraz na odpovědnost vůči lidem i prostředí. Pro Aleše Daniela, ředitele české pobočky TECE, netkví udržitelnost v trendech nebo marketingu, ale v osobním závazku.

Společnost TECE vznikla jako malá inženýrská kancelář a dnes působí globálně. Jak se za tu dobu proměnily její cíle a přístup?

Z původní podoby společnosti nám zůstalo jen nadšení a touha dělat dobré věci ještě lepšími. To není jen firemní filozofie, ale hlavně rodinný odkaz zakladatele firmy, který již zahajuje třetí generaci. Každé období posunulo naši společnost dopředu, nicméně zaměření společnosti na výrobu vlastních výrobků s maximální přidanou hodnotou pro zákazníka, zůstalo stejné.

TECE začalo jako projekční kancelář navrhující podlahové topení, které si vyrábělo. Odtud je název naší společnosti – TECE je foneticky upravená zkratka původního názvu Thermo concept.

V současnosti jsme společnost s globální působností a významným výrobcem topenářských a sanitárních výrobků. Růst portfolia je pozvolný, byť v letošním roce došlo ke dvěma akvizicím v oblasti sanitárních výrobků. Do naší skupiny přibyl španělský výrobce Absara a německá společnost Baqua. Obě společnosti patří k prémiovým výrobkům. TECE tím vysílá jasný signál zákazníkům, jaký je náš směr do budoucna.

Ovládací tlačítko TECEvelvet z mate­riálu Fénix NMT
Ovládací tlačítko TECEvelvet z mate­riálu Fénix NMT | Zdroj: TECE

Motto „close to you“ vyjadřuje blízkost k zákazníkům i partnerům. Jak se tahle filozofie projevuje v každodenním fungování firmy a vývoji produktů?

Mnoho výrobních společností se začalo orientovat na výrobek. Ukázat to, že dokáží vyrobit něco jiného než ostatní. Právě zmiňované motto má udržet naše myšlenky v každodenní činnosti tak, že to, co děláme, děláme pro lidi. Pro naše zákazníky, partnery, ale i kolegy. Výrobek nemá hodnotu a smysl do chvíle, kdy ho začnete používat.

Právě to je ta chvíle, kdy si každý musí uvědomit, že pracuje s výrobkem, který byl vyráběn ve snaze, aby se snadno montoval, dlouho a spolehlivě fungoval, snadno se ovládal a také dobře vypadal. Často se opakuji a říkám, při vývoji výrobků a nabízení služeb nepřemýšlíme nad tím, co ještě dalšího dokážeme, ale na to, co pro vás všechny má největší užitek. Jen takový výrobek a taková firma je schopna dosáhnout toho, že zanechá odkaz dalším generacím.

V jednom rozhovoru jste říkal, že udržitelnost není jen o recyklaci, ale i o tom, kde a jak vyrábíme. Jaké konkrétní kroky TECE v tomto směru podniká dnes?

Naše společnost místo toho, aby zpochybňovala požadavky autorit na snižování uhlíkové stopy, tak aktivně přistoupila k tomu, aby se ekologie stala přítelem ve výrobě, nikoli protivníkem. Není to bezbolestné, ale víme, že to znamená naši budoucnost.

Využití recyklovaných a recyklovatelných materiálů je skutečně jedna z kapek. Určitě bychom mohli mít lepší ekonomické výsledky, kdybychom přesunuli výrobu do zemí s nižšími ekonomickými náklady, ale i požadavky na ekologickou náročnost. Našimi hlavními trhy jsou evropské země, a proto je výroba a hlavní sklady umístěna do zemí, jako je Německo, Polsko nebo nově vznikající areál v Chorvatsku. Máme i výrobní závod v Číně, ale to hlavně s cílem zajistit dostupné výrobky pro asijské trhy.

Zdroj: TECE

Je pro vás současný důraz na udržitelnost spíše příležitostí, nebo omezující nutností danou regulacemi?

Jak jsem již zmínil, můžete se na to dívat z více stran. Určitě se všichni shodneme na tom, že chceme pitnou vodu a čerstvý vzduch. Je ale velmi těžké změnit dosavadní návyky. To, co my a naše děti získají, je špatně kvantifikovatelné. Náklady a omezení jsou proti tomu jasná fakta.

Asi by jiní chytří lidé našli v tomto příležitost pro ekonomický růst, já ale vnímám udržitelnost hlavně jako osobní závazek. Nevnímám to ale ani jako omezení. Jestli jsme nyní evolučně na výši, tak si myslím, že máme povinnost se udržitelností zabývat. Ne proto, že nám to někdo nařizuje. Nemám ani v oblibě zneužívat udržitelnosti k propagaci firem a výrobků.

To z udržitelnosti dělá módní záležitost a já bych si přál, aby to spíš byla přirozeně pozitivní lidská hodnota, jako je dobro a láska, které jsou zakotvené napříč světem bez ohledu na barvu pleti a náboženství.

Které z vašich produktů nejlépe ilustrují přístup TECE k úsporám energie a vody?

Opět mně nezbývá než se vrátit k počátku a říci, že naše výrobky mají v drtivé většině evropský původ. Pořízením každého takového výrobku již dochází k úsporám energií.
Kdybych měl vyzvednout nějaký výrobek, nejvíce viditelný dopad na spotřebu je vidět v oblasti splachování toalet. Početné rodiny, ale i jednotlivci mohou téměř okamžitě splachovat sníženým množstvím vody a to 4 l velké, respektive 2 l malé splachování.

Nicméně je nutné dodat, že to není jen v nastavení splachování, ale v kombinaci s vhodnou toaletou, která musí být uzpůsobena na splachovaní 4/2 l. Jestli použijete běžnou toaletu pro 6/3 l, často po spláchnutí neodplavíte všechny splašky a spláchnutí opakujete. Proto jsme byli nuceni sáhnout k zajištění výroby takové keramiky, abychom zákazníkům zajistili maximální kompatibilitu. Trhu bude představena pod názvem TECEloft.

Většina vašich výrobků funguje skrytě „za zdí“. Jak u nich vnímáte roli designu?

Přiznám se, že se věnujeme i designu systémových desek na podlahové topení. To ale hlavně pro zajištění nejlepší funkčnosti a snadné práce.

Máme ale řadu výrobků, které jsou vidět, a tam je design nedílnou součástí. Řekl bych, že v oblasti vzhledu patříme ke špičce. Důkazem toho je snaha ostatních firem o napodobování našich výrobků.

Jak jsem zmínil, v letošním roce jsme provedli akvizice dvou firem. Když se detailněji podíváte, tyto společnosti jsou plné výrobků s atraktivním vzhledem. Stále je tady to naše motto – „close to you“. Každý den vás chceme vítat nadčasovým vzhledem a dělat i šedé dny slunečné.

Jak se podle vás mění pojetí moderní koupelny – z hlediska komfortu, efektivity a udržitelnosti?

Víte, já moc nevím, co pro vás znamená význam slova moderní. Dříve byla inovace výrobků omezená. Takže když se po deseti letech začala používat jiná barva, bylo to moderní. Dnes máme inovační rámec v oblasti sanity na úrovni, že ani výrobci telefonů a automobilů nejsou tak dynamičtí. Tím se začínám ztrácet v tom, co je a není moderní.

Ale abych vám odpověděl, poskytnu vám můj pohled na moderní koupelnu. Je to takové místo, kde se cítím pohodlně a příjemně dnes a za deset let. Je to nadčasové místo, které uspokojuje všechny moje smysly. Voní, dobře vypadá, při došlápnutí cítím teplo domova. Ale také třeba mně tam hraje příjemná hudba a slyším křik mých milovaných, abych je pustil dovnitř.

Vrátím se zpět na zem. Koupelny se již staly místem, které je vnímáno s větším důrazem, než tomu bylo v minulosti. Zvyšují se hygienické standardy a požadavky.
Bohužel ceny bydlení jsou tak vysoké, že dochází ke zmenšování všech prostor a v tomto směru došlo i na koupelny.

Nyní musíme zajistit to, abyste v koupelně měli vše potřebné, ergonomicky poskládané pro zajištění maximálního komfortu. Je třeba některé funkce integrovat anebo výrobky minimalizovat. Ukázkou integrace se zvýšením komfortu jsou třeba sprchovací toalety TECEone a TECEneo, které spojují funkci toalety i bidetu. Když toaletu připevníte na instalační modul se splachovací nádržkou TECEprofil s odsáváním pachu, tak vaše koupelna dostane jiný rozměr.

Jakým směrem se bude podle vás vyvíjet evropský trh sanitárních technologií v příštích letech?

Jsem přirozeně optimista, ale obávám se, že v příštích letech budeme pod velkým tlakem na cenu, a to hlavně z důvodu, že kvalita se stala již standardem, o kterém nikdo nediskutuje. A právě pod tímto tlakem bude kvalita to první, kde začnou někteří zlevňovat. Jsem velmi rád, že v tomto směru mám za sebou společnost, která je v kvalitě nekompromisní.

Aleš Daniel

Aleš Daniel
Zdroj: TECE

Před více než čtrnácti lety založil dceřinou společnost TECE Česká republika. V oblasti stavebnictví pracuje již téměř dvacet pět let a tvrdí o sobě, že jeho profesním posláním je přinášet odpočinek do vašich životů prostřednictvím koupelen. Ve volném čase se věnuje své rodině, ve které je na vrcholu zájmu hokej, padel, lyžování, cyklistika a turistika.

Text: Matěj Beránek, Foto: Archiv TECE

Článek vznikl ve spolupráci s firmou TECE.