Při hledání inspirace pro studentské koleje v severoindické Mathuře zaujaly architekty ze studia Sanjay Puri Architects křivolaké uličky historického srdce tohoto města na křižovatce starých obchodních cest. Pět samostatných budov mezi sebou uzavírá zakřivené uličky a průchody typické pro slunnější části světa, a i jejich vzhled je inspirován řízenou nesourodostí starého města v Mathuře.

Architektura v moravskoslezském kraji často přináší i do českého prostředí ozvěny slezské architektonické školy. Inspirací je pro místní stavby často především důraz na praktičnost, uklidněnou zdobnost a důraz na funkci. Taková je i přístavba pavilonu E Základní školy Vojtěcha Martínka v Brušperku.

Dostatek světla, propojenost s přírodou nejen vizuální, ale i skutečná, svobodný prostor s dostatkem pozitivních prožitků na čerstvém vzduchu. To byl počáteční záměr architektů Terezy Kučerové a Patrika Zamazala při návrhu mateřské školy v Nekoři. Ruku v ruce s tímto projektem pak šla kultivace historického středu obce s farou, školou a kostelem, rámovaného hřbitovní zdí a lipovou alejí.

Škola architektury, jeden z architektonických skvostů české rané moderny, je součástí Akademie výtvarných umění v Praze na Letné. V loňském roce, po sto letech své existence, prošla budova, jež od 20. let minulého století až do současnosti slouží studentům AVU, celkovou rekonstrukcí.

Psáry a Dolní Jirčany získaly v minulém roce novou základní školu od renomovaného studia SOA architekti, která v sobě kombinuje energetickou úspornost a moderní pedagogické prostředí. Kromě finanční úspory na vytápění zajišťuje zvolené technologické řešení zdravý vzduch pro široké spektrum školních i zájmových aktivit.

V pražských Dejvicích v těchto dnech začíná budování dvou lávek spojujících budovy Vysoké školy chemicko-technologické (VŠCHT). Ty by měly být dokončeny do konce května. Estetika skleněných lávek odkazuje na krásu krystalů.

Nedostatečná dostupnost bydlení v Praze má ve svém důsledku negativní vliv i na příležitosti, které mají studenti přebývající v hlavním městě při své cestě za univerzitním vzděláním. Po vyčerpání kapacit univerzitních ubytovacích prostor tak přicházejí na řadu komerční nabídky, které se již dnes začínají zaměřovat i na segment krátkodobého ubytování pro studenty.

Desátá městská část nemá dostatek míst ve školách a školkách. Radnice nedávno dokončila novou školku v ulici Nad Vodovodem, letos plánuje zahájit stavbu další v Bajkalské. Vedení radnice chce také opravit nyní prázdnou bývalou školu ve Strašnicích, práce tam však nezačnou dříve než příští rok. V plánu jsou i další stavby či přístavby škol na Zahradním Městě, ve Vršovicích a v Malešicích. ČTK to sdělil mluvčí radnice Jan Hamrník. Praha 10 nyní zřizuje 13 základních a 20 mateřských škol.

Školky jsou typologií, která velmi snadno svádí k přemíře výrazných barev a přezdobenosti. Redesign dvora mateřské školy v kanadském Montrealu se ale úspěšně vyhnul kýči a proměnil dříve nudnou asfaltovou plochu na stimulující prostředí.

Dvě nové budovy Ostravské univerzity postaví v centru města konsorcium dvou firem - ostravského závodu IMOS Brno a třinecké Beskydské stavební, které vyhrálo výběrové řízení. Objekty zhruba za miliardu korun budou novým zázemím pro sportovní aktivity i umělecké obory. Jejich součástí budou také podzemní garáže. ČTK to dnes sdělil mluvčí univerzity Adam Soustružník.

Unikátní projekt revitalizace školní budovy vzniká v pražských Hrdlořezích. Brutalistická budova ze 70. let na Českobrodské ulici se do května 2021 promění v první pražskou nízkoenergetickou školu, která v sobě spojí celou řadu inovativních úsporných řešení.

Dánsko je země proslulá nejen svojí architekturou, ale také výrobou energie z obnovitelných zdrojů. Není proto náhodou, že právě dánští architekti z ateliéru C.F. Møller navrhli školní budovu, která si většinu energie potřebné k provozu vyrobí sama.

Architekti z torontského ateliéru Ou navrhli ve spolupráci s polským ateliérem INOSTUDIO vítězný projekt základní školy na pražském Smíchově. Mezinárodní soutěž proběhla pod záštitou organizace Centre for Central European Architecture (CCEA MOBA) a hlavního města Prahy, porota rozhodovala mezi šestašedesáti projekty z celého světa.

Míst, určených pro volnočasové aktivity a hravé učení dětí není nikdy dost a toto vzdělávací centrum, které vzniklo jen pár kroků od moře na thajském ostrově Koh Kood, by mohlo jít jiným podobným institucím příkladem. Děti zde najdou nejen mnoho aktivit, šitých na míru, současně však vlastně jakoby mimochodem získají nové poznatky z mnoha oblastí.

Autory projektu jsou architektka a zlínská rodačka Eva Jiřičná a architekti Petr Vágner a Jura Bečička z ateliéru AI – DESIGN. V prosinci byl objekt slavnostně otevřen a od letního semestru 2018 v něm probíhá výuka studentů Fakulty humanitních studií.