Nový superúřad pro stavebnictví? Končící ministr varuje před iluzí rychlých řešení
Zavedení jednoho státního úřadu, který by centralizoval a zrychlil proces povolování staveb, označuje končící ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek (za STAN) za ideální řešení. Úspěch takového kroku však podle něj nelze zaručit. Reagoval tak na záměr nově vznikající vládní koalice ANO, SPD a Motoristů, která plánuje vznik nového ústředního orgánu státní správy – Úřadu rozvoje území České republiky.
Cílem navrhovaných změn ve stavebním právu je zjednodušení a urychlení povolovacích procesů. Podle ANO má nový stavební zákon přinést zásadní reformu celého systému. Kulhánek však varuje, že návrat ke starším koncepcím může stavebnictví uvrhnout do větší nejistoty. „Za tu dobu se ale kontext stavebního zákona výrazně posunul,“ uvedl Kulhánek ve svém prohlášení zveřejněném na webu.
Nová struktura a kompetence úřadů
Navrhovaný Úřad rozvoje území by měl sjednotit agendy současných stavebních úřadů, které spadají pod několik různých ministerstev – konkrétně ministerstva pro místní rozvoj, průmyslu a obchodu, dopravy, a také pod Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ). Nová státní struktura by měla zahrnovat 14 krajských úřadů rozvoje území a 205 územních pracovišť v obcích s rozšířenou působností.
Krajské úřady mají mít na starosti rámcové povolování staveb, procesy EIA a kontrolu stavebního řízení. Územní pracoviště pak mají fungovat jako stavební úřady, včetně kontrolní činnosti.
Zákon, který návrh nového systému stavební správy zavádí, by podle místopředsedy ANO Karla Havlíčka měla budoucí vláda projednat ve zrychleném řízení tak, aby vstoupil v platnost od 1. ledna 2027. Hlavní sídlo úřadu by mělo být v Praze, v čele by stál předseda jmenovaný na návrh ministra průmyslu a obchodu.
Kritika: nejisté výsledky a chybějící personál
Podle Kulhánka však návrh neřeší klíčový problém současné stavební správy – nedostatek kvalifikovaných pracovníků. Varuje také před možnými dopady na obce a jejich rozvoj: „Současný daňový systém momentálně nemotivuje obce ke stavebnímu ani jinému hospodářskému rozvoji,“ konstatuje Kulhánek.
Kromě organizačních a legislativních změn by si nový model vyžádal i nemalé finanční prostředky – a to jak na nové technické vybavení, tak i na přesuny zaměstnanců mezi jednotlivými úrovněmi státní správy.