Pasivní škola pro aktivní děti

Psáry a Dolní Jirčany získaly v minulém roce novou základní školu od renomovaného studia SOA architekti, která v sobě kombinuje energetickou úspornost a moderní pedagogické prostředí. Kromě finanční úspory na vytápění zajišťuje zvolené technologické řešení zdravý vzduch pro široké spektrum školních i zájmových aktivit.

Nová základní škola s klastrovým dispozičním uspořádáním je navržena v pasiívním energetickém standardu s důrazem na kvalitní společné prostory. Budova volně doplňuje zástavbu podél frekventované komunikace, dokončuje urbanistickou osu od dolnojirčanské návsi a svou snadno zapamatovatelnou siluetou pomáhá dotvořit vizuální identitu obce.

Kromě kmenových tříd a odborných učeben se v budově nachází i dvě tělocvičny, taneční a hudební sál, multimediální dílna, rozhlasové studio, knihovna pro školu i veřejnost a další multifunkční prostory, které běžnou základní školu proměňují na inspirativní prostor tzv. celodenní školy a komunitní centrum obce.

Základní škola Amos 40
Základní škola Amos 39
Základní škola Amos 38
Základní škola Amos 37
Základní škola Amos 36
Základní škola Amos 35
Základní škola Amos 34
Základní škola Amos 33

Urbanismus

Hlavním cílem urbanistického konceptu areálu nové školy bylo vytvořit v kontextu obce místo s vlastní identitou, které nebude navzdory své velikosti ve významovém ani prostorovém konfliktu se stávající zástavbou a jejími přirozenými centry.

Budova školy má vytvořit ukončení urbanistické osy vedoucí k návsi na Hlavní a Pražské ulici, která projde v blízké budoucnosti rozsáhlou revitalizací, a dát jí potenciál živé obecní komunikace s přirozeně fungujícím parterem.

Jako protiváha prostoru návsi funguje v areálu školy veřejný prostor v jihovýchodním rohu pozemku zakončený výrazným oknem školní knihovny, který přes parterové prvky rekreační zeleně přechází do vstupního prostranství školy.

Škola je zasazena do mírného svahu, který umožnil pracovat s podlažností rozdílnou vůči veřejnému prostoru a směrem do areálu. Budova je rozčleněná podle funkčního využití na dílčí stavební hmoty, které se měřítkem co nejvíce přibližují stavbám v okolí.

Tvář školy vůči obci určují výškově dominantní dvoupodlažní objekty, jejíž součástí jsou vlastní výukové prostory, které v abstrahované formě odkazují na podobu tradičních vesnických stavení.

Centrální objekt, který obsahuje společné funkce obou stupňů základní školy a celou budovu provozně i opticky propojuje, je naopak navržen jako čistě technická stavba o jednom nadzemním a jednom podzemním podlaží. Navenek se prezentuje výrazně profilovanou, ale celkově kompaktní fasádou z dřevěných lamel, pracující s různými stupni průhlednosti podle potřeb vnitřních prostorů.

Základní škola Amos 18

Learning landscape

Interiér školní budovy je navržen jako volně plynoucí prostor vytvářející přirozeně ohraničené zóny s rozdílnou mírou intimity podle plánovaného využití, tzv. „learning landscape“. Budova má sloužit i jako zázemí pro mimoškolní aktivy na principu celodenní školy a v neposlední řadě bude plnit i funkci komunitního centra.

Důležitá pro celkový charakter interiéru je práce se dřevem. Dřevo je použito jako konstrukční materiál nad vstupním vestibulem a jídelnou, na obkladech stěn a nábytkových vestavbách, parapetech i fasádě a dodává škole hřejivou a domácí atmosféru, podpořenou orientačním systémem založeném na principech dětské kresby.

Základní škola Amos 21

Technické řešení

Provozně je školní budova rozdělena do tří částí, objektů A, B a C. Nosnou konstrukci budovy tvoří monolitický železobetonový skelet se skrytými průvlaky. Společné prostory centrálního objektu A jsou zastropeny lepenými dřevěnými vazníky, které se pohledově uplatňují v interiéru.

Zastřešení objektů se sedlovými střechami je řešeno pomocí ocelových rámů. Výplňové konstrukce obvodových stěn a vnitřní akustické příčky jsou realizovány z vápenopískových bloků. Tepelně-technické parametry a průvzdušnost obvodového pláště odpovídají požadavkům na energeticky pasivní budovu.

Vytápění objektu je primárně zajištěno kaskádou tepelných čerpadel, napojených do akumulačních nádrží s vnořenými zásobníky TUV. Dalším zdrojem tepla je soustava kondenzačních plynových kotlů, které vykrývají špičkové potřeby a umožňují tak provozovat tepelná čerpadla v optimálním režimu.

Předání tepla do místností je zajištěno převážně systémem teplovodního podlahového vytápění, doplněným o radiátory v učebnách. Vytápění je řízeno sofistikovaným systémem MaR na základě obsazenosti budovy dle vnitřních a vnějších čidel teploty.

Mohlo by vás zajímat: Materská škola ako jedna veľká preliezačka

Výměna vzduchu je zajištěna systémem rovnotlakého řízeného větrání s pasivní rekuperací tepla s účinností 77 %. Vzduchotechnické jednotky jsou umístěnyé decentralizovaně na střeše objektu A a v podkrovních prostorech objektů B a C tak, aby byly trasy rozvodů co nejkratší.

Výměna vzduchu probíhá s proměnlivou intenzitou na základě hodnot CO2 v učebnách. V přechodovém a letním období je systém využíván k nočnímu předchlazení budovy pomocí intenzivnějšího větrání. V objektu je instalován systém sběru dešťové vody, která je využívána na splachování toalet.

Základní škola Amos pro Psáry a Dolní Jirčany
Architekti: Ondřej Píhrt, Štefan Šulek, Ondřej Laciga
Spolupráce: Irena Vojtová, Pavel Směták, Tereza Březovská
Projekt: 2014 – 2017
Realizace: 2019
Zastavěná plocha: 3 834 m2
Užitná plocha: 8 300 m2
Náklady: 420 mil. Kč
Klient: Obec Psáry
Text: Red
Foto: Boys Play Nice