Inženýrské stavby

Partneři sekce:

Chodci i cyklisté mohou konečně cestovat mezi Holešovicemi a Karlínem rychleji a bezpečněji. Štvanická lávka, kterou Praha uvedla do provozu, má přitom řadu architektonických i technologických unikátů. Na 300 metrů dlouhou konstrukci použili mostní specialisté unikátní beton, poslední pole na holešovické straně je pak zvedací, aby odolalo i tisícileté vodě. Lávku navíc doplňují umělecká díla.

Čeští výzkumníci přišli na to, jak efektivním spojením dřeva a vysoko hodnotných betonů při návrhu a výstavbě mostních konstrukcí ušetřit, a přitom ještě výrazně přispět k ochraně životního prostředí. Ekonomické přínosy spočívají nejen ve snížení nákladů na pořízení konstrukce, ale díky inovativnímu řešení mají konstrukce až dvakrát delší životnost bez nutnosti dodatečných nákladů na údržbu.

Stále ještě u nás není běžnou praxí, aby se na přípravě projektu dopravní stavby spolupodílel tým architektů, urbanistů a krajinářských architektů. Dokončení Městského okruhu v Praze představuje příklad komplexního přístupu k projektu s cílem co nejlépe začlenit dopravní stavbu do struktury města.

Jolana Říhová -

Základní dálniční síť v Česku by měla být hotová do roku 2033. Novinářům to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Během letošního roku proto chce na vládě projednat výhled výstavby dopravní infrastruktury na příštích deset let, který bude obsahovat plány jednotlivých staveb i jejich financování.

Stavba lávky, která spojí Holešovice s Karlínem přes ostrov Štvanice, je ve finální fázi. Mostní specialisté Skanska usazují poslední betonové segmenty u holešovického břehu, následovat bude jejich definitivní spojení a dokončovací práce. Tři sta metrů dlouhý most pro pěší a cyklisty se otevře počátkem léta.

Příprava stavby mostu za 220 milionů korun přes Svitavu u areálu Nová Zbrojovka v Brně postoupila do další fáze. Město v současné době připravuje veřejnou zakázku na zpracování projektové dokumentace na tuto stavbu. Se zadáním na svém jednání souhlasili brněnští radní.

Most přes nuselské údolí se hned od svého zpřístupnění 22. února 1973 stal nedílnou součástí pražského dopravního systému. Od té doby zažívá stále větší nápor vozidel – každý den přes něj projede 160 000 automobilů všech kategorií. O jeho kvalitách svědčí fakt, že během 50 let provozu nedoznal žádných zásadních rekonstrukcí.

Více než 7000 lidí zatím podepsalo on-line petici, která požaduje rekonstrukci a zachování současné podoby železničního mostu mezi pražskou Výtoní a Smíchovem. Správa železnic (SŽ) před časem představila projekt, podle kterého má z mostu zůstat zachována jen spodní část s pilíři a nynější nýtovanou konstrukci má nahradit nová.

Zásadní modernizace stanice Praha Masarykovo nádraží má za sebou další důležitý krok v přípravě. Správa železnic získala pravomocné stavební povolení. Na jaře se vypíše výběrové řízení na zhotovitele, v průběhu letošního roku by pak měly začít i samotné stavební práce. Hotovo bude v roce 2026. Autorem designu je Jakub Cigler Architekti a autorem projektové dokumentace Sudop.

Studie proveditelnosti brněnské podzemní dráhy, která má výrazně odlehčit přetížené povrchové dopravě, má být hotová do konce letošního roku. Do té doby má být také projednaná s veřejností. Nyní se chystá zpracování druhé etapy studie, v níž odborníci podrobně posoudí sedm možných variant vedení tras, posuzovat se bude i vhodnost jednotlivých dopravních prostředků.

V prosinci započali v Ostravě stavbaři se zavěšováním lávek nad řekou, přemosťujících protilehlé břehy Ostravice. Unikátní instalace lávky si vyžádala nejen celou řadu již provedených prací, ale i při samotném procesu usazení je zapotřebí specifických postupů. Lávka je součástí nově vybudované cyklostezky vedoucí z pravého břehu řeky Ostravice směrem k Velkému světu techniky a její vzhled pro město navrhl architekt Josef Pleskot.