Pražské metro čeká revoluce: Trasa D, městský okruh i spojení s periferiemi

Partneři sekce:

Metro se brzy po svém vzniku stalo páteří pražské hromadné dopravy a do budoucna to tak určitě zůstane. Všichni asi vědí, že se v současné době staví jeho čtvrtá linka, co se ale bude dít potom? Pojďte se na to podívat s námi…

Trasa D pražského metra je klíčovým projektem pro zajištění kvalitní a efektivní hromadné dopravy v hlavním městě. Historie trasy D sahá až do 90. let 20. století, kdy byla poprvé zahrnuta do územního plánu města. Cílem bylo propojit jižní části města s centrem a odlehčit tak stávajícím přetíženým trasám A a C.

Na Depu Hostivař dnes linka A končí. Zůstane to tak i v budoucnu?
Jak by mohla vypadat okružní trasa 0
Den otevřených dveří na výstavbě úseku linky metra D I.D1a, Olbrachtova–Pankrác
Z Pankráce se stane přestupní stanice
Plán trasy D v kontextu pražského metra

V následujících letech probíhaly přípravy projektové dokumentace, geologické průzkumy a získávání potřebných povolení. V roce 2008 byla dokončena studie proveditelnosti, která potvrdila technickou a ekonomickou realizovatelnost projektu s odhadovanými náklady 60 miliard korun.

10 nových stanic

Výstavba byla konečně zahájena v roce 2022 prvním úsekem trasy D mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Stavba navazující části z Olbrachtovy na Nové Dvory již měla začít, ale kvůli zdržení způsobenému námitkami u antimonopolního úřadu se příprava značně zpozdila. Ve finále by měly být postupně do roku 2029 rozestavěny úseky Pankrác – Náměstí Míru a Nové Dvory – Depo Písnice. V posledním úseku vzniknou mezistaniční traťové tunely a také samotné depo pro vlaky této linky.

Z Pankráce se stane přestupní stanice
Z Pankráce se stane přestupní stanice | Zdroj: Wikipedia

Celková délka trasy D bude přibližně 10,6 km a bude zahrnovat 10 stanic. Asi nejzajímavější změnou oproti stávajícím trasám bude fakt, že „déčko“ bude plně automatizované, tedy bez řidičů. Podle původních plánů mělo být mezi Pankrácem a Písnicí hotovo do roku 2029, kvůli sporům a zásahu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže se nyní počítá až s rokem 2031, propoj až na Náměstí Míru by měl být dokončen k roku 2036.

Stanice metra D

  • Depo Písnice
  • Písnice
  • Libuš
  • Nové Dvory
  • Nemocnice Krč
  • Nádraží Krč
  • Olbrachtova
  • Pankrác
  • Náměstí Bratří Synků
  • Náměstí Míru

Trasa by měla zásadně zlepšit problematickou dopravní situaci v jihozápadní části metropole (Krč, Lhotka, Novodvorská, Libuš atd.), kde bydlí kolem 150 000 obyvatel. Z konečné na Náměstí Míru bude také umožněn přestup na důležité tramvajové linky vedené ulicí Otakarova, Francouzská, Korunní a Vinohradská. Dojde k přímému propojení s trasou A, což podstatně odlehčí přetížené přestupní stanici Muzeum. „Déčko“ také bude sloužit jako strategická záloha za metro C v případě dlouhodobé opravy Nuselského mostu.

Den otevřených dveří na výstavbě úseku linky metra D I.D1a, Olbrachtova–Pankrác
Den otevřených dveří na výstavbě úseku linky metra D I.D1a, Olbrachtova–Pankrác | Zdroj: Wikipedia

Kam dál?

Po dokončení výstavby nyní naplánovaných úseků trasy D se podle Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) nabízí několik možností jeho dalšího rozvoje. Jednak na sever, konkrétně směrem na Vinohrady, Žižkov a eventuálně do Holešovic nebo Vysočan. Další možností je varianta s odbočkou na Náměstí Republiky. Na jihu připadá v úvahu rozvětvení do Modřan nebo dokonce výhledově až za hranice Prahy směrem na Zdiby. Kromě možnosti přímého pokračování trasy metra je z oblasti stanice Depo Písnice diskutováno rovněž případné vedení nové tramvajové trati nebo železniční stopy.

„Déčko“ ale nebude jedinou možností, jak pražské metro rozvíjet. Různé plány vycházejí jak z dopravních potřeb, tak z demografického vývoje města a jeho okolí.

Práce by se mohly vrátit i na zatím nejkratší pražskou linku, tedy na „áčko“. Kolem Depa Hostivař, Štěrbohol a Hostivaře se nyní rychle rozvíjí nová bytová zástavba. Proto se tímto směrem ubírají i úvahy o prodloužení linky A. Tato myšlenka rozhodně není nová, což dokazuje i fakt, že dosud figuruje v územním plánu jako územní rezerva. V jistém smyslu je alternativou prodloužení metra C do Petrovic, význam může mít i v souvislosti s rozvojem lokality Štěrboholy – Dubeč – Běchovice, kde se výhledově předpokládá vznik dalšího nového sídelního celku. Zatím to ovšem vypadá, že jde o otázku vzdálenější budoucnosti.

Plán trasy D v kontextu pražského metra
Plán trasy D v kontextu pražského metra | Zdroj: Wikipedia

Na opačném konci by mohlo „áčko“ postupovat dál na západ, například směrem na Bílou Horu či Zličín.

Linka C pak má možnosti dalšího rozšiřování v napojení oblastí jako Šeberov, Libuš nebo dokonce i Vestec za hranicí Prahy. Na severu se uvažovalo o území za Letňany, tedy především Čakovic nebo Kbel.

Pražský okruh na kolejích

Pokud se řekne „Pražský okruh“, většina z nás si asi vybaví dálniční obchvat Prahy, který se nyní staví a ještě dlouho asi stavět bude. Neméně zajímavý by ale byl i „metrookruh“, tedy zvažovaná okružní trasa metra, tzv. „Linka 0“. Tu jsme si pro neobvyklost jejího trasování nechali jako zajímavost na konec.

Tento ambiciózní projekt si klade za cíl propojit okrajové části města a odlehčit přetíženým stávajícím trasám. Původně se o něm mluvilo jako o trase E, vše se ale pohybovalo spíše v rovině mlhavých úvah. Oživilo je hnutí Praha Sobě, jehož radní pro dopravu Adam Scheinherr představil projekt roku 2022.

V současnosti probíhá příprava studie proveditelnosti, která by měla být letos dokončena. Podle nejoptimističtějších předpokladů z předvolební kampaně roku 2022 by stavební povolení pro první jižní část trasy mohlo být vydáno kolem roku 2033. (Víme ale, jak to v podobných případech bývá.)

Jak by mohla vypadat okružní trasa 0
Jak by mohla vypadat okružní trasa 0 | Zdroj: Wikipedia

Výstavba by byla rozdělena do několika etap, přičemž první fáze by se zaměřila na propojení Smíchova, Dvorců a Budějovické. Předběžná délka trasy je odhadována na přibližně 36 kilometrů s 23 stanicemi. První část trasy, půlkruh Nádraží Podbaba – Terminál Sever, by měla být dlouhá asi 26 kilometrů a zahrnovat 18 stanic. Náklady na výstavbu okružní linky metra jsou odhadovány na desítky miliard korun.

Možné stanice „linky 0“

  • Nádraží Podbaba
  • Dejvice
  • Smíchov
  • Dvorce
  • Budějovická
  • Vršovice
  • Žižkov
  • Vysočany
  • Čakovice

Co ale nakonec ze studie proveditelnosti vzejde a jestli se „Pražský metrookruh“ začne opravdu stavět, je nyní ve hvězdách. Už proto, že s ohledem na to, že „0“ byla využita jako tahák Prahy Sobě před volbami, o ní ostatní strany zatím spíše takticky mlčí.

Na přímou kritiku Adama Scheinherra nynější pirátský náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib uvedl, že se nyní město zabývá tím, kudy a v jakých parametrech má linka vést, prověřuje trh a předběžně komunikuje s potenciálními dodavateli, aby vznikl co nejkvalitnější výsledek, který bude odpovídat zákonu o veřejných zakázkách. Záměr schválený radou se podle něj nemění, ve hře je ale podle něj navíc také varianta, že by trasu obsluhovala podpovrchová tramvaj.