
Stavba dálnice D35 u Litomyšle pokračuje, v terénu přibývají mosty i zářezy
Na budoucí trase dálnice D35 mezi Džbánovem a Litomyšlí je již zřetelně vidět pokrok. Krajina se mění – stavbaři pracují na násypech, zářezech i podpěrách mostů. Podle Petry Drklové z pardubické správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vzniká na necelých osmi kilometrech trasy celkem devět mostních objektů, jejichž délka přesahuje 1,1 kilometru.
Nejrozsáhlejším mostem úseku je přemostění údolí Končinského potoka. Pro každý jízdní pás vzniká samostatná komorová konstrukce. Délka mostu dosáhne téměř 419 metrů, výška v místě křížení přesáhne 20,5 metru. Práce aktuálně probíhají na pilířích a opěrách, zároveň se staví podpěrná skruž pro nosnou konstrukci levé části mostu.
Další významný most překlene údolí řeky Loučné u Cerekvice nad Loučnou. Tvořit jej bude třípolová konstrukce navržená i pro případ stoleté vody. Před samotnou stavbou bylo nutné přeložit plynovody a upravit trasu silnice I/35. Přeložka, která umožní vybudování mostních opěr, se nyní blíží dokončení.
Do roku 2027 má být hotovo
Celý úsek Džbánov – Litomyšl v délce 7589 metrů má být dokončen začátkem roku 2027. Jeho součástí bude mimoúrovňová křižovatka Řídký, malá oboustranná odpočívka u Hrušové a přes pět kilometrů protihlukových stěn. Celkové náklady na stavbu činí 3,423 miliardy korun.
D35 jako alternativa k D1
Dálnice D35 má v budoucnu spojit Liberec, Hradec Králové a Olomouc, čímž vytvoří severní trasu mezi Čechami a Moravou. V současnosti jsou hotové pouze izolované úseky – například Liberec – Turnov, Sedlice – Ostrov v Pardubickém kraji nebo části kolem Olomouce. Ještě letos se očekává zprovoznění úseků Janov – Opatovec a Vysoké Mýto – Džbánov.