Nový most přes Vltavu: Architektonická dominanta Pražského okruhu, nebo zásah do srdce krajiny?

Partneři sekce:

Pražský okruh se plánuje už desítky let, velká část sice stojí, ale stále se čeká na kompletní dokončení. Projekt se nyní posouvá o krok vpřed. Ředitelství silnic a dálnic totiž představilo pět architektonických návrhů mostu mezi Suchdolem a Březiněvsí. Odborná porota vybere vítěze do konce září a stavba výrazné dominanty by mohla začít v roce 2027. Jako většinu projektů, tak i tento provází kritika, odpůrci varují před zásahem do cenné krajiny a zvýšenou dopravní zátěží.

Ředitelství silnic a dálnic vyhlásilo první otevřenou architektonickou soutěž na dálniční most v Česku. Soutěž probíhala ve spolupráci s Českou komorou architektů, pražským magistrátem a ministerstvem dopravy. Cílem bylo najít konstrukční i krajinářské řešení, které nebude pouze technickým dílem, ale i vizuálním symbolem severní části okruhu.

Porota byla složena ze zástupců města, akademiků z ČVUT, dopravních odborníků a architektů. Hodnotily se nejen estetické a krajinářské kvality, ale také ekonomická a technická proveditelnost.

Most v Suchodoli
Most v Suchodoli
Most v Suchodoli
Most v Suchodoli - návrh Návrh společností 2T engineering a Top Con Servis
Most v Suchodoli
Most v Suchodoli - návrh společnosti Valbek

Podmínky soutěže byly jasné: délka kolem 600 metrů, výška 80 metrů, tři pruhy v každém směru, žádné pilíře v řece, a navíc integrovaná lávka pro pěší a cyklisty s vyhlídkovými zálivy každých sto metrů. Most má tedy nabízet nejen plynulý tranzit aut, ale i zajímavé výhledy. Most by se tak mohl stát nejen technickým dílem, ale i kulturní stopou v krajině.

Do soutěže se přihlásily špičkové týmy z tuzemska i zahraničí, což potvrdilo zájem a kvalitu přihlášených návrhů. Nyní následuje náročný proces výběru jediného projektu, který bude kombinovat vysokou architektonickou kvalitu s ekonomickou a technickou proveditelností. Vítězný návrh bude následně zapracován do projektové dokumentace s cílem zahájit výstavbu mostu v roce 2027 a dokončit tak celý Pražský okruh v letech 2030 až 2031. Silničáři také potvrdili, že by rádi i v budoucnu využívali architektonické soutěže pro další vybrané stavby.

Pět návrhů, pět odlišných přístupů

Do finále postoupily tyto týmy:

  • Stráský, Hustý a partneři + Studio acht – návrh bez pilířů v řece, s minimálním zásahem do vltavského údolí. Porota jej označila za organické a krajinářsky ohleduplné řešení.
  • Valbek – konstrukce vychází z osvědčeného technického řešení, které zároveň respektuje charakter krajiny.
  • COWI Czech Republic – návrh oceněný pro svou efektivitu při výstavbě.
  • 2T engineering + Top Con Servis – důraz na propojení pro pěší a cyklisty, atraktivní vyhlídky do okolí.
  • ov architekti + V–CON – citlivé zasazení do terénu s ohledem na okolní přírodu.

„Tato mezinárodní soutěž byla první otevřenou architektonickou soutěží svého druhu na dálniční most v České republice,“ popisuje Radek Mátl, generální ředitel ŘSD. „Výsledky, o kterých rozhodla porota, nám potvrdily, že se do soutěže přihlásily expertní týmy z Česka i zahraničí. Teď nás čeká nejtěžší úkol – vybrat jediné řešení, které skloubí špičkovou architekturu s ekonomickou a technickou rozvahou. Vítězný návrh zapracujeme do projektové dokumentace tak, abychom v roce 2027 mohli zahájit stavbu s cílem dokončit celý Pražský okruh v letech 2030 až 2031,“ upřesňuje Radek Mátl. „Všechny návrhy představíme veřejnosti na plánované výstavě. Termín a místo konání budou upřesněny v nejbližší době,“ uzavírá Radek Mátl.

Most v Suchodoli
Most v Suchodoli – návrh od Stráský, Hustý a partneři + Studio acht | Zdroj:  Stráský, Hustý a partneři + Studio acht

Zatím nejlépe hodnoceným návrhem je projekt konsorcia Stráský, Hustý a partneři a Studia acht. Jejich návrh porotu zaujal především tím, že nepočítá s pilíři v řece a minimálně zasahuje do chráněného vltavského údolí. Na druhém místě se zatím umístil návrh společnosti Valbek, který staví na osvědčené konstrukci a zároveň respektuje krajinný ráz. Třetí příčku obsadil projekt COWI Czech Republic, který porota ocenila pro jeho efektivitu při výstavbě.

Odpůrci varují: Cena za krásu může být příliš vysoká

Severní část Pražského okruhu patří dlouhodobě k nejproblematičtějším úsekům celé D0. Potíže začaly už v minulosti při výkupu pozemků v okolí Ruzyně a pokračovaly při hledání optimální trasy a řešení tunelů u Satalic. Kritika se ozývala i z řad některých měst, obcí a městských částí, zejména pak kvůli plánovanému dálničnímu mostu, který má vést přes chráněná území a zasáhnout do jedinečné krajiny Vltavského kaňonu.

Most v Suchodoli - návrh společnosti Valbek
Most v Suchodoli – návrh společnosti Valbek | Zdroj: Valbek

Dlouholetý pat však skončil, sporné body se podařilo vyřešit a Ředitelství silnic a dálnic společně s pražským magistrátem, ministerstvem dopravy a Českou komorou architektů vyhlásili právě architektonickou soutěž na most, jenž překlene Vltavu a propojí Suchdol s Březiněvsí (stavba D0 519).

I tak se ale i nadále objevují kritici. Po internetu již koluje petice, která upozorňuje, že šestiproudá dálnice s provozem přes sto tisíc aut denně zasáhne do jedné z nejcennějších přírodních oblastí severní Prahy, Vltavského kaňonu, přírodního parku Drahaň-Troja a evropsky významné lokality Kaňon Vltavy u Sedlce. Signatáři se obávají hluku, emisí a nenávratné ztráty rekreačního zázemí pro tisíce obyvatel.

Most v Suchodoli
Most v Suchodoli – návrh od COWI Czech Republic | Zdroj: COWI Czech Republic

Petice, kterou již podepsala řada obyvatel Prahy, upozorňuje na vážné nebezpečí, které hrozí přírodnímu parku Drahaň-Troja a okolním cenným přírodním lokalitám kvůli stavbě. Tento park je nejen domovem vzácných rostlin a živočichů, ale také důležitým místem pro odpočinek tisíců Pražanů. Obyvatelé a ochránci přírody proto nesouhlasí s tím, aby dálnice vedla přímo přes tuto oblast, která je jednou z nejcennějších v severní části města.

Podle nich současný návrh ignoruje potřebu chránit přírodu a zároveň hledat chytrá, moderní řešení dopravy, která by nevedla k většímu hluku, znečištění a narušení klidu obyvatel. Stavba by podle nich znamenala trvalé poškození krajiny a zhoršení kvality života lidí, kteří zde žijí, pracují a tráví svůj volný čas.

Petice proto žádá, aby se zvážily jiné možnosti, jak odvést nákladní a tranzitní dopravu mimo Prahu, a aby se místo toho více podporovaly formy dopravy, které jsou šetrnější k životnímu prostředí, například veřejná doprava, chůze a cyklistika. Signatáři požadují, aby přírodní park zůstal zachovaný jako zelená oáza a místo odpočinku pro budoucí generace.

Most v Suchodoli
Most v Suchodoli – Návrh od ov architekti a V – CON  | Zdroj: ov architekti a V – CON

Severní část okruhu: náročná stavba s vysokými náklady a klíčovým dopravním přínosem

Plánovaná severní část Pražského okruhu zahrnuje šest tunelů a tři velké mosty, což výrazně zvyšuje náročnost a náklady stavby, ale zároveň prodlužuje dobu realizace. Už v roce 2023 se odhadované náklady blížily 39 miliardám korun a s ohledem na inflaci a rostoucí ceny stavebních materiálů se očekává, že finální částka přesáhne 40 miliard. Úseky mezi Ruzyní, Suchdolem a Březiněvsí jsou v současnosti v přípravné fázi: geodeti provádějí průzkumy a připravují geometrické plány, které budou sloužit jako podklad pro výkup pozemků. Severní část okruhu má výrazně ulevit přetíženým silnicím ve východní části Prahy, odklonit denně desítky tisíc vozidel a snížit dopravní zátěž v přilehlých čtvrtích, čímž zlepší komfort obyvatel i plynulost dopravy v okolí metropole.

Pražský okruh má mít po dokončení 83,6 kilometru, v provozu je dnes zhruba polovina. Severní úseky jsou technicky nejsložitější, zahrnují šest tunelů a tři velké mosty. Stavba celé severní části může stát přes 40 miliard korun a potrvá minimálně do roku 2031.

Severní část Pražského okruhu patří mezi nejdražší dopravní projekty v historii České republiky, jak vyplývá z analýzy Seznam Zpráv. Původně plánované náklady ve výši 29 miliard korun z roku 2021 mohou při současné inflaci kolem 4 % vzrůst až na 40 miliard korun do roku 2030. Mezitím se výrazně zvýšily i ceny stavebních materiálů, energií a práce – mezi lety 2021 a 2023 vzrostly náklady na materiály průměrně o 40 %. Komplexní technické řešení, zahrnující šest tunelů o celkové délce 4,65 km a tři velké mosty umístěné v citlivé krajině, navíc prodlužuje dobu výstavby výrazně více než u jižní části okruhu.

Most v Suchodoli - návrh Návrh společností 2T engineering a Top Con Servis
Most v Suchodoli – návrh Návrh společností 2T engineering a Top Con Servis |

Most jako vizitka doby

Pokud projekt půjde podle plánu, bude most přes Vltavu nejvýraznější součástí severní části Pražského okruhu a zároveň dalším příkladem, že i dopravní stavby mohou vznikat z architektonických soutěží, podobně jako Dvorecký most nebo připravovaný železniční most na Výtoni.

První úsek Pražského okruhu byl otevřen již v roce 1983, nový most přes Vltavu však představuje naději, že se celý projekt konečně dostane do závěrečné fáze. Důraz je kladen nejen na funkčnost, ale také na estetiku, ekologii a komfort pro uživatele. Stejně jako u Dvoreckého mostu nebo železničního mostu na Výtoni i zde se podoba stavby vybírala prostřednictvím architektonické soutěže, která má zajistit, aby infrastruktura nebyla jen technickým dílem, ale i výraznou součástí městské krajiny.