Praha plánuje změnit takzvané zásady územního rozvoje tak, aby umožnily výstavbu úseku vysokorychlostní železniční trati mezi Vršovicemi a Běchovicemi. V té souvislosti začne chystat také změnu územního plánu. Úsek je součástí připravované rychlodráhy z Prahy do Brna, jeho výstavba by podle informací Správy železnic (SŽ) měla začít v roce 2029.
Inženýrské stavby
Letní opravy na hlavních silnicích nemají letos zásadně zhoršit průjezdnost Brnem, zároveň však nelze očekávat zlepšení. Velké stavby, které začaly v minulých letech, budou končit až na podzim.
V Českém Brodě na Kolínsku začnou ve druhé polovině května s přestavbou nepřehledné křižovatky ulic Krále Jiřího, Zborovské a Jana Kouly u nádraží na kruhový objezd. Jedná se o společnou investici Středočeského kraje a města. Nová křižovatka s pěti rameny vyjde na 20,2 milionu korun.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vyloučilo polskou stavební firmu Budimex ze soutěže na stavbu úseku dálnice D11 z Trutnova na státní hranici s Polskem. Na síti X to uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Původně Budimex tendr v hodnotě přes 11 miliard korun vyhrál, ale rozhodnutí ŘSD o jeho vítězství zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
Pražští silničáři letos investují do oprav asi dvě miliardy korun, což je meziročně zhruba stejně. Opraví silnice, dokončí rekonstrukci Barrandovského mostu a začnou stavět část Libeňského mostu na břehu u Palmovky nebo podchod pod Strakonickou ulicí na Zbraslavi.
Rozšíření dálnice D1 mezi 194. a 196. kilometrem v Brně na šest pruhů by mělo být hotové o dva měsíce dříve, tedy v polovině dubna příštího roku, řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Stát za to zaplatí o 70 milionů korun více, původní cena přesahovala jednu miliardu korun.
Článek se zabývá výstavbou nových linek podzemní dráhy v hustě zastavěné oblasti centra Vídně. Popisuje všechna nezbytná opatření, která zhotovitel přijímá pro monitorování a prevenci negativních dopadů způsobených ražbou tunelů na úseku 17-21 trati U2 vídeňské podzemní dráhy.
Brno zatím neví, kolik peněz zaplatí za stavbu kilometrů nových tramvajových tratí, aby obsloužilo nové hlavní nádraží. Má začít fungovat za 11 let, říkají v současnosti představitelé ministerstva dopravy i Brna. Náklady budou podle mluvčího magistrátu Filipa Poňuchálka součástí výstupů ze studií či jednotlivých projektů. Potřeba bude i více tramvají.
Letos a příští rok by se mělo na jižní Moravě stavět více cyklostezek než v předešlých letech. Zatímco loni nebyl dotační program Jihomoravského kraje ani plně využitý, letos bylo potřeba do něj dát dvakrát více, než kraj plánoval a než bylo loni. Lze předpokládat, že zvýšený zájem obcí a sdružení obcí bude pokračovat i příští rok.
Stavba Optimalizace traťového úseku Mstětice (mimo) – Praha – Vysočany (včetně) je součástí celostátní dvoukolejné elektrizované dráhy Lysá nad Labem – Praha¬ – Vysočany a současně jednokolejné trati Praha–Turnov. Na této stavbě se nachází i most Kbelská SO 10-20-05.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil rozhodnutí o vítězi tendru na výstavbu dálnice D11 v úseku z Trutnova na státní hranice s Polskem. Vítězem byla polská stavební firma Budimex, která ale podle ÚOHS nesplnila podmínku technické kvalifikace. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nyní musí nabídky v tendru znovu posoudit a vybrat vítěze.
Článek se věnuje projektu „Optimalizace traťového úseku Děčín východ – Děčín Prostřední Žleb“, který si kladl za cíl obnovu traťového úseku v délce 1,3 kilometru pro nákladní vlakovou dopravu, a to včetně výměny 265 metrů dlouhého mostu přes Labe a sanace 400 metrů dlouhého Děčínského tunelu.
Správa železnic v Jihlavě vyhlásila vítěze otevřené architektonicko-urbanistické soutěže na nový terminál vysokorychlostní železnice Jihlava VRT. Z celkového počtu 25 architektonických ateliérů, které se soutěže zúčastnily, zvítězil návrh francouzsko-českého sdružení AREP ARCHITECTES – monom. Výstavba má začít v roce 2029.
Pražský dopravní podnik (DPP) vypracuje projekt tramvajové trati od Nádraží Modřany do Komořan. Cílem je zrychlení městské hromadné dopravy a zlepšení životního prostředí nahrazením autobusů tramvajemi. Trať bude měřit 2,5 kilometru a bude na ní pět zastávek. Odhadované náklady vybudování jsou 670 milionů korun. Na 30 milionů vyjde projekt. Provoz na trati má začít v roce 2029.
Informace, která se v médiích poprvé objevila již v roce 2022 bere svět útokem. Obrazně. Pozornost zahraničních médií asfalt z cigaretových špačků rozhodně získává – nejen díky první úspěšné realizaci, ale zřejmě i proto, že jde o řešení z běžně nerecyklovatelného odpadu, se kterým neumíme nakládat a kterého máme, takřka, obrovské množství a většina přitom končí různě v přírodě, na trávnících měst, v kanálech či volně po silnicích a chodnících.