Čeští stavbaři v Norsku právě dokončují most Nerlandsøybrua. Betonovali podle přílivu a odlivu
Nový most mezi ostrovy Bergsøya a Nerlandsøya u západního pobřeží Norska je těsně před dokončením. V těchto dnech probíhá betonáž posledních spojovacích segmentů mostovky o délce 574 metrů. Dosud na ni stavbaři Metrostavu Norge spotřebovali 6 000 kubíků betonu. V průběhu realizace museli překonávat nejen složité výzvy při výstavbě nosné konstrukce, jako je technologie letmé betonáže a tzv. výsuvné skruže, ale také drsné severské počasí.
„V průběhu stavby jsme se potýkali s náročným počasím a větry, narazili jsme na naprosto nevyhovující podloží, betonovat jsme museli s ohledem na střídání přílivu a odlivu. Nyní jsme slavnostně zabetonovali poslední část viaduktu. Opět šlo o logisticky náročný manévr, kdy se beton musel transportovat potrubím od opěry a do výsuvné skruže – tato technologie se využívá právě pro rychlou výstavbu dlouhých mostů,“ vysvětlil Matěj Novotný, vedoucí projektu ze společnosti Metrostav Norge AS.
Během stavby bylo do mostovky uloženo celkem 6 000 kubíků betonu. Práce významně ovlivnilo počasí, rychlosti větru v této části Norska přesahující 120 km/h a oceánské vlny s výškou přes deset metrů stavbařům často komplikovaly zásobování i samotnou výstavbu. Nyní mostařům zbývá dokončit oba spojovací segmenty, betonáž říms a mostovka bude hotová. Prvních 25 metrů římsy už odstartovalo pohyb římsových vozíků, které most dotvarují do finální podoby.
Kvůli nedalekému přístavu s permanentním provozem musí zachovávat průplavní profil 50 x 20 metrů, a proto se most bude dmout nad mořskou úžinou až do výšky 27 metrů. Konstrukce o délce 574 metrů se skládá z osmi polí. Šest ze sedmi pilířů zakládali stavbaři Metrostavu Norge AS přímo do mořského dna, a to převážně na vrtaných pilotách.
Projekt přinesl i řadu konstrukčních výzev. Pro výstavbu základů některých pilířů bylo nutné v moři vybudovat násyp umožňující práci i při přílivu. Během jeho budování stavbaři použili tzv. norné stěny, aby zabránili narušení flory na mořském dně. Při zakládání prvního pilíře využili prefabrikovaný armokoš a bednění, které se uložilo na podkladní beton připravený na mořském dně potápěči.
Betonové prefabrikáty dalších tří základů, kdy každý vážil 340 tun, byly osazeny pomocí lodního jeřábu. Betonáž probíhala přímo v moři s využitím pontonu. Významnou operací byl také přesun přesuvné skruže z jednoho viaduktu na druhý – za pomoci pontonů a opět lodního jeřábu.
Předpjatý betonový most Nerlandsøybrua je kombinací elegantního designu a náročného inženýrství. Most nahradí původní konstrukci z roku 1968, která již nevyhovuje současným nárokům na bezpečnost a dopravu. Součástí nové mostovky o šířce 11,5 metru bude i oddělená trasa pro pěší a cyklisty, která zajistí bezpečnější a efektivnější dopravu pro všechny uživatele.
„Společnost Metrostav Norge AS spolupracuje na projektu s norským partnerem Bertelsen & Garpestad AS, který buduje navazující silniční úseky. Celková hodnota zakázky přesahuje jednu miliardu korun. Dokončení mostu je plánováno na léto 2025, slavnostní otevření proběhne začátkem podzimu,“ doplňuje Aleš Gothard, generální ředitel společnosti Metrostav Norge AS.
Metrostav Norge AS, norská dcera skupiny Metrostav, si podmanila Skandinávii tunely (dosud zde vyrazila přes 57 kilometrů tunelů), nyní se však začíná prosazovat i v oblasti mostů. Nerlandsøybrua navazuje na nedávno dokončený silniční most přes fjord na Lososí stezce.
Protože oba mosty buduje podobný tým a některé technologie jsou stejné, stavbaři se mohou částečně opřít o zkušenosti načerpané při předchozí zakázce. Ve Skandinávii působí již od roku 2006, v současnosti tvoří zahraniční zakázky 40 % obratu Skupiny.
Zdroj: PR článek Metrostav a.s.