Bezvýkopová realizace pod komBezvýkopová realizace pod komunikacíunikací
Galerie(9)

Realizace projektu DN600 ve Švédsku – 18metrové potrubí výrazně urychlilo realizaci

Z Örtoftu do Lundu ve Švédsku se buduje nové tranzitní potrubí DN600/DA800. Celková trasa potrubí byla navržena v délce 13,3 km, přičemž trasa kříží železniční tratě, silnice a vodní toky. V rámci tohoto projektu byla také využita výhoda větší délky potrubí, a to až 18 metrů.

Spravující švédská energetická společnost vyrábějící teplo v současnosti spoléhá na biopaliva, geotermální a odpadní tepelná čerpadla, odpadní teplo a kotle spalující bioplyn a bioolej. V roce 2022 přijala společnost strategické rozhodnutí vybudovat druhou výrobní jednotku v Örtoftě, která bude využívat podobné biopalivo jako stávající kogenerační závod. Nové zařízení bude mít výkon 95–130 MW a plánuje se jeho vybavení turbínou pro výrobu elektrické energie.

Obr. 1 Realizace nového tranzitního potrubí pro přepoj Lund a Örtofta ve Švédsku
Obr. 1 Realizace nového tranzitního potrubí pro přepoj Lund a Örtofta ve Švédsku | Zdroj: NRG flex
Základní údaje o projektu v číslech:
Trasa 13,3 km
Potrubí DN 600/DA800; délka 18 m
Celková délka potrubí 26,6 km
Dodávka trubek: 4 nákladní auta za týden
170° kolena
Výkop přibližně 100 000 m3
Svařování 1700 kusů DN600

Každý svar se počítá,  18m potrubí výrazně  urychlilo realizace horkovodu DN600

Od zpracování dokumentů až po realizaci

Pro samotnou studii, která byla zahájena v roce 2022, bylo třeba zodpovědět řadu otázek, které měly na projekt směrodatný vliv. Prostřednictvím kvalitně zpracované studie, jež se skládala z leteckého mapového snímkování, inventarizace přírodních hodnot a geotechnických průzkumů, byla připravena projektová dokumentace. Načasování všech úkolů současně tak, aby se realizace projektu nezastavila, je u takto rozsáhlého projektu základním cílem. Při výběru nové trasy se musela zohlednit řada kritérií, která souvisela s provedenými průzkumy.

Výběr trasy se řídí s ohledem na následující požadavky:

  • nákladová efektivnost
  • minimalizace dopadu na životní prostředí
  • minimalizace zásahu do území
  • respektování ohledů na realizovatelnost výstavby
  • respektování ohledů na odolnost (robustnost) trasy

V řešeném úseku trasy nových rozvodů bylo identifikováno šest oblastí s potenciálním výskytem prehistorických lokalit. V roce 2012 již byly tyto oblasti prozkoumány a průzkumy přinesly jen minimum archeologických nálezů. Oblasti byly zařazeny do období doby kamenné.

Obr. 2 Ocelové potrubí v dimenzi DN600 realizované v Švédsku
Obr. 2 Ocelové potrubí v dimenzi DN600 realizované v Švédsku | Zdroj: NRG flex

Časová osa projektu

Důkladné plánování projektu – od přípravy dokumentace a schvalovacích dokumentů až po samotnou výstavbu – je klíčové pro bezproblémové dodržení plánovaného termínu dokončení. Na obr. 3 vidíme záchytné body projektu, jak jsou znázorněny na časové ose.

Obr. 3 Časová osa
Obr. 3 Časová osa | Zdroj: NRG flex

Trasa kříží tři železniční tratě, pět hlavních silnic, jeden větší vodní tok (Kävlingean) a jeden menší vodní tok (Vallkärrabäcken) – viz obr. 4. Pod železniční tratí a hlavními silnicemi se plánuje bezvýkopová instalace. Bezvýkopová instalace, např. s použitím vrtání, však vyžaduje výkopy na obou stranách železnice/silnice.

Obr. 4 Označení křížení na trase: železniční trať, silnice, vodní tok
Obr. 4 Označení křížení na trase: železniční trať, silnice, vodní tok | Zdroj: NRG flex

V Kävlingeanu se plánuje, že potrubí bude instalováno přes řeku na mostě. Potrubí také kříží menší vodní tok v Lundu (Vallkärrabäcken) a plánuje se, že potrubí bude vedeno přes tento vodní tok.

Obr. 5 Vodní toky na realizované trase
Obr. 5 Vodní toky na realizované trase | Zdroj: NRG flex

Všechny připravované dokumenty musely být pečlivě připraveny, aby se mohly předložit ke schválení. Časový horizont pro schválení všech žádostí byl maximálně 30 měsíců (2,5 roku), přičemž doba schvalování se mohla zkrátit podle období a pracovního vytížení úřadů.

V době 6–8 měsíců před realizací se v dostatečném předstihu řešil celkový návrh trasy s dimenzováním a také s následnými propočty, přičemž důležitá byla i včasná komunikace s dodavateli a výrobci potřebných komponentů před zahájením stavby.

Navržená trasa tranzitního potrubního vedení

Hotová potrubí přicházející z výroby jsou svázána a mají vyznačena místa, kam umístit popruhy pro bezpečný přesun. Trasa zahrnuje dvě potrubí DN600, jedno pro přívod a jedno pro vratné potrubí, každé o vnějším průměru DA800. Na polích byla připravena obslužná komunikace (tvořená geotextilií + 40 cm lomového kamene) pro bezproblémovou výstavbu.

Obr. 6
Obr. 6 Realizace tranzitního potrubí  | Zdroj: NRG flex

Potrubí bude většinou instalováno tzv. metodou „slank“, což znamená, že se potrubí instaluje nad výkopem po etapách. Následně se připojené potrubí spustí do výkopu, který se po jeho uložení opět zasype konvenčním způsobem.

Obr. 7 Metoda realizace „slank“ v rámci projektu ve Švédsku pro 18m potrubí v DN600
Obr. 7 Metoda realizace „slank“ v rámci projektu ve Švédsku pro 18m potrubí v DN600 | Zdroj: NRG flex

Spouštění se provádí pomocí bagrů umístěných nad výkopy ve stanovených rozestupech, přibližně 25 m od sebe. Realizace této nové trasy probíhá mimo sezónu v období od podzimu do jara, aby svářeči a dodavatelé mohli v létě provést plánovanou rekonstrukci dalších tepelných sítí.

Na místech, kde se tato metoda používá, se ve výkopech nebudou pohybovat žádní pracovníci, dokud nebude výkop zaplněn na 70 % průměru potrubí. V místech, kde metodu „slank“ nelze použít, bude použita konvenční instalace, při níž se potrubí svařuje přímo ve výkopech. Tato metoda vyžaduje přítomnost pracovníků ve výkopech.

Kontrola vybudované sítě

Crawler určený k rentgenování je mobilní zařízení, které se používá k rentgenovému skenování potrubí nebo jiných součástí v těžko přístupných místech. Tento „crawler“ (což je název pro mobilního robota nebo vozík) se pohybuje podél potrubí nebo po požadované trase a zajišťuje stabilní umístění rentgenového zařízení pro kontrolu svařených spojů nebo jiných kritických míst.

Výhodou tohoto přístupu je, že umožňuje efektivní skenování v dlouhých a rovných úsecích potrubí, kde by jiné metody skenování nebo kontroly nebyly tak účinné. Crawler může získávat rentgenové snímky za pohybu, což zvyšuje přesnost a rychlost kontroly.

Tato kontrola se používá i na tomto projektu, kde je velmi efektivní. Na samotných potrubích jsou umístěny QR kódy, kam tento stroj nahrává veškerá data: kontrola při příjmu, svařování, testování, izolace spojů, které jsou po dokončení příslušného kroku naskenovány a zaznamenány do systému Check Easy. Tímto způsobem se vytvoří dokumentace každého spoje, kterou lze v systému sledovat. Je také možné připojit certifikáty k přesné poloze, protože skenování je geotagováno.

Zdroje:
[1] Prezentace projektu Kraftringe.
[2] Dodavatel Poliurs, https://poliurs.lv/products/single-twin-pipes

Obr. 6
Obr. 7 Metoda realizace „slank“ v rámci projektu ve Švédsku pro 18m potrubí v DN600
Bezvýkopová realizace pod komBezvýkopová realizace pod komunikacíunikací
Obr. 5 Vodní toky na realizované trase
Obr. 4 Označení křížení na trase: železniční trať, silnice, vodní tok
Obr. 3 Časová osa
Obr. 2 Ocelové potrubí v dimenzi DN600 realizované v Švédsku
Obr. 1 Realizace nového tranzitního potrubí pro přepoj Lund a Örtofta ve Švédsku

Text a foto: NRG flex