Stavba obchvatu Náchoda

Nejdůležitější dopravní stavba v Náchodě za 30 let: práce na tunelu právě začaly

Partneři sekce:

Stavební práce na obchvatu města Náchod vstoupily do nové fáze. Na trase, která má odvést tranzitní dopravu mimo centrum města, začali stavbaři s hloubením jámy pro portál tunelu Dolní Radechová. Jde o klíčový moment pro další pokračování stavby tunelu i samotného obchvatu, který byl zahájen v březnu 2025.

Podle zástupců Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a zapojených firem pokračuje stavba podle plánu. Projekt má trvat tři roky a jedná se o nejvýznamnější dopravní stavbu v regionu za poslední dekády. Náchod, město s přibližně 20 tisíci obyvateli, na obchvat čekal více než dvacet let.

Tunel Dolní Radechová bude mít celkovou délku 363 metrů. Jeho výstavba je rozdělena na dvě ražené části o souhrnné délce 300 metrů a jednu hloubenou část uprostřed. Aktuálně probíhá příprava portálu tunelu, kde pracovníci pomocí bagrů odstraňují horninu.

„Jde o velmi důležitý objekt stavby, protože délka výstavby tunelu ovlivňuje celou délku výstavby,“ uvedla Pavla Černá z ŘSD. Ražba tunelu by měla začít v polovině října, hotová by měla být do jara 2026. Práce budou probíhat tzv. Novou rakouskou tunelovací metodou (NATM), která umožňuje využití trhacích prací při ražbě.

Obchvat s tunely, estakádami a protihlukovými opatřeními

Celková délka obchvatu činí 6,5 kilometru a trasa vede po západním a severním okraji města v kopcovitém terénu. Kromě tunelu Dolní Radechová zahrnuje také hloubený tunel Kramolna (100 m) a šestnáct mostních objektů. Největšími z nich budou estakády Dolní Radechová (257 m) a Běloves (326 m).

Na trase vzniknou rovněž dvě mimoúrovňové křižovatky a 2,3 kilometru protihlukových stěn. Podle mluvčí stavební skupiny Vinci Construction Ivety Štočkové se aktuálně na stavbě pohybuje 150 až 200 pracovníků a nasazeno je přibližně 120 kusů techniky.

„Děláme rozsáhlé zemní práce, přeložky inženýrských sítí, zakládáme mosty,“ upřesnila Štočková.

Odlehčení dopravně přetíženému centru města

Náchod patří mezi nejvíce dopravně zatížená města Královéhradeckého kraje. Denně městem projede kolem 24 tisíc osobních vozidel a 6 tisíc kamionů. Stávající trasa tranzitní dopravy vede přímo přes centrum, což způsobuje dlouhé kolony a zhoršuje kvalitu života ve městě.

„Stavbu považujeme za největší událost ve městě od revoluce v roce 1989,“ uvedl starosta Jan Birke (SOCDEM). Po dokončení by mělo být možné projet trasu mezi Hradcem Králové a Náchodem zcela mimo obydlené oblasti, podobně jako po již otevřeném obchvatu Jaroměře a dálnici D11.

Výstavbu zajišťuje sdružení firem vedené společností Eurovia CZ ze skupiny Vinci. Dalšími členy jsou Stavby mostů, Marti a Eurovia SK. Cena projektu činí 3,18 miliardy korun bez DPH, což představuje přibližně 79 % původně odhadované částky 4,05 miliardy. Do tendru se přihlásily čtyři subjekty, všechny s nižší cenovou nabídkou, než byla stanovená předpokládaná cena.