
Italská vláda schválila výstavbu mostu mezi pevninou a Sicílií
Meziresortní výbor italské vlády pro strategické veřejné investice schválil projekt výstavby visutého mostu, který spojí pevninskou část Itálie s ostrovem Sicílie. Stavba, která má překlenout Messinskou úžinu, byla oficiálně znovu oživena loni na jaře. Přípravné práce mají začít už koncem tohoto léta, samotná výstavba by měla být zahájena v průběhu roku 2026.
Podle informací agentury AP má jít o vůbec nejdelší visutý most na světě. Projekt vyvolává značnou pozornost nejen kvůli svým technickým parametrům a rozpočtu, ale i z důvodu kontroverzí souvisejících s ochranou přírody a seizmickým rizikem v oblasti.
Stavba s historií sahající do antiky
Záměr propojit Sicílii s pevninským regionem Kalábrie není nový. O takovém spojení uvažovali již staří Římané a od druhé poloviny 20. století se projekt opakovaně objevoval v plánech různých vlád. První soutěž byla vypsána již v roce 1969, ale následně byl projekt v několika etapách pozastavován a znovu obnovován.
Současná vláda premiérky Giorgie Meloniové obnovila projekt formálně v březnu 2023, několik měsíců po svém nástupu. Podle ministra dopravy Mattea Salviniho se jedná o strategickou infrastrukturu, která má zásadní význam pro hospodářský rozvoj jižní Itálie: „Tento projekt v hodnotě 13,5 miliardy eur (zhruba 335 miliard korun) přispěje i k rychlejšímu rozvoji regionů na jihu Itálie.“
Technické parametry a dopravní kapacita
Navržený most má být dlouhý 3,7 kilometru, přičemž střední rozpětí dosáhne 3,3 kilometru. Pokud bude most realizován podle stávajícího návrhu, překoná tak současný světový rekord, který drží turecký most 1915 Çanakkale přes Dardanely s rozpětím 2,02 kilometru.
Most bude kombinovanou konstrukcí pro silniční i železniční dopravu. Počítá se se třemi jízdními pruhy v každém směru, včetně pruhu pro nouzové situace, a železniční tratí. Projektovaná kapacita činí až 6000 vozidel za hodinu a 200 vlakových souprav denně.
Kritika kvůli dopadu na přírodu a seizmickou aktivitu
Projekt vyvolal řadu negativních reakcí ze strany odborné veřejnosti i nevládních organizací. Kritici upozorňují na vysoké náklady a riziko spojené s umístěním stavby v seizmicky aktivní oblasti. Výhrady zaznívají také od ekologických organizací, které varují před dopadem na krajinu, místní ekosystémy a migrační trasy ptáků. Agentura AP informovala, že některé skupiny podaly proti projektu oficiální stížnost.
Strategická infrastruktura i z hlediska obrany
Vedle dopravní a ekonomické dimenze může mít most i vojenský význam. Italská vláda podle AP zvažuje, že stavbu označí jako infrastrukturní projekt vázaný na obranu, což by mohlo pomoci Itálii naplnit závazek NATO vydávat na obranu pět procent HDP.
Z pohledu vlády má jít o strategický koridor umožňující rychlý přesun vojenských jednotek a techniky na jižním křídle aliance.