Pohled na nádraží Praha-Bubny
Galerie(9)

Modernizace železniční trati Praha-Bubny – Praha-Výstaviště ve finiši

Stavba, která má za sebou již většinu technicky nejnáročnějších fází, se blíží ke svému dokončení. To je plánováno na srpen letošního roku. Projekt výrazně promění část Prahy, zejména oblast Holešovic, kterou dosud rozdělovala železnice.

Komplexní přestavba železnice z centra hlavního města do Kladna, včetně vybudování její odbočky na Letiště Václava Havla Praha, je rozdělena do jedenácti etap. Po dokončení jedné z předcházejících částí, rekonstrukce Negrelliho viaduktu, začaly v únoru 2023 stavební práce na navazujícím úseku od železniční stanice Praha-Bubny (včetně) po zastávku Praha-Výstaviště včetně. Celkem se tato etapa týká dvou tratí – č. 120 Praha – Kladno a č. 090 Praha Masarykovo nádraží – Děčín hl. n. Stavba, která má za sebou již většinu technicky nejnáročnějších fází, se blíží ke svému dokončení. Tento náročný dopravní projekt realizuje sdružení firem, jehož lídrem je Metrostav TBR a dalšími členy OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha. Projektantem je Metroprojekt, investorem Správa železnic. Dokončení je plánováno na srpen letošního roku.

Tento projekt je mnohonásobně náročnější než jiné. Součástí stavby jsou tři estakády a železniční stanice Praha-Bubny je z určitého pohledu také most.

Zdroj: Metrostav TBR

Proměna Prahy

Projekt výrazně promění část Prahy, zejména oblast Holešovic, kterou dosud rozdělovala železnice. Nová trať mezi stanicí Praha-Bubny a zastávkou Praha-Výstaviště povede po estakádách, čímž vzniknou nové prostory pod nimi s potenciálem pro další využití. Kompletně se přebuduje nádraží Praha-Bubny, které se nově posune více na jih. Dále vznikne nová zastávka Praha-Výstaviště a celý úsek mezi nimi o délce 1,3 kilometru se zdvoukolejní a elektrifikuje. Vlaky mají místem projíždět už od srpna, dále pak navážou terénní úpravy.

Zdroj: Metrostav TBR

Aktuální stav

V současnosti jsou kompletně dokončeny všechny tři estakády z předpjatého betonu, finišuje se na zastávce u Výstaviště a na nové železniční stanici v Bubnech. Probíhají intenzivní práce na železničním svršku a trakčním vedení. „Tento projekt je mnohonásobně náročnější než jiné. Je to dané tím, že je situován do centra Prahy, součástí stavby jsou tři estakády a železniční stanice Praha-Bubny je z určitého pohledu také most. Většina složitých částí výstavby je úspěšně za námi. K nejnáročnějším operacím patřila nejen výstavba estakády přes ulici Dukelských hrdinů, ale také přizvedávání mostu přes Bubenské nábřeží,“ říká Petr Hanzal, vedoucí projektu ze společnosti Metrostav TBR.

Zdroj: Metrostav TBR

Další akce v rámci projektu

Mezi další akce v rámci projektu patří i oprava zdi Královské obory, již zmíněné přizvednutí mostu přes Bubenské nádraží, stavba nové lávkypro pěší ve Stromovce, zrušení železničního přejezdu a kompletní rekonstrukce části Bubenské ulice. Provádí se i řada souvisejících přeložek sítí a komunikací. V souvislosti s plánovanou stavbou Vltavské filharmonie staví Metrostav TBR na pokyn investora i most Filharmonie a opěrné pilotové stěny. Další podmiňující částí stavby je výstavba podjezdu u stanice metra Vltavská, kam by se měla v budoucnu přesunout tramvajová trať. Po zahájení provozu železniční dopravy v srpnu bude zbývat dokončit terénní úpravy, náhradní výsadbu a doladit estetické detaily.

Zdroj: Metrostav TBR
Pohled na nádraží Praha-Bubny
01
02
07
06 Terminál Praha Bubny únor 2025

Text: Metrostav TBR a.s.
Foto: Metrostav TBR a.s., vizualizace Správa Železnic,
státní organizace