Nová éra železnice v Praze: kilometry tunelů i rychlejší cesta na letiště
Především po roce 1989 si Pražané začali zvykat, že součástí městské hromadné dopravy jsou i vlaky. Trend jejich využití v čase neustále sílí a měl by vyvrcholit gigantickým projektem „Železniční uzel Praha“ (ŽUP). Na co se tedy mohou obyvatelé Prahy a její návštěvníci těšit v oblasti vlakové přepravy?
Letos na jaře vybrala komise Ministerstva dopravy na základě studie proveditelnosti konečnou podobu plánů ŽUP, který propojí vysokorychlostní vlaky s regionální i městskou hromadnou dopravou. Součástí výstavby v hodnotě 185 miliard korun budou nové tunely o délce téměř 11 kilometrů, nové zastávky a centrální dvoupatrová stanice pod dnešním Hlavním nádražím. V centru města přibudou i čtyři další zastávky: v Karlíně, na Václavském náměstí, Karlově náměstí a částečně zahloubená stanice na Florenci. Přestavba se dotkne více než 80 km tratí.
Hlavní nádraží dostane další patro
Současná podoba ŽUP podle Ministerstva dopravy již naráží na své kapacitní limity, což negativně ovlivňuje kvalitu a stabilitu osobní dopravy a vytlačuje nákladní dopravu do nočního období. Konfigurace některých částí uzlu už významnější rozšíření neumožňuje. Do nového systému je nutné zapojit i vysokorychlostní tratě.
Ze tří alternativ byla nakonec vybrána poněkud skromnější varianta N2, která však velkou část dopravy vede pod zemí. Počítá se s dvojicí tunelů, které se budou křížit v prostoru dnešního Hlavního nádraží. Tunel vedoucí od Vršovic by začínal zhruba v prostoru portálů dnešních Vinohradských tunelů a přivedl by příměstské vlaky na Hlavní nádraží v mělkém tunelu.
Velkou ambicí ŽUP je mimo jiné odlehčit přetíženým pražským silnicím. Odbor přípravy staveb na Správě železnic plánuje, že rozsáhlé práce začnou v roce 2035 a budou dokončeny o 12 let později.
Ačkoli je realizace celého projektu vzdálená, již dnes probíhá výstavba některých tratí, které se stanou jeho součástí.
Modernizace trati Praha–Kladno už probíhá
Modernizace úseku Praha-Bubny – Praha-Výstaviště je součástí přestavby železnice z Prahy do Kladna. Tento projekt zahrnuje zdvoukolejnění a elektrifikaci trati mezi stanicemi Praha-Bubny a Praha-Výstaviště v délce asi 1,3 km a výstavbu nové zastávky Praha-Výstaviště. Počítá se i s přestavbou nádraží Praha-Bubny.
Cílem je zlepšit kapacitu a spolehlivost železničního spojení v oblasti. Práce byly zahájeny na jaře 2023 a dokončení se očekává na podzim 2025. Součástí projektu je i lávka pro pěší, která zlepší přístup k parku Stromovka. Stavbu provádí sdružení firem Metrostav TBR, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha. Zakázka je spolufinancována z programu Nástroj Evropské unie pro propojení Evropy (CEF).
Výrazným prvkem projektu je téměř kilometr dlouhá estakáda vedená v oblouku s proměnným převýšením. Zajímavou paralelu představuje Negrelliho viadukt – také zde se plánují obchodní prostory pod mostem. Demontovaný ocelový most z roku 1890 se přesune do nové expozice Národního technického muzea v Praze.
Z Dejvic na letiště pod zemí i po povrchu
Další zásadní práce proběhnou na úsecích Dejvice–Veleslavín a Veleslavín–Ruzyně. První úsek povede dvěma tunely a zahrnuje výstavbu nové podzemní stanice Praha-Dejvice. Trať bude zdvoukolejněna, elektrifikována a nově povedena v ražených tunelech jižně od vodojemu Bruska, místy až 83 metrů pod zemí. Téměř tři čtvrtiny raženého úseku budou hlouběji než 50 metrů pod povrchem.
Na západním konci úseku vznikne nová stanice Praha-Veleslavín, klíčový přestupní bod pražské MHD a spojení na letiště. Správa železnic již zahájila geologický průzkum a dokončení stavby se plánuje na rok 2030.
Z Veleslavína do Ruzyně povede trať povrchově po rozšířeném současném drážním tělese přes hráz Libockého rybníka. Vznikne zde nová zastávka Liboc a větší stanice Praha-Ruzyně, která umožní přestup mezi vlaky na Kladno a letiště. Mezi Veleslavínem a Ruzyní budou všechny přejezdy zrušeny, dokončení je plánováno na rok 2029.
Na podzim letošního roku by měla začít celková modernizace trati do Kladna, včetně instalace systémů ETCS L2, GSM-R a elektrifikace trati. Práce by měly skončit do konce roku 2029.