
Metro v Brně nebude. Radní upřednostnili podzemní železnici
Brněnská radnice se po vyhodnocení studie proveditelnosti přiklání k řešení propojení severu a jihu města podzemní železnicí. Tato varianta by měla nejen odlehčit přetížené tramvajové síti, ale zároveň nabídnout přímé spojení i pro obyvatele přilehlých oblastí. Vybraný koncept počítá s podzemní trasou mezi Chrlicemi na jihu a Tišnovem na severu, která by vedla pod historickým centrem města.
Jedná se o návrh, který v Brně rezonuje už několik desetiletí. Nyní získává reálnější obrysy díky podpoře radních i Jihomoravského kraje. Definitivní rozhodnutí má padnout na podzim v rámci centrální komise ministerstva dopravy.
Metro neprošlo, vlak je efektivnější
Studie zkoumala několik variant včetně lehkého metra nebo tramvajové trati. Lehké metro ale podle analýzy vyšlo jako ekonomicky nevýhodné a technicky oddělené od zbytku dopravní infrastruktury. Naopak vlaková varianta umožňuje efektivní napojení na stávající železniční síť bez přestupů a s možností využití i pro regionální dopravu.
Nové hlavní nádraží v Brně, které se má přesunout o zhruba kilometr na jih, bude podle plánu napojeno na podzemní stanici směřující z Chrlic. Odtud povede trať pod centrem na sever k současné trati vedoucí z Králova Pole do Tišnova.
Podzemní trať až po roce 2035?
I když je záměr považován za klíčový pro rozvoj městské dopravy, jeho realizace je podmíněna přestavbou železničního uzlu, která má probíhat nejdříve v letech 2028 až 2035. Celkové náklady na tento zásah přesahují 70 miliard korun.
Město však považuje projekt podzemního vlaku za nezbytný – zejména kvůli kapacitnímu přetížení tramvajových linek, které dnes spojují sever a jih. Například na linkách 1 a 12 jezdí v dopravních špičkách velkokapacitní soupravy v minimálních intervalech, přičemž další rozšiřování již není možné bez zásadních změn.