Pouštní město budoucnosti Neom: nejdražší fata morgána světa?

Partneři sekce:

Představte si město, které je 170 kilometrů dlouhé. Přestože v něm bydlí statisíce lidí, najdete v něm jen dvě budovy a nevede jím žádná silnice. Šílený nápad? Ukázka ze sci-fi knihy? Ani to, ani ono. Seznamte se s Neom…

V říjnu 2017 představil saúdskoarabský korunní princ Muhammad bin Salmán na konferenci v Rijádu projekt komplexu budoucnosti, který se bude nacházet v provincii Tabúk na pobřeží Rudého moře a zabírat plochu 26 500 km². Je součástí plánu Saudi Vision 2030, podle něhož se má ekonomika země přeorientovat z těžby ropy na moderní technologie.

Pohled na město
Ilustrace ke sci fi knize?
Pohled z výšky
Lineární město Neom

Název Neom byl vytvořen spojením řecké předpony neo (nový) a prvního písmene z arabského slova mustakbál (budoucnost). Výstavbu financuje fond Public Investment Fund a náklady se odhadují na půl bilionu amerických dolarů. V oblasti mělo podle původních plánů vzniknout 380 000 pracovních míst.

Poručíme větru, dešti

Neom má být příkladem chytrého města, které bude získávat veškerou energii z obnovitelných zdrojů. Plánuje se zde výroba zeleného vodíku a pěstování geneticky modifikovaných rostlin. Zcela budou chybět silnice, lidé se budou dopravovat letecky nebo podzemními rychlovlaky.

Projekt Neom se skládá ze čtyř hlavních částí: futuristického lineárního města The Line o délce 170 km, plovoucího industriálního komplexu Oxagon, horského střediska Trojena a luxusního ostrovního resortu Sindaláh.

První plány počítaly s podzemní dráhou s vlaky o rychlosti 510 kilometrů za hodinu, které by mohly z jednoho konce The Line na druhý dojet za 20 minut. Většinu prací mají vykonávat roboti, umělá inteligence bude dohlížet na bezpečnost obyvatel a také řídit počasí. U pobřeží má vzniknout plovoucí „industriální čtvrť“ Oxagon.

Ilustrace ke sci fi knize?
Ilustrace ke sci fi knize? | Zdroj: neom.com

260 000 lidí na kilometru čtverečním

Podívejme se nyní na hlavní část projektu, město nazývané příznačně The Line. Mělo být dlouhé neuvěřitelných 170 kilometrů od Rudého moře až k městu Tabuk a bydlet by zde mohlo devět milionů obyvatel. To mimochodem s ohledem na plánovanou dispozici města znamená průměrnou hustotu obyvatelstva 260 000 lidí na kilometr čtvereční.

Pro srovnání – Manila, nejhustěji osídlené město na světě v roce 2020, měla hustotu 44 000 na kilometr čtvereční. Projekt The Line se skládá ze dvou zrcadly pokrytých budov, které budou mít i s prostorem mezi nimi na šířku dohromady jen 200 metrů. Vysoké mají být půl kilometru, čímž by se staly přibližně 12. nejvyšší budovou na světě. Zrcadla mají budovám umožnit lépe splynout s přírodou.

The Line by se mělo skládat ze tří úrovní – jedné pro pěší na povrchu a dalších dvou v podzemí – pro infrastrukturu a dopravu. Umělá inteligence bude město monitorovat a pomocí prediktivních a datových modelů hledat způsoby, jak zlepšit každodenní život jeho obyvatel, přičemž obyvatelům se za zasílání dat bude platit.

Pohled z výšky
Pohled z výšky | Zdroj: neom.com

Myšlenka vertikálního rozvrstvení městských funkcí a zároveň možnost bezproblémového pohybu lidí ve třech rozměrech (nahoru, dolů nebo horizontálně), aby se k nim dostali, je koncept označovaný jako Zero Gravity Urbanism.

Liší se od pouhých vysokých budov a vrství veřejné parky a pěší zóny, školy, domy a místa pro práci tak, aby se člověk mohl bez námahy pohybovat a dosáhnout všech každodenních potřeb během pěti minut. Právě maximální efektivita vysokorychlostní přepravy přitom byla jedním z hlavních důvodů volby netradiční liniové dispozice. Mezi ty další patří mnohem menší zábor půdy a snazší správa, monitoring a plánování.

Infrastruktura jako energie, voda, odpad a doprava navíc může běžet v jedné přímé ose, což snižuje náklady a zvyšuje přehlednost.

Astronomické náklady a první škrty

Náklady na výstavbu byly odhadnuty na 100–200 miliard dolarů, některé odhady sahaly dokonce až k 1 bilionu. Polovinu potřebných peněz měl přitom zajistit saúdský státní investiční fond (PIF).

Že jde skutečně o příliš megalomanský projekt, se projevilo před rokem. 5. dubna 2024 agentura Bloomberg informovala, že projekt byl omezen v důsledku seškrtání financování ze strany PIF. První fáze projektu, která počítala s novým domovem pro 1,5 milionu obyvatel, se tak smrskla na 300 000.

O architektonické plány se měl původně postarat mimo jiné i legendární Norman Foster, podle německého Süddeutsche Zeitung ale ukončil svou účast na projektu kvůli obavám o lidská práva a ekologii, podobně jako Francine Houbenová. Deník také uvedl, že na projektu se stále podílí několik renomovaných architektů: David Adjaye, Ben van Berkel (UN Studios), Massimiliano Fuksas, londýnská kancelář zesnulé Zahy Hadid, Rem Koolhaas, Laboratoř pro vizionářskou architekturu (LAVA) a také Delugan Meissl a Wolf D. Prix z Coop Himmelb(l)au. Architekty první fáze projektu byli jmenováni Delugan Meissl a Gensler.

Lineární město Neom
Lineární město Neom | Zdroj: Shutterstock

Otázky (zatím) bez odpovědí

Jak už jsme naznačili výše, tak jako všechny megaprojekty se i Neom setkává z různých stran s kritikou. Jeho specifikem je ale to, že vzhledem ke známé nedůtklivosti saúdského režimu vás tato kritika také může za určitých okolností stát život. Výhrady k projektu tak pocházejí ze dvou hlavních zdrojů – jednak ze strany bojovníků za lidská práva kvůli zacházení s odpůrci Neomu a násilnému vystěhovávání lidí, kteří v oblasti dosud žili, a ze strany architektů, kteří komplex kritizují z pohledu své profese. K tomu by bylo možné přidat ještě pochybnosti o tom, zda se projekt může finančně vyplatit.

To, co někteří považují za ideální ekologické město, jiní nazývají reklamním trikem. Příkladem jsou třeba výzkumníci z centra Complexity Science Hub (CSH).
„Linie je nejméně efektivní možný tvar města,“ řekl k tomu médiím Rafael Prieto-Curiel z CSH. „Existuje důvod, proč má lidstvo 50 000 měst a všechna jsou nějakým způsobem kulatá,“ zdůrazňuje. Za předpokladu, že docházková vzdálenost je jeden kilometr, je od sebe v docházkové vzdálenosti pouze 1,2 % obyvatel. To brání aktivní mobilitě, takže lidé budou závislí na veřejné dopravě.

Páteří veřejné dopravy má být výše zmiňovaný vysokorychlostní železniční systém. „Aby byl každý člověk v docházkové vzdálenosti od stanice, musí být nejméně 86 stanic,“ vysvětluje výzkumný pracovník CSH Dániel Kondor. V důsledku toho vlaky stráví ve stanicích značný čas. Navíc nebudou schopny dosáhnout vysoké cestovní rychlosti mezi libovolnými dvěma stanicemi. Podle výzkumníků se proto očekává, že jedna cesta bude trvat v průměru 60 minut a nejméně 47 % obyvatel bude muset dojíždět ještě déle.

Zní to logicky, ale na vyhodnocení toho, jestli měli pravdu zastánci projektu, nebo jeho odpůrci, si budeme muset ještě pěkných pár let počkat…