ASB Architektura Stránka 121

Architektura

Partneři sekce:

Kolekce Kartell by Laufen, která od svého vzniku v roce 2013 získala mnohá ocenění, se stala nedílnou součástí Laufen sortimentu a naplňuje potřeby i těch nejnáročnějších klientů. Za celou sérií stojí manželé Ludovica a Roberto Palombovi, kteří propojili bílou keramiku s designovým světem plastových doplňků. Vznikla tak neotřelá kombinace, která se v letošním roce rozrostla o další umyvadla z materiálu SaphirKeramik, a to i o samostatně stojící s novými dekory, o volně stojící vanu, nábytek, ale i nové dekory a barvy koupelnových doplňků včetně oblíbených specifických velkoformátových zrcadel.

Na první pohled se může zdát, že se budova do komplexu pardubického závodiště nehodí, pravdou ovšem je, že místo doplňuje vhodněji než jakákoli jiná hranatá budova. Bereme-li v úvahu primární myšlenku autora, že člověk se neskládá z pravých úhlů, tak proč by měl žít v hranatých objektech... 

Na první pohled nápadná fasáda jednoho z domů v kampusu Drexel University je abstraktním přepisem chanukie, židovského devítiramenného svícnu. Je vyjádřen cihlou, která jako drapérie sestupuje z nebe až do ulice. Taková je podoba nového komunitního centra ve Filadelfii, navrženého architektem Saitowitzem, který do svého návrhu zakomponoval mnoho symbolů a významů.

Budete-li scházet ze Šafaříkovy ulice dolů po historických Nuselských schodech k bývalému Vinohradskému nádraží, pravděpodobně si všimnete asi metr vysokého, pravidelně strukturovaného objektu objímajícího starý strom. Většina kolemjdoucích nemá ani nejmenší tušení, o jaký objekt se jedná a k čemu (pokud k něčemu) slouží.

Vyhlídková věž má tvar válce o výšce 25,5 m, s úrovní nejvyšší vyhlídkové plošiny v úrovni 21 m nad zemí. Hlavní obvodové sloupy jsou tvořeny hranoly z GLT. Sloupy jsou mezi sebou navzájem provázány vložkami z ocelových trubek a táhly z oceli. Opláštění je navrženo z radiálně kladených lamel z modřínového řeziva. 

Švýcarský výrobce designových radiátorů uvádí na trh koupelnový radiátor Zehnder Kazeane. Designový skvost, oceněný prestižní cenou Red Dot, navrhla proslulá dvojice návrhářů King & Miranda.

Češi, národ chalupářů, jak si někdy říkáme, jsou mistři improvizace a kutilství považují za přednost. Na tom, že výsledek je někdy diskutabilní, už pak ne vždy záleží. Malé „chaty“ ale mohou vypadat i jinak a jedním takovým příkladem je bouda Černá Voda v Horní Malé Úpě, kterou navrhlo studio ADR ve spolupráci s mar.s architects.

Říká se, že každá věc má svého kupce, ale stejně tak může platit, že každý stavební pozemek najde svůj dům. Jen je třeba více času a energie k hledání nejen kupce, ale následně i vhodné koncepce stavby. A výsledek pak většinou stojí za to.

Předlohou této unikátní věže, která šla ruku v ruce s umístěním objektu, byl kaktus. Není to přitom nápad vůbec nahodilý – vychází z jisté metonymie. Kaktusy rozkvétají věncem krásných, bohatých květů, které i přes houževnatost, odhodlanost a ježatost sukulentu jsou svým způsobem něžné. Tyto vlastnosti, jak se tvůrci objektu shodli, vhodně ilustrují povahu Izraelitů. Sami Izraelité, kteří se narodili v nehostinné krajině a dokázali změnit poušť v rozkvetlou zahradu, se přitom nazývají „sebra“, což se dá přeložit právě jako kaktus. Šlo by tedy snad najít příhodnější předlohu pro věž, která má oslavovat Izrael a být umístěna v zahradách „Hansen House“, dříve nemocnice pro nemocné leprou, nyní uměleckého centra?

Hlavní motivací pro realizaci děčínské lanovky je propojení dvou místních nejvíce navštěvovaných lokalit – zámku a zoologické zahrady. V současné době je doprava mezi těmito místy značně komplikovaná, zejména v zimě. Nová lanovka propojí oba břehy nejen fyzicky, ale také kulturně.

Nejsmrtelnější tropický cyklón, Tajfun Haiyan v roce 2013 zničil rozsáhlé části jihovýchodní Asie. Filipíny odnesly pohromu ve značné míře, o život přišlo 6300 obyvatel. Díky odhodlání a úsilí místní komunity se na místě přírodní katastrofy otevřelo v roce 2016 studijní centrum a domov pro děti, které během tajfunu přišly o rodiče.

Architekt Jože Plečnik navrhl ve své domovské Lublani vilu zvanou Stadion. Jeho český kolega Otto Rothmayer, se kterým Plečnik spolupracoval na přestavbě Pražského hradu, byl Stadionem natolik nadšen, že zatoužil po prakticky totožném domě. Svůj záměr zrealizoval a koncem dvacátých let postavil v pražském Břevnově domov pro sebe a svou rodinu inspirovaný také středomořskou tradicí.

„Touha vytvářet či přetvářet prostor pomocí architektury je specifickou charakteristikou každého projektu. Ale prostor, volný prostor, veřejný prostor může také odhalit přítomnost či nepřítomnost architektury, budeme-li architekturu vnímat jako myšlení aplikované na určité místo.“ Paolo Baratta, prezident La Biennale di Venezia