„Architekt je jako rosnička, která sedí v láhvi a předvídá, kdy přijde krize. Ví to už několik měsíců předem, protože se začínají utahovat kohoutky a ubývají kvalitní zakázky,“ říká senior partner architektonické kanceláře Stopro Architects, ing. arch. Pavel Hrček. Jak připomíná výkonná ředitelka společnosti ing. Vladimíra Štíchová, architekti si, přestože jsou žádaní, musí umět zachovat pokoru: „Vytvářet architektonické pomníky má určitý půvab pro zviditelnění osoby, ale myslím si, že pro lidi je důležitější, aby v architektuře byla patrná pokora tvůrce k okolnímu světu.“ Ke kulatému stolu na téma, jak se u nás žije architektům, jsme pozvali ing. arch. Nikolu Stojanova, ing. Vladimíru Štíchovou, ing. arch. Pavla Hrčka a ing. Lukáše Srcha ze společnosti Stopro Architects.
Pokračující stavební boom v České republice napomáhá představě, že kdokoli s diplomem architekta na tomto trhu snadno sežene práci. Počet absolventů ovšem stoupá a konkurence se zostřuje. Velcí zahraniční developeři dávají přednost velkým jménům nebo nadnárodním ateliérům. Uspějí dnešní studenti a poskytují jim univerzity kvalitní vzdělání? Odpověď jsme hledali především na pražské fakultě architektury ČVUT.
Většina evropských zemí v současné době disponuje dokumentem Politika architektury. Česká komora architektů počátkem roku 2007 sestavila podobný deklarativní dokument a má zájem na tom, aby byl schválen jako vládní usnesení. V loňském roce proto požádala o připomínkování textu všechna ministerstva, kterých se tento dokument týká, a v současné době zpracovává jejich připomínky. Zároveň připravuje v rámci předsednictví České republiky v Radě EU v roce 2009 konferenci na toto téma.
Významnou dobu od chvíle, kdy architekt nakreslí svůj návrh, k jeho realizaci tvoří zákonem dané procedurální věci – územní rozhodnutí, stavební povolení, případně studie o vlivu na životní prostředí. Legislativní rámec, ve kterém se architekti, developeři i správní orgány musí pohybovat, tuto dobu může výrazně prodloužit. Politici slibovali, že moderní legislativa jim celý proces zkrátí. Spokojenost mezi staviteli však nenastala.
Podle vlastních slov prožil padesát let v zápase o kvalitu. Stále se pokouší hledat dobrá, poctivá a upřímná řešení a dotahovat věci do maximální možné dokonalosti. I když nikdy nebyl ve straně, dostal se k významným příležitostem, které dokonale zúročil. Věnoval se architektuře, tvorbě v památkovém prostředí, urbanismu, interiéru i výstavnictví. Nestor poválečné slovenské architektury – Ferdinand Milučký. Umí se zanítit pro věc a jít po její podstatě – nejen v tvorbě. Setkání s architektem Milučkým se odvíjelo ve strhující debatě, ani jsme si nevšimli, že si povídáme více než šest hodin. Podělte se se mnou o tento velký zážitek.
Developerská společnost FINEP & partners a.s. změnila své jméno na FINEP CZ a.s. Tato změna souvisí s konsolidací jednotlivých majetkových účastí do FINEP Holding, SE. Funkci generálního ředitele společnosti FINEP CZ a.s. i nadále zastává Jiří Pecháček.
Výrazné zvýšení kapacity výroby stropních nosníků a nosných i plochých překladů o osmdesát procent chystá společnost HELUZ cihlářský průmysl v Dolním Bukovsku.
Belgická společnost Deceuninck Group oslavila minulý měsíc patnáct let působení na českém trhu. O jejím působení v České republice jsme hovořili s Arnoldem Deceuninckem, předsedou představenstva, a Clementem de Meersmanem, generálním ředitelem společnosti.
Soutěž „TONDACH Pálená střecha“ již prokázala svoji vysokou kvalitu a úroveň. Každého ze tří dosavadních ročníků se v ČR zúčastnily desítky pokrývačů a přihlášené práce se vyznačovaly velkou profesionalitou. Počínaje letošním ročníkem se proto „TONDACH Pálená střecha 2008“ stává dvoukolovou soutěží s národními koly a mezinárodním finále. O ocenění se mohou ucházet pokrývači z ČR, Rakouska, Slovenska, Maďarska, Slovinska, Rumunska, Makedonie, Srbska, Černé Hory, Chorvatska a Bosny a Hercegoviny.
Přední mezinárodní developeři, působící na českém trhu, zveřejnili v květnu výsledky za první čtvrtletí.
Firma Holcim Česko se rozhodla uplatnit princip udržitelného rozvoje v celém výrobním procesu. Účelem Zprávy o trvale udržitelném rozvoji, kterou vydala, je podrobně popsat ekonomické, environmentální a sociální vlivy činnosti Holcim Česko na své okolí.
Do portfolia předních světových výrobců interiérového nábytku, které zastupuje na českém trhu společnost Eurolux, přibyla italská značka Flexform. Jedná se o předního světového výrobce sedacího nábytku a doplňků, velmi ceněného mezi architekty a designéry. Eurolux aktuálně zastupuje trojici předních světových výrobců interiérového sortimentu: Cassina, Poliform a Flexform.
Potřebu mateřských škol dosud pokrývají většinou strohé panelákové „škatule“ na sídlištích měst, úbytek dětí v porevolučních letech českou společnost ani ke stavbě nových nenutil. Od listopadu 1989 dodnes bylo postaveno pouhých pět školek. Situace se zvolna mění, a to nejen v počtu narozených dětí. Rodiče preferují školky, kde děti mají kolem sebe dostatek zeleně, možnost pohybu, hravé a uvolněné prostředí. Architektura by jim v tom měla vycházet vstříc.
Německá společnost Knauf, mezinárodní dodavatel stavebního materiálu a konstrukčních systémů, oznamuje změny ve vedení společnosti. Od roku 1932 řídili typicky rodinnou firmu její zakladatelé, bratři Karl a Alfons N. Knaufové. K 1. červenci oficiálně opustili exekutivní úroveň řízení skupiny Knauf jejich synové Baldwin a Nikolaus, kteří spolu s ostatními příbuznými koordinovali úspěch mnoha podniků korporace po celém světě. Po čtvrtletním překlenovacím období je vystřídají na pozici CEO pro finanční správu Hans Peter Ingenillem a na pozici CEO pro obchod, výrobu, výzkum a vývoj Manfred Grundke. Oba manažeři se v současnosti seznamují s výrobními závody ve více jak 40 zemích světa.
Když vloni na podzim navštívil Prahu pařížský architekt Edouard François, přenesl nás do prostoru neomezené tvořivosti. Nebezpečí, které omezuje tvořivý potenciál architekta, podle něj číhá v každém architektonickém objevu. Přináší jeho redukci, a proto nemůže být pro architekta zdrojem inspirace. „Jsem přesvědčen, že právě ze současného umění si lze mnoho vzít a pochopit,“ vysvětluje architekt. „Chceme-li vlastní rukopis, je třeba se inspirovat současným uměním a poznat ho.“ Jeho architektura existuje na pomezí kulturní elity a široké veřejnosti. „Tvořit však architekturu, která má smysl výlučně pro kulturní elitu, je podle mého názoru omyl,“ dodává. Jeho slabostí a zdrojem inspirace je nejen výtvarné, ale i kulinářské umění. Jako zanícený amatér spolupracuje s významnými šéfkuchaři v zemi.