Jednou z nejzvláštnějších budov, které za poslední léta v Evropě vyrostly, je bezpochyby The Squaire na frankfurtském letišti. Impozantní budova, vystavěná nad nádražím vysokorychlostních vlaků ICE na letišti Frankfurt am Main, nabízí 140 tisíc metrů čtverečních užitné plochy, a to na pouhých devíti patrech, za což vděčí délce 660 metrů a šířce 65 metrů. V rámci elektrické automatizace budovy se využívá I/O systém a instalační systém WINSTA® společnosti WAGO.
Stavebnictví
V roce 2000 byla u nás v návaznosti na vznik Evropské asociace tepelných čerpadel založena Asociace pro využití tepelných čerpadel. Obě organizace spojuje společný cíl – tím je podpora rozvoje instalací tepelných čerpadel, která jsou mimořádně efektivním zdrojem obnovitelné tepelné energie. S tím souvisí značné ekologické přínosy, podíl na snižování energetické náročnosti staveb a ovlivňování ekonomiky v oblasti hospodaření energiemi. Zakladatelem Asociace pro využití tepelných čerpadel a zástupcem ČR v Evropské asociaci tepelných čerpadel je Ing. Josef Slováček a tomu jsme položili několik otázek.
V Ammánu, hlavním městě Jordánska, stojí nejnovější velkolepý projekt studia Foster+Partners. Od roku 2005 architekti pod vedením Normana Fostera projektovali nové mezinárodní letiště pro toto město s dvěma a půl milióny obyvatel. Výzva to byla o to větší, že je plánován každoroční nárůst počtu odbavených pasažérů na tomto letišti o šest procent. Z nynějších třech a půl milionu odbavených by mělo být v roce 2030 hned 12 milionů. Bylo tedy nutné navrhnout letiště tak, aby mohlo do budoucna růst.
Tepelné čerpadlo konstrukční řady WPF 5-16 E/cool STIEBEL ELTRON přesvědčí vysokým stupněm integrace. Kromě agregátu tepelného čerpadla a bezpečnostních prvků je v přístroji vestavěná expanzní nádrž primárního a sekundárního okruhu, energeticky úsporné oběhové čerpadlo primárního a sekundárního okruhu, pružné tlakové připojovací hadice, měřič tepla a elektroměr.
Do Roudnice nad Labem přišel projekt, který svým rozsahem nemá v okolí obdoby. Projekt vodní elektrárny na pravém břehu Labe totiž přinese nejen ekologickou energii, ale i vodáckou dráhu.
Eliminací tepelných mostů, tedy míst, kde dochází ke zvýšenému úniku tepla, je možné snížit náklady na vytápění až o 4 %, u pasivních domů dokonce až o 6 %. Tepelné mosty se často vyskytují v místech styku vodorovné konstrukce s konstrukcí svislou, tedy například mezi stěnou a základovou konstrukcí, resp. stěnou suterénu stavby. Nový vápenopískový zdicí prvek SENDWIX THERM je určen pro minimalizaci tepelných mostů právě v těchto místech.
Dvě vysokoteplotní tepelná čerpadla Rotex HPSU HiTemp o celkovém výkonu 32 kW pomáhají obyvatelům ostravského bytového domu výrazně šetřit náklady na teplo. Instalace dvou tepelných čerpadel jako hlavního zdroje tepla pro celý bytový dům je zajímavá také díky využití řídicí jednotky s možností ovládání přes webové rozhraní.
V bezprostřední blízkosti silnice E50 byla v roce 1939 zahájena stavba dálnice, která měla spojovat území Čech, Moravy, Slovenska a Podkarpatskou Rus. Stavba byla přerušena v průběhu druhé světové války a později nebyla obnovena mimo jiné z důvodu výskytu rozsáhlých svahových deformací v trase plánované dálnice. Rozestavěné těleso dálnice je dodnes v terénu dobře patrné, je zachováno několik mostků, propustí a průzkumných vrtů (obr. 1 a 2), které jsou stále v dobrém technickém stavu.
Pro neznalého mohou působit dojmem nedodělanosti, pro architekty a designéry jsou naopak výrazem haute couture, tedy „vysoké návrhářské“ – i tímto pojmem z oblasti módního průmyslu lze charakterizovat pohledové betony. Tedy betony, které jsou vidět. Prvky z tohoto moderního a industriálně působícího materiálu tvoří samu tvář interiéru (nebo exteriéru) a jsou výsledkem originálního architektonického návrhu. Díky doslova high-tech receptuře betonů EASYCRETE, což je značka lehce zpracovatelných až samozhutnitelných betonů od společnosti Českomoravský beton, lze dosáhnout doslova dokonalého vzhledu pohledových betonů. Betony EASYCRETE se lehce roztékají a vyplní záhyby konstrukce až do těch úplně nejmenších detailů. Pohledová stěna je tak naprosto dokonalá, přesně dle očekávání investora i architekta.
Při výstavbě domu či bytu nebo jejich rekonstrukci je výběr vhodného systému vytápění zcela zásadní. Najít takový systém, který nám zajistí dostatečnou tepelnou pohodu, sníží spotřebu energie a navíc je šetrný k životnímu prostředí, nemusí být vždy jednoduché. Takovéto moderní energeticky úsporné vytápění zajišťují právě nízkoteplotní otopné soustavy s účinnými konvektory Licon.
Prefabrikace je efektivním řešením ekonomické a rychlé výstavby. Prefabrikované konstrukce prošly značným vývojem, který byl dán nejenom technologickým možnostmi, využitím nových materiálů a technologií, ale i vývojem názorů v oblasti mostního stavitelství a změnami v oblasti legislativy.
Nejdůležitější částí stavby je základová konstrukce, která přenáší celé zatížení do terénu a zároveň musí vytvářit stabilní podklad na různých typech zeminy. Správný návrh základů, výběr materiálů a kvalita provádění bývá často velmi podceňována. Vzniklé vady a poruchy základových konstrukcí se pak odstraňují velmi složitě a s vysokými náklady. Poruchy základů se navíc nepříjemně projevují ve většině konstrukcí stavby.
Snaha o šetření energií dnes dělá novostavby téměř vzduchotěsnými. Jejich tvůrci i potenciální uživatelé však často zapomínají, že je důležité interiér nejen optimálně vytopit, ale zabezpečit v něm i potřebnou výměnu vzduchu.
Stavba zahájená 2. 9. 2011 řeší rekonstrukci koleje č. 1 trati Púchov (SR) – Hranice na Moravě v rozsahu od km 21,085 (státní hranice ČR/SR) do km 27,271, dále rekonstrukci kolejí č. 1 a 2 na úseku Střelenského tunelu od km 22,480 do km 23,750, rekonstrukci Střelenského tunelu z roku 1936 a rekonstrukci zastávky Střelná. V rámci rekonstrukce kolejí bude provedena rovněž rekonstrukce mostů, propustků a zárubních zdí. Předmětem stavby je také rekonstrukce trakčního vedení na úseku rekonstrukce kolejí a úpravy zabezpečovacího zařízení, sdělovacího zařízení, silnoproudé technologie a dálkové řídicí technologie.
Mohli bychom představit most nejdelší, nejvyšší, nejlevnější nebo ten nejdražší. Byly by to ale ty nejzajímavější? Vybrali jsme deset mostů, které se mezi ostatními vymykají především svým zajímavým konstrukčním řešením.