Inženýrské stavby
Přetížený dálniční uzel na jihu Brna čekají úpravy ramp, nájezdů i prvního kilometru D2. Cílem je zlepšit plynulost a čitelnost vedení dopravy, přičemž po dobu stavby má být zachován provoz ve dvou jízdních pruzích v každém směru. Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) budou největší omezení patrná v příštím roce.
Brno má novou dopravní tepnu. V Žabovřeské ulici se podařilo dokončit jeden z klíčových stavebních projektů v historii města – čtyřproudou komunikaci s unikátním tramvajovým tunelem. Technicky náročná stavba odlehčila dopravě v západní části města a přinesla moderní infrastrukturu do míst, kde dosud řidiče denně sužovaly kolony.
Bez většího mediálního rozruchu, ale s inženýrskou přesností, se pod hladinou Baltského moře aktuálně odehrává jeden z nejambicióznějších stavebních projektů v Evropě. Tunel mezi Dánskem a Německem bude po svém dokončení nejdelším ponořeným tunelem na světě. Nabídne nejen unikátní technologii výstavby, ale také zcela nové možnosti propojení Skandinávie a severu pevninské Evropy.
V současné nestabilní době je klíčové zajistit spolehlivou infrastrukturu pro distribuci pohonných hmot. O strategické zásoby se v České republice stará především ČEPRO, které provozuje rozsáhlou síť distribučních a skladovacích areálů po celé zemi. Mezi významné objekty patří areál v Hněvicích na Litoměřicku, kde právě začínají práce na potrubní infrastruktuře, která v budoucnu připojí nově budované zásobníky pohonných hmot na stávající zařízení společnosti ČEPRO.
Pardubice čeká dopravní revoluce. Jeden z nejambicióznějších silničních projektů v kraji míří do finále. Nový obchvat s největším závěsným mostem v Česku se brzy otevře veřejnosti – a ještě předtím si ho budou moci lidé projít pěšky.
Mostní stavby jsou základní součástí dopravní infrastruktury. Rostoucí objem dopravy a agresivní vlivy prostředí však vedou ke stále vyššímu zatížení. Aby byla posílena bezpečnost a dlouhá životnost konstrukcí, musí být tyto v pravidelných intervalech kontrolovány a udržovány. Společnost MC-Bauchemie má dlouholeté zkušenosti a vysoce kvalitní produktové systémy, které byly použity v mnoha projektech po celém světě. Tímto společnost MC významně přispívá k udržování dopravní infrastruktury po celém světě a k zajišťování tamní bezpečnosti.
Vypadá jako nejproklínanější součást jízdního kola, která tak ráda padá. Akorát tato váží jedna a půl tuny a podílí se na ovládání stavidel na nejsilnější české řece. I takzvané Gallovy řetězy museli stavbaři Metrostavu DIZ dopravit na rekonstrukci jezu v Pardubicích po vodě. Minulý týden osadili poslední z nich na prostředním jezovém poli. Projekt u soutoku Labe s Chrudimkou se tak po dvou a půl letech chýlí ke konci.
Pražská doprava se už dávno nerozvíjí podle promyšlené koncepce, ale podle bariér. Radlická radiála je toho učebnicovým příkladem. Komunikace, která měla výrazně zlepšit propojení mezi Městským okruhem a dálnicemi D0 a D5, se více než deset let prakticky nikam neposunula.
Po více než deseti letech od otevření Trojského mostu vzniká v Praze nový Dvorecký most. Spojí Smíchov s Podolím a nabídne prostor pouze pro MHD, cyklisty a pěší, čímž ulehčí dopravě na Barrandovském mostě a podpoří udržitelnou dopravu. Jeho kubistický vzhled tvoří bílý pohledový beton COLORCRETE® od TBG METROSTAV.
Stavební práce na obchvatu města Náchod vstoupily do nové fáze. Na trase, která má odvést tranzitní dopravu mimo centrum města, začali stavbaři s hloubením jámy pro portál tunelu Dolní Radechová. Jde o klíčový moment pro další pokračování stavby tunelu i samotného obchvatu, který byl zahájen v březnu 2025.
Pražský okruh se plánuje už desítky let, velká část sice stojí, ale stále se čeká na kompletní dokončení. Projekt se nyní posouvá o krok vpřed. Ředitelství silnic a dálnic totiž představilo pět architektonických návrhů mostu mezi Suchdolem a Březiněvsí. Odborná porota vybere vítěze do konce září a stavba výrazné dominanty by mohla začít v roce 2027. Jako většinu projektů, tak i tento provází kritika, odpůrci varují před zásahem do cenné krajiny a zvýšenou dopravní zátěží.
Stavba, která má za sebou již většinu technicky nejnáročnějších fází, se blíží ke svému dokončení. To je plánováno na srpen letošního roku. Projekt výrazně promění část Prahy, zejména oblast Holešovic, kterou dosud rozdělovala železnice.
Meziresortní výbor italské vlády pro strategické veřejné investice schválil projekt výstavby visutého mostu, který spojí pevninskou část Itálie s ostrovem Sicílie. Stavba, která má překlenout Messinskou úžinu, byla oficiálně znovu oživena loni na jaře. Přípravné práce mají začít už koncem tohoto léta, samotná výstavba by měla být zahájena v průběhu roku 2026.
Na budoucí trase dálnice D35 mezi Džbánovem a Litomyšlí je již zřetelně vidět pokrok. Krajina se mění – stavbaři pracují na násypech, zářezech i podpěrách mostů. Podle Petry Drklové z pardubické správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vzniká na necelých osmi kilometrech trasy celkem devět mostních objektů, jejichž délka přesahuje 1,1 kilometru.