ASB Stavebnictví Inženýrské stavby

Inženýrské stavby

Partneři sekce:

Na úseku dálnice D3 mezi Kaplicí a Nažidly vzniká nový železobetonový most, který překonává železniční trať u obce Raveň. Při jeho výstavbě byly využity cementotřískové desky CETRIS ECO BASIC jako ztracené bednění, což umožnilo zrychlit stavbu a snížit náklady. Tento postup potvrzuje rostoucí význam inovativních materiálů v inženýrských stavbách.

V roce 2024 se spustil projekt modernizace tepelných rozvodů ve Zlatých Moravcích. Až 85 % nákladů je spolufinancováno Modernizačním fondem, jehož zřizovatelem je Enviromentální fond Slovenské republiky a zbývající částku uhradí teplárny.

Společnost OSTENDORF – OSMA s.r.o. patří mezi přední výrobce plastových potrubních systémů v České republice. Od svého vzniku v roce 1994 si vybudovala stabilní postavení na domácím i zahraničním trhu jakožto důvěryhodný dodavatel vysoce kvalitních produktů pro kanalizační a odpadní infrastrukturu.

Zatím nejmladší pražský most, Dvorecký, se otevře příští rok na jaře. Jde o zásadní dopravní stavbu, která bude mít velký vliv i na vedení linek MHD. Jak bude tato důležitá infrastrukturní stavba vypadat? A jak se změní doprava v Praze po jejím dokončení?

Petr Novák -

Odvážná realizace, která však citlivě pracuje s místem i jeho kontextem. Lávka v historickém francouzském městě je dokladem toho, že trpělivá práce s historickým dědictvím může přinést novou kvalitu i bez parazitování na stávající struktuře.

Petr Kohout -

Plánovaná modernizace železniční trati mezi Prahou a Libercem představuje investici v řádu 120 miliard korun. Odhad nákladů zveřejnil ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic Pavel Paidar na setkání věnovaném rozvoji rychlého železničního spojení. Součástí projektu je nejen samotné propojení hlavního města s Libercem, ale i napojení na státní hranici, elektrifikace Frýdlantska a další úpravy železniční infrastruktury.

Metrostav Norge se podílí na výstavbě jednoho z klíčových projektů v oblasti Bærum – Gjønnes tunelu. Ten propojí Gjønnes s hlavní dopravní tepnou E18, která v úseku mezi městy Lysaker a Randstad právě prochází modernizací. Stavba 3,5 km dlouhého dvoutubusového tunelu je součástí první fáze projektu Vestkorridoren a představuje zásadní krok k zajištění plynulejší a bezpečnější dopravy v celé městské aglomeraci Osla.

Dálnice D1 a D2 v okolí Brna narážejí na kapacitní limity. Stávající čtyřpruh i křižovatky Brno-centrum a Brno-jih ve špičkách zpomalují provoz a zvyšují riziko kolizí. Řešením je rozšíření D1 v úseku Kývalka–Holubice (30 km) na šest pruhů. Rozšíření je rozdělené do sedmi navazujících staveb: úprava napojení na D2, I/23, I/50, I/52 a budoucí D73 a D52, zkapacitnění D2 při příjezdu do Brna a výstavba Jižní tangenty spojující D2 s D52.

Metro D v Praze, silniční tunel Homole na dálnici D35 nebo silniční tunel v Norsku. Co mají společného? Všechny tyto stavby využívají špičkové mobilní bednění pro betonáž tunelů od opavské společnosti OSTROJ. Ta vyvíjí a vyrábí technologie pro ražené i hloubené tunely.

Rozsáhlá rekonstrukce ocelového potrubí ve východoslovenském městě Humenné začala na jaře 2024. Téměř 50 let staré ocelové potrubí bylo třeba vyměnit, aby se zlepšila hospodárnost sítě a zvýšila se efektivnost rozvodu tepla. Staré potrubí se vymění za moderní předizolované s difuzní bariérou o rozměrech od DN20 do DN250. Tato technologie potrubí výrazně zabraňuje tepelným ztrátám v potrubí a snižuje tak náklady na výrobu tepla [2, 3].

IoT technologie přinášejí pokrok do oblasti geotechnického monitoringu a diagnostiky stavebních konstrukcí. Společnost INSET s.r.o., ve spolupráci se svým technologickým partnerem IOTEE s.r.o., vytvořila senzorové systémy založené na principech internetu věcí (IoT). Tato zařízení umožňují nepřetržité sledování konstrukcí v reálném čase, bezdrátový přenos dat a jejich automatizovanou analýzu v cloudovém prostředí. Díky tomuto přístupu lze efektivněji předcházet poruchám, optimalizovat údržbu a zvyšovat celkovou bezpečnost a spolehlivost stavebních konstrukcí.

Na Rokycansku byla v uplynulých dnech zprovozněna nová krajská silnice, která zásadně mění dopravní situaci v regionu. Pětikilometrový úsek mezi Rokycany a Březinou, napojující se na dálnici D5, ulevil od každodenního provozu obcím Osek a Litohlavy. Zajímavostí je, že stavba byla dokončena s půlročním předstihem – v Česku spíše neobvyklý úkaz.

Štěpánka Šulanová -

Výstavba posledního úseku dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem pokročila do závěrečné fáze, jejímž středobodem je realizace rozsáhlé estakády o délce téměř jeden kilometr. Tento mostní objekt je konstruován s využitím pokročilých technologií betonáže, které umožňují realizaci složitých monolitických konstrukcí pro kompozitní most v obtížných podmínkách.