Turbokřižovatka jako moderní řešení pro kruhové objezdy. Jedna nová trápí řidiče v Plzni
V České republice se začínají objevovat nové typy křižovatek, které připomínají kruhový objezd, ale nabízejí vyšší kapacitu a bezpečnost. Tyto takzvané turbookružní křižovatky jsou stále raritou, a právě jedna z nich se nedávno otevřela pro řidiče v Plzni. Ta je navíc výjimečná, neboť provoz na ní řídí semafory.
Jedná se o nejzatíženější křižovatku města, která spojuje příjezd z dálnice D5, západní městský okruh a dopravní tahy z průmyslové zóny Borská pole. Denně tudy projede až 48 tisíc vozidel. Přestavba klasického, kapacitně nevyhovujícího kruhového objezdu na turbokřižovatku probíhala sedm měsíců a měla za cíl zvýšit plynulost a bezpečnost provozu, eliminovat kolony a připravit křižovatku na budoucí nároky města.
Co je turbokřižovatka a jak funguje
Nová křižovatka se od běžného kruháče liší nejen vícepruhovým uspořádáním, ale i světelnou signalizací, která je v Česku u tohoto typu křižovatek spíše raritou. Podobné složité kruhové objezdy vznikají i v Brně, Prostějově, Olomouci, Českých Budějovicích nebo v okolí Prahy.
Semafory totiž řídí nejen vjezdy do křižovatky, ale i samotný průjezd okružním pásem.
Řidičům jsou pruhy fyzicky odděleny retardéry (plastovými zábranami), takže je nutné se zařadit do správného jízdního pruhu ještě před vjezdem do křižovatky.
„Jedná se o nový moderní turbo-okruh se svými specifiky. Řidiči si budou muset zvyknout na nová pravidla, ale i přítomnost nové světelné signalizace, která pomůže provoz regulovat. Jízdní pruhy byly doplněny oddělovači pruhů, je tedy potřeba věnovat pozornost směrovým ukazatelům a do požadovaného jízdního pruhu se zařadit již při příjezdu k okružní křižovatce. Rád bych proto požádal o dodržování dopravního značení, ale i ohleduplnost a shovívavost.“
Pro lepší orientaci pomáhají řidičům vodorovné značení a směrové tabule umístěné na portálu nad vozovkou před každým odbočením. Prakticky to znamená, že pokud najedete do okružní křižovatky pravým pruhem, vyjedete z ní hned na následujícím výjezdu. Levé pruhy pak umožňují pokračovat k dalším výjezdům.
Přestavba a financování
Přestavbu zajišťovalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a spočívala nejen v rozšíření kapacity, ale i v doplnění světelné signalizace a nových chodníků a cyklostezek. Kapacita křižovatky se zvýšila o 30 až 40 procent, takže i ve špičce by již neměly vznikat kolony.
Celkové náklady na rekonstrukci činily 275 milionů korun, z toho ŘSD hradilo zhruba 120 milionů, město Plzeň 100 milionů a zbytek krajská správa silnic. Zpoždění o čtyři týdny nastalo kvůli neplánované přestavbě kolektoru vysokého napětí, který protínal trasu křižovatky.
Rekonstrukce začala v březnu a největší dopravní omezení byla od června. Opravy budou pokračovat i po spuštění provozu: do konce října 2025 se dokončí sadové a terénní úpravy, osazení zbývajících oddělovačů pruhů bude probíhat v nočních hodinách.
Jak se křižovatka projíždí
Nová turbokřižovatka si vyžaduje od řidičů větší pozornost a disciplínu. Na Facebooku města Plzně se již objevilo doporučení pro optimální průjezd, například nenajíždět na pásy oddělovačů, správně se zařadit do pruhu a při rozsvícení zelené nedávat přednost vozům jedoucím po kruhu.
V nočních hodinách se semafory na plzeňské turbokřižovatce vypínají a křižovatka funguje jako klasický kruhový objezd s předností pro vozidla již v kruhu. Tento režim platí vždy od půlnoci do 4 hodin ráno, kdy je provoz výrazně nižší a semafory nejsou potřebné. Řidiči tak musí být během dne připraveni na řízený provoz semafory, ale v noci platí standardní pravidla pro kruhový objezd.
Řidiči však mají i smysl pro humor, po otevření se začaly objevovat komentáře typu:
„Vsadím se, že do 24 hodin od otevření se tam určitě stane nějaká dopravní nehoda… Připravte si židličky a popcorn, to bude švanda, až to otevřou.“
Změny pro chodce a cyklisty
Křižovatka není jen o autech. Přestavba se dotkla i pěších a cyklistů: původně rozdělené stezky se po rekonstrukci spojily do čtyři metry široké smíšené stezky kolem celého kruhu, která navazuje na okolní cyklostezky. Přechody jsou vybaveny tlačítkem pro chodce a cyklisty, světelná signalizace tak zajišťuje bezpečný průchod.
Turbokřižovatka v Plzni představuje významný krok vpřed v oblasti dopravní infrastruktury. Díky své moderní konstrukci a vybavení přispívá k plynulosti a bezpečnosti silničního provozu. Ačkoliv její složitější uspořádání a značení mohou být pro některé řidiče výzvou, řidiči si tak na nová pravidla musejí postupně zvykat.