Česká technologie urychluje výstavbu tunelů v náročných podmínkách
Metro D v Praze, silniční tunel Homole na dálnici D35 nebo silniční tunel v Norsku. Co mají společného? Všechny tyto stavby využívají špičkové mobilní bednění pro betonáž tunelů od opavské společnosti OSTROJ. Ta vyvíjí a vyrábí technologie pro ražené i hloubené tunely.
Společnost se specializuje na mobilní bednění, armovací techniku a manipulační plošiny, které zajišťují rychlou, plynulou a bezpečnou betonáž. Jak OSTROJ k podzemnímu stavitelství přistupuje a jaké přínosy z toho mají zhotovitelé staveb? V rozhovoru odpovídají Martin Čmiel, ředitel Obchodu a marketingu, a Zdeněk Slavík, obchodní manažer.
Co dnes investoři a zhotovitelé nejčastěji poptávají?
Martin Čmiel (MČ): V podzemním stavitelství jde hlavně o kvalitní, rychlou a ekonomicky výhodnou betonáž sekundárního ostění. Dodáváme mobilní ocelová bednění pro ražené i hloubené tunely, armovací vozy, manipulační plošiny a zařízení pro pokládku hydroizolace. Všechno navrhujeme, vyrábíme a montujeme sami, takže máme pod kontrolou kvalitu námi dodávaných zařízení i termíny jejich nasazení přímo na stavbě.
V čem je váš přístup odlišný?
Zdeněk Slavík (ZS): Každé zařízení navrhujeme na míru profilu a logistice konkrétní stavby. Konstrukci jsme schopni navrhnout tak, aby byla připravena na rychlou přestavbu na jiné průřezy, snadnou demontáž a přesun mezi různými stavebními objekty. Tím zkracujeme prostoje, šetříme náklady a čas na straně zákazníků. Jsme jediný výrobce mobilních bednicích forem v Česku a na Slovensku a máme vlastní kapacity od vývoje přes samotnou výrobu až po technickou a kvalitativní kontrolu, včetně fáze kontrolní montáže před expedicí.
Jsme jediný výrobce mobilních bednicích forem v Česku a na Slovensku a máme vlastní kapacity od vývoje přes samotnou výrobu až po technickou a kvalitativní kontrolu včetně fáze kontrolní montáže před expedicí.

Pojďme se věnovat konkrétním projektům. Co pražské metro D? Jaké jsou ohlasy na vaše bednění?
MČ: Na metru D jsme nasadili kompletní systém: bednění pro betonáž sekundárního ostění, zařízení pro pokládku izolací a armování. Přestavby na různé profily provádíme v podzemí, přesuny mezi objekty probíhají podle harmonogramu stavby. Stavební firmy oceňují na našem bednění zejména jeho technické parametry, variabilitu konstrukce, snadné přestavby a výslednou kvalitu povrchu po odbednění. Naše modulární konstrukce urychluje postup a zvyšuje bezpečnost samotných prací přímo v tunelu.
Jak velké je vlastně celé mobilní zařízení pro betonáž tunelů?
ZS: Pro přesypávaný silniční tunel v Norsku jsme navrhli mobilní bednění s obdélníkovým průřezem. Celé zařízení má zhruba 70 000 součástí, šířku 20 m, výšku 6 m a hmotnost přibližně 250 t. Hlavní požadavek byl plynulý posun jako kompaktní celek při betonáži po blocích.
Díly jsme rozdělili tak, aby bylo možné realizovat přepravu i kompletaci na místě rychle a bezpečně. U takto velkých sestav rozhodují minuty. Každá úspora při přestavbě nebo přesunu se řetězí do celého harmonogramu realizace stavby. Pro ražený tunel Homole jsme vyrobili bednicí vůz o váze 125 t, délce 12,5 m a šířce 10 m. Logisticky bylo zařízení rozloženo na 13 kamionů s postupnou montáží na stavbě v průběhu jejich návozů.

Jaké konkrétní inovace jste do českého tunelu Homole přenesli z Norska a jaké výhody to přináší při realizaci projektu?
MČ: Zkušenosti z Norska jsme promítli do rychlejší montáže a zkrácení prostojů. Pro tunel Homole dodáváme armovací vůz pro vrchní část tunelu, bednicí vůz pro betonáž sekundárního ostění a bednění pro výklenky a krčky. Pro český tunel jsme naše bednicí zařízení vybavili nadstandardním dálkovým ovládáním, které umožňuje řídit nejen samotný bednicí vůz, ale i připojený betonovací vozík.
Bednicí vůz má zákazník v nájmu. Po ukončení jeho využívání na tunelu Homole jej po demontáži odvezeme zpět k nám do Opavy a podstatnou část dílů využijeme na jiný typ mobilního bednění. Životnost našich zařízení je v řádu několika kilometrů tunelových staveb. Naše konstrukce jsou dimenzovány na opakované použití, a to jen při minimálních následných úpravách.
Životnost našich zařízení je v řádu několika kilometrů tunelových staveb, protože naše konstrukce jsou dimenzovány na opakované použití, a to jen při minimálních následných úpravách.

Jak probíhá montáž a servis přímo na stavbě? Co všechno dokážete zákazníkovi zajistit?
ZS: Naše týmy zajišťují uvedení do provozu, zaškolení obsluhy, záruční i pozáruční servis a nepřetržitou technickou podporu. Pokud se v průběhu projektu stavby mění profil, řešíme přestavby přímo v místě provádění stavby, a to flexibilně s ohledem na harmonogram stavebních prací zákazníka. Díky zázemí v našem výrobním závodě v Opavě umíme rychle reagovat i na mimořádné požadavky zákazníka mimo základní zadání zakázky.
Jaké nabízíte možnosti financování a spolupráce?
ZS: Každý projekt je jiný. Nabízíme prodej, krátkodobý i dlouhodobý pronájem, případně zpětný odkup. Vždy hledáme řešení, které odpovídá potřebám zákazníka. Určující faktory při rozhodování na společných jednáních jsou obvykle harmonogram stavby, požadované konstrukční řešení s ohledem na profil tunelu, případně navazující zakázky.
OSTROJ se výrobou zařízení pro podpovrchovou těžbu zabývá už skoro 80 let. Jak vám důlní know-how pomáhá v současnosti?
MČ: Umíme pracovat s přenosy velkých sil z nadloží stavby tunelů, bezpečnostními standardy a robustní logistikou. Při realizaci zařízení pro stavbu tunelů tedy využíváme naše letité zkušenosti s podpovrchovým dobýváním uhlí a jiných nerostů jak u konstrukce zařízení, jejich hydraulického ovládání, tak i jejich nezbytné certifikace.
Spolehlivost a jednoduchá obsluha jsou pro nás stejně důležité jako rychlost postupu. Máme vlastní konstrukční, výrobní i montážní týmy. Vše zajišťujeme pod jednou střechou od vývoje až po podporu provozu zařízení přímo na stavbě.
Zdroj: PR článek OSTROJ a.s.
 
													




 
						 
						 
						 
						 
						 
						 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
								 
								 
								 
								 
					 
					