
Rokycansko má novou silnici. Obce si po letech oddechly od kamionů
Na Rokycansku byla v uplynulých dnech zprovozněna nová krajská silnice, která zásadně mění dopravní situaci v regionu. Pětikilometrový úsek mezi Rokycany a Březinou, napojující se na dálnici D5, ulevil od každodenního provozu obcím Osek a Litohlavy. Zajímavostí je, že stavba byla dokončena s půlročním předstihem – v Česku spíše neobvyklý úkaz.
Nová přeložka silnice II/232 měří 5,3 kilometru a vede od mimoúrovňové křižovatky dálnice D5 s komunikací II/183 až severně od obce Osek, poblíž hranice katastrů Oseka a Březiny. Na rozdíl od původní trasy prochází převážně poli a loukami, čímž se vyhýbá obytné zástavbě a přináší klid lidem z Oseka i Litohlav.
Výstavba začala na podzim roku 2023 s plánovaným dokončením na jaře 2026. Nakonec se ale silničářům podařilo práci dokončit o šest měsíců dříve, což je v českém prostředí, kde dopravní stavby často provází zdržení a komplikace, spíše rarita.
Za mimořádně rychlý postup může hlavně bezproblémový výkup pozemků. Během jediného roku se podařilo vykoupit všech dvacet hektarů potřebných ploch, což bývá jinak nejčastější překážkou podobných projektů.
Klidnější obce, plynulejší doprava
Ještě donedávna protínaly Osek kolony osobních aut i kamionů, které mířily z dálnice D5 směrem na severní Rokycansko. Lidé z obce se potýkali s hlukem, prachem i obtížným přecházením silnice. Nová trasa teď veškerou tranzitní dopravu odvádí mimo obce a výrazně zlepšuje kvalitu života místních obyvatel.
Otevřením silnice se ale neulevilo jen Oseku a Litohlavům. Nová komunikace zároveň zjednodušila dopravní spojení i pro obyvatele Břas, Bezděkova či okolních obcí, kteří nyní mají snazší přístup k dálnici D5 i k samotným Rokycanům. Ulevilo se tak i městu samotnému, řidiči už nemusejí projíždět jeho centrem ani zdolávat prudký kopec u nemocnice.
Náklady přes půl miliardy. Pomohly evropské fondy
Celková cena projektu přesáhla půl miliardy korun, z toho zhruba 440 milionů korun pokryla evropská dotace. Investorem stavby byl Plzeňský kraj, hlavním zhotovitelem společnost Roadfin.
Nová silnice tvoří první etapu dlouhodobě plánovaného napojení severního Rokycanska na dálnici. V budoucnu by měla pokračovat směrem přes Bezděkov, Břasy a Újezd u Svatého Kříže až ke křižovatce na Němčovice. Kdy se začne s navazujícím úsekem, zatím není jasné, projekt je stále ve fázi příprav a hledání vhodných variant trasy.
Most, lávka i lepší bezpečnost
Součástí rozsáhlé stavby byla kromě samotné silnice také výstavba mostu přes Voldušský potok a několika úrovňových křížení s místními komunikacemi. Novinkou je i lávka pro pěší a cyklisty, která přemosťuje hlavní silnici a zajišťuje bezpečnější pohyb v okolí.
Nová komunikace tak přinesla nejen plynulejší provoz, ale i vyšší bezpečnost, jak pro řidiče, tak pro obyvatele dotčených obcí.
Výjimečný projekt v českém měřítku
Zprovoznění rokycanské přeložky je v českém kontextu zajímavé i tím, že jde o jednu z mála dopravních staveb dokončených dříve, než bylo původně plánováno. Obvykle bývá situace opačná, termíny se prodlužují, rozpočty navyšují a okolní obce musí čekat roky, než se jim uleví od dopravy.
Rokycansko tak nyní získalo nejen moderní a bezpečnější silnici, ale i příklad dobře zvládnuté investice. A i když pokračování směrem k Němčovicím zatím zůstává jen na papíře, otevřená část už dnes mění každodenní život stovek řidičů i obyvatel menších obcí.