Partneři sekce:

Saint Nazaire je přístavní město v západní Francii, které leží na řece Loiře. Město těží z dlouhé tradice stavění lodí a lovu ryb a stále se rozrůstá. Hlavním dopravním uzlem je pro celé město nádraží Saint Nazaire a přilehlé autobusové nádraží pro vysokofrekvenční autobusové trasy. Nové zpracování autobusového nádraží a nový most přes železniční trať má na svědomí architektonické studio Tetrarc Architecture.

Nárůst silniční a železniční dopravy, rozšiřování sítě rychlostních silnic, silnic I. třídy a dálniční sítě, stejně jako budování železničních koridorů přináší zejména ve městech a v hustě osídlených oblastech negativní ovlivnění životního prostředí a lidského organismu nadměrným hlukem. Dopravní zatížení, tj. počet projíždějících přepravních prostředků, je pouze jednou příčinou nárůstu hluku. Stejně významně se podílí i celková hmotnost přepravních prostředků, jejich typ a stáří, rozvoj zejména nákladní dopravy a budování rychlostních komunikací.

Už ve čtvrtek 6. června 2013 bude udělena cena nejlepší české dopravní stavbě za rok 2012. Celkem 12 projektů v kategorii Stavba se dostalo do užší nominace již desátého ročníku soutěže vypisované Ministerstvem dopravy ČR a Státním fondem dopravní infrastruktury s cílem profesionální prezentace oborů české dopravní stavitelství a inženýrské profese nejen laické i odborné veřejnosti, ale také české a evropské politické reprezentaci.

Mezi letošními účastníky Grand Prix Architektů se v kategorii novostavba objevila realizace malé vodní elektrárny ve Svijanech. Zajímavá je nejen tvarem své nadzemní části, ale také tím, že stavba je doplněna o rybí přechod, který umožňuje vodním živočichům překonat výškový rozdíl hladiny v okolí elektrárny. Novou malou vodní elektrárnu můžete zahlédnout i ze silničního mostu přes řeku Jizeru na cestě mezi Prahou a Turnovem.

Rozšíření letiště u Montevidea, hlavního města Uruguaje, bylo postaveno už v roce 2009. Jeho elegantní tvar a celkové řešení je však dokonale nadčasové. Nedávno letištní halu od světoznámého uruguayského rodáka Rafaela Viñoly, která je nepřehlédnutelná díky své velkolepé a přitom křehce působící střeše s ocelovou konstrukcí, ocenili porotci prestižní architektonické soutěže Architizer A+ Awards cenou v kategorii Transport.

V Ammánu, hlavním městě Jordánska, stojí nejnovější velkolepý projekt studia Foster+Partners. Od roku 2005 architekti pod vedením Normana Fostera projektovali nové mezinárodní letiště pro toto město s dvěma a půl milióny obyvatel. Výzva to byla o to větší, že je plánován každoroční nárůst počtu odbavených pasažérů na tomto letišti o šest procent. Z nynějších třech a půl milionu odbavených by mělo být v roce 2030 hned 12 milionů. Bylo tedy nutné navrhnout letiště tak, aby mohlo do budoucna růst.

Základní myšlenkou tohoto návrhu byla transparentnost a dialog s městem. Oba úmysly vyjadřuje právě monumentální klenba ze skla a oceli. Obrovská skleněná stavba nahrazuje tradiční fasádu a navozuje přirozenou interakci mezi interiérem stanice a městem.

Cementobetonové kryty mají v České republice dlouhou tradici. Na dálničních úsecích vozovek se při vyšší intenzitě provozu dává přednost variantě vozovky s cementobetonovým (CB) krytem. V současné době je téma volby krytu aktuální zejména v souvislosti s plánovanou modernizací dálnice D1 v úseku Mirošovice–Kývalka (160 km).

To, že se Evropa potýká se stále většími dopravními problémy, je zřejmý fakt. Se zvyšováním životní úrovně roste počet automobilů a rostou nároky na mobilitu. V březnu minulého roku vydala Evropská komise návrh Bílé knihy evropské dopravní politiky EU do roku 2050.

V září loňského roku začala rekonstrukce 22 km železniční trati mezi žst. Budapešť-Kelenföld a žst. Tárnok. Trať je součástí V. transevropského železničního koridoru, který dále pokračuje přes Székesfehérvár, Siófok, Gyékényes až do Záhřebu.

V poslední dekádě se v České republice zhoršuje kvalita prací při výstavbě pozemních komunikací. Čerstvým příkladem je zvlněná vozovka úseku dálnice D47. To je ale pouze vršek ledovce; nepřípustné kvalitativní závady se vyskytují na mnoha dalších stavbách – například nepřípustné vady svarů na mostě Lochkov na dálničním okruhu Prahy.

Technologie RoadCem aplikovatelná v podstatě ve všech materiálech, v nichž cement tvoří spojovací látku, se osvědčila v desítkách zemí po celém světě v nejrůznějších klimatických podmínkách. U nás byla použita již počtvrté, a to k výstavbě silnice v Českých Velenicích v září 2011.

Na podzim roku 2009 byly zahájeny razicí práce na dalším významném souboru podzemních staveb v České republice. Jde o komplex pěti železničních tunelů, které vzniknou při realizaci stavby s názvem Modernizace trati v úseku Votice–Benešov u Prahy. Práce na všech tunelech budou dokončeny do léta 2012.

Publikovaný článek má za cíl prezentovat nový způsob sanace nestabilních drážních zeminových násypů, aniž by je bylo nutné rozebírat a opětovně budovat. Bude zde představen konkrétní případ, pro který byla na základě komplexní analýzy navržena a následně realizována sanace drážního násypového tělesa na železniční trati 305 A Bohumín – Vrbice v km 278,060 – 277,700 a v úseku tratě 305 C Bohumín-Vrbice – st. hranice CZ/PL v km 2,710 – 2,350 pomocí štěrkových tamponů, gabionů a armované zeminové desky s použitím geobuněčného systému.

Eroze je přirozený proces rozrušování a transportu objektů na zemském povrchu (půda, horniny, skály a podobně). Příčinou eroze je mechanické působení pohybujících se okolních látek, především větru, proudící nebo vlnící se vody, ledu, sněhu, pohyblivých zvětralin a nezpevněných usazenin. Eroze byla vždy existujícím přírodním procesem, na mnoha místech ji však zvyšuje činnost člověka. Určitý stupeň eroze jako přírodního jevu může být prospěšná ekosystémům, její nadměrné působení však vede k poškození ekosystému a ztrátě jeho funkčnosti.