Rekonstrukce ozubnice ล trbaโล trbskรฉ Pleso
Tatranskรก zubaฤka zaฤala v loลskรฉm roce pลi rekonstrukci nabรญrat rysy modernรญ ozubnicovรฉ ลพeleznice, kterรก bude pลepravovat cestujรญcรญ z Tatranskรฉ ล trby na ล trbskรฉ Pleso, do Tatranskรฉ Lomnice a do Popradu. Nepลetrลพitรก vรฝluka zaฤala 6. 7. 2020 demontรกลพemi a pokraฤovala aลพ do 29. 11. 2020, kdy byla stavba pozastavena zย dลฏvodu nepลรญznivรฝch klimatickรฝch podmรญnek.
Vย prลฏbฤhu listopadu 2020 zaฤaly prรกce na montรกลพi kolejovรฉho roลกtu ze specifickรฝch materiรกlลฏ pro ลพelezniฤnรญ svrลกek, kterรฉ jsou na Slovensku pouลพity jen na ozubnicovรฉ ลพeleznici. Jednรก se o ozubnicovรฉ kolejnice profilu TNT0 s ozubenรญm typu STRUB (dรฉlka 12 m), ocelovรฉ podvaly TN25 s integrovanou podkladnicรญ a s prodlouลพenou hlavou, speciรกlnรญ upevnฤnรญ ozubnicovรฉ kolejnice KPo3 a o kamenivo speciรกlnรญ frakce 32/50 mm. Dลฏleลพitรฝmi souฤรกstmi soustavy ลพelezniฤnรญho svrลกku jsou takรฉ lepenรญ kolejovรฉho loลพe metodou MC Ballastbond 70 a realizace kotevnรญho systรฉmu proti podรฉlnรฉmu posunu koleje.
Materiรกl pro ลพelezniฤnรญ svrลกek, ocelovรฉ podvaly kolejnice typu 49E1, byl pลedem rozvezen po celรฉm รบseku a pลipraven pro nรกslednou montรกลพ do pลesnรฉ polohy podle kladeฤskรฉho plรกnu. Montรกลพ prvnรญch 1 200 m od ลฝST ล trbskรฉ Pleso byla realizovรกna pomocรญ dvou krรกฤejรญcรญch bagrลฏ typu Menzi-Muck 4 x 4, kterรฉ majรญ speciรกlnฤ upravenรฉ uchycenรญ pro kolejnici.
Ocelovรฉ podvaly TN25 jsou oproti klasickรฝm betonovรฝm a dลevฤnรฝm podvalลฏm pouลพรญvanรฝm vย sรญti ลฝSR opatลeny tลemi integrovanรฝmi podkladnicemi. Kolejnice profilu 49E1 je uchycena pruลพnรฝm upevnฤnรญm typu Vossloh SKl24 a ozubnicovรก kolejnice TN70 typem upevnฤnรญ KPo3, kterรฉ se pouลพรญvรก v sรญti ลกvรฝcarskรฝch vysokohorskรฝch ลพeleznic.
Kotevnรญ systรฉm
Kotevnรญ systรฉm, pลesnฤji zemnรญ kotvy, jsou na trati navrhnuty kaลพdรฝch 40 m, a to ve sklonu vฤtลกรญm jako 7 %. Kotvy jsou naprojektovรกny zย dลฏvodu zabrรกnฤnรญ podรฉlnรฉmu putovรกnรญ ozubnicovรฉ kolejnice vย dลฏsledku gravitace a pลฏsobรญcรญch sil zย projรญลพdฤjรญcรญ vlakovรฉ soupravy.
Celkovรฝ poฤet kotev je 78 ks, kotvy nebudou osazeny vย mรญstech kลรญลพenรญ inลพenรฝrskรฝch sรญtรญ a mostnรญch konstrukcรญ. Realizace kotev je nรกroฤnรฝ proces, kterรฝ provรกzรญ celรฝ projekt od zaฤรกtku aลพ po samotnรฝ konec.
ลฝelezobetonovรฉ prefabrikรกty byly vyrobeny vย Koลกicรญch vย areรกlu firmy DaD Mosty, odkud se logistika navรกลพenรญ nastavila tak, aby byly dรญlce o hmotnosti 1,5 t sloลพeny pลรญmo na trati vย blรญzkosti mรญsta uloลพenรญ do pลipravenรฉho vรฝkopu pomocรญ nรกkladnรญho auta sย rukou a pรกsovรฉho 40tunovรฉho bagru.
Zย dลฏvodu nedostatku pลรญstupovรฝch bodลฏ do tฤlesa trati se navรกลพenรญ muselo plรกnovat na dennรญ bรกzi, aby nebyla naruลกena realizace na ostatnรญch stavebnรญch objektech. Konstrukci prefabrikรกtu tvoลรญ beton tลรญdy C30/37 vย kombinaci konstrukฤnรญ a betonรกลskรฉ ocele B500B.
Zaloลพenรญ zemnรญch kotev bylo realizovรกno po dokonฤenรญ prvnรญ sanaฤnรญ vrstvy plรกnฤ ลพelezniฤnรญho spodku. Vรฝkop pro osazenรญ ลพelezobetonovรฉho prefabrikรกtu dosahoval hloubky 1,5 m, podkladnรญ vrstva ze ลกtฤrkodrti fr. 0/32 mm byla zhutnฤna na poลพadovanou รบnosnost, kterรก byla ovฤลena statickou zatฤลพovacรญ zkouลกkou.
Po osazenรญ kotev do pลesnฤ vytyฤenรฉ polohy geodetem stavby byly dรญlce obsypรกny nรกsypovรฝm materiรกlem. Dno prefabrikรกtu je opatลeno vรฝpustnรฝm ventilem pro pลรญpadnรฉ odvedenรญ neลพรกdoucรญ vody. Poloha kotev je pลรญmo vย ose koleje, proto bylo dลฏleลพitรฉ zabezpeฤit je proti pojezdu nรกkladnรญch vozidel a dalลกรญ mechanizace.
Navรกลพenรญ materiรกlลฏ pro ลพelezniฤnรญ spodek a svrลกek je realizovรกno pลes osazenรฉ zemnรญ kotvy, zย toho dลฏvodu byly dรญlce opatลeny dลevฤnรฝmi kryty, kterรฉ byly pozdฤji nahrazeny za ocelovรฉ a pลekryty geotextiliรญ a ochrannรฝm nรกsypovรฝm materiรกlem, aby se zabrรกnilo jejich poลกkozenรญ.
Osazenรญ zemnรญch kotev vย prvotnรญ fรกzi je zรกkladem pro dalลกรญ montรกลพ ocelovรฝch prvkลฏ kotvy. Po finรกlnรญ smฤrovรฉ a vรฝลกkovรฉ รบpravฤ koleje pomocรญ automatickรฉ strojnรญ podbรญjeฤky bude nรกsledovat odtฤลพenรญ kolejovรฉho loลพe frakce 32/50 mm vย mรญstฤ zemnรญ kotvy a vloลพenรญ pลedpลipravenรฝch ocelovรฝch svaลencลฏ nosnรญkovรฉho typu, kterรฉ budou spojeny zรกvitovou tyฤรญ sย ozubnicovou kolejnicรญ.
Spojenรญ zemnรญ ocelovรฉ ฤรกsti a povrchovรฉ kotvicรญ spojky bude zajiลกtฤno vyvrtรกnรญm otvorลฏ do kolejnice TN70. Finรกlnรญ poloha kotev bude geodeticky ovฤลena, nรกslednฤ budou prefabrikรกty dobetonovรกny. Tรญmto koneฤnรฝm procesem bude zajiลกtฤna poลพadovanรก stabilita a funkce zemnรญ kotvy.
Lepenรญ a stabilizace ลกtฤrkovรฉho loลพe
Lepenรญ a stabilizace ลกtฤrkovรฉho loลพe bude provรกdฤno metodou ลรญzenรฉho penetrovรกnรญ kolejovรฉho loลพe. Cรญlem lepenรญ je zajiลกtฤnรญ pลรญฤnรฉho odporu vย obloucรญch polomฤrลฏ menลกรญch neลพ 200 m a sil pลฏsobรญcรญch zย bezstykovรฉ koleje a pลechodovรฉ oblasti zย pevnรฉ ฤรกsti koleje na ลกtฤrkovรฉ loลพe pomocรญ duromenovรฉ pryskyลice se stupลovou spotลebou. Lepenรญ kolejovรฉho loลพe bude realizovรกno aลพ po uplynutรญ konsolidaฤnรญ doby celรฉho รบseku tratฤ, aby nedochรกzelo kย neลพรกdoucรญm poklesลฏm nivelety koleje.
Metoda MC Ballastbond 70 obsahuje materiรกlovรฉ sloลพky speciรกlnรญ dvousloลพkovรฉ nรญzkoviskoznรญ pryskyลice urฤenรฉ pro lepenรญ ลกtฤrkovรฉho loลพe. Vzhledem na krรกtkou reakฤnรญ dobu stabilizaฤnรญ pryskyลice bude materiรกl aplikovรกn pลi โpolรฉvรกnรญโ loลพe speciรกlnรญm dvousloลพkovรฝm podรกvacรญm ฤerpadlem sย oddฤlenรฝm nasรกvรกnรญm jednotlivรฝch sloลพek pryskyลice. Dลฏleลพitรฝm faktorem je skladovรกnรญ smฤsi, kterรฉ je omezeno na teplotnรญ rozmezรญ 10 aลพ 25 ยฐC vย suchรฉm prostลedรญ.
Pลed samotnou aplikacรญ smฤsi do kolejiลกtฤ bude ovฤลena skuteฤnรก doba zpracovatelnosti pryskyลice pomocรญ mรญchacรญ zkouลกky. Malรฉ mnoลพstvรญ sloลพek A a B bude ruฤnฤ smรญchรกno vย danรฉm objemovรฉm pomฤru 1 : 1 a bude zmฤลena reakฤnรญ doba, tj. pลechod do pevnรฉho stavu. Rychlost reakce smฤsi je ovlivnฤna katalyzรกtorem, kterรฝ se pลidรกvรก do materiรกlu sย ohledem na teplotu a poลพadovanou rychlost reakce.
Tyto prรกce budou provรกdฤny pomocรญ speciรกlnรญ pumpy sย vlastnรญm nasรกvรกnรญm obou sloลพek samostatnฤ a se samotnรฝm smรญchรกnรญm pomocรญ smฤลกovaฤe vย trysce na konci hadic. Aplikace smฤsi bude probรญhat pod tlakem aลพ 250 barลฏ.
Polรฉvรกnรญ bude probรญhat kontinuรกlnฤ jednรญm smฤrem a vย pลรญpadฤ pลeruลกenรญ pracรญ na dobu delลกรญ, neลพ je reakฤnรญ doba pryskyลice, bude provedeno kompletnรญ vyฤiลกtฤnรญ ฤerpadla. Stabilizaฤnรญ pryskyลice pลi kontaktu sย vodou omezenฤ napฤลuje a tvoลรญ tvrdou elastickou pฤnu sย uzavลenou strukturou pรณrลฏ.
Napฤnฤnรญ mลฏลพe negativnฤ ovlivnit propenetrovรกnรญ kameniva a pevnost slepenรญ. Vย pลรญpadฤ, ลพe nastane tato situace, budou muset bรฝt prรกce pลeruลกeny a kolejovรฉ loลพe bude muset bรฝt vysuลกeno a pลedehลรกto plynovรฝm hoลรกkem.
Aplikace je omezena klimatickรฝmi podmรญnkami โ je nemoลพnรก pลi deลกti, teplotรกch pod 0 a nad 30 ยฐC. Ideรกlnรญ podmรญnky budou ovฤลeny digitรกlnรญm teplo-vlhkomฤrem.
Technickรฉ informace
Rozmฤry ลพelezobetonovรฉho prefabrikรกtu: 1 750 ร 1 300 ร 1 000 aลพ 1 200 mm (podle sklonu trati)
Pouลพitรฝ beton: C30/37 โ XC4, XD2, XF4 (SK) โ C10,2 โ Dmax16 โ S4
Konstrukฤnรญ ocel: S235 JR
Betonรกลskรก ocel: B500B
Celkovรก hmotnost pouลพitรฉ ocele pro kotevnรญ systรฉm: 60ย 251 kg
Izolaฤnรญ materiรกl: polyetylรฉn PE500 a PE1000
Lepenรญ kolejovรฉho loลพe MC Ballastbond 70: dvousloลพkovรก nรญzkoviskoznรญ pryskyลice
Bc. Miroslav Jindลich, DiS., Ing. Martin Holรฝ
Miroslav Jindลich pลฏsobรญ veย spoleฤnosti STRABAG, s. r. o., Martin Holรฝ pลฏsobรญ veย spoleฤnosti Swietelsky-Slovakia, spol. s r. o. Obฤ spoleฤnosti jsou zhotovitelem stavby vย rรกmci sdruลพenรญ Rekonstrukce ozubnice ล trbaโล trbskรฉ Pleso.
Text vyลกel v ฤasopisu Inลพenรฝrskรฉ stavby 1/2021