Montรกลพ kolejovรฉho roลกtu pomocรญ dvou krรกฤejรญcรญch bagrลฏ Menzi-Muck se speciรกlnรญmi drapรกky pro uchycenรญ kolejnice

Rekonstrukce ozubnice ล trbaโ€“ล trbskรฉ Pleso

Partneล™i sekce:

Tatranskรก zubaฤka zaฤala v loลˆskรฉm roce pล™i rekonstrukci nabรญrat rysy modernรญ ozubnicovรฉ ลพeleznice, kterรก bude pล™epravovat cestujรญcรญ z Tatranskรฉ ล trby na ล trbskรฉ Pleso, do Tatranskรฉ Lomnice a do Popradu. Nepล™etrลพitรก vรฝluka zaฤala 6. 7. 2020 demontรกลพemi a pokraฤovala aลพ do 29. 11. 2020, kdy byla stavba pozastavena zย dลฏvodu nepล™รญznivรฝch klimatickรฝch podmรญnek.

Vย prลฏbฤ›hu listopadu 2020 zaฤaly prรกce na montรกลพi kolejovรฉho roลกtu ze specifickรฝch materiรกlลฏ pro ลพelezniฤnรญ svrลกek, kterรฉ jsou na Slovensku pouลพity jen na ozubnicovรฉ ลพeleznici. Jednรก se o ozubnicovรฉ kolejnice profilu TNT0 s ozubenรญm typu STRUB (dรฉlka 12 m), ocelovรฉ podvaly TN25 s integrovanou podkladnicรญ a s prodlouลพenou hlavou, speciรกlnรญ upevnฤ›nรญ ozubnicovรฉ kolejnice KPo3 a o kamenivo speciรกlnรญ frakce 32/50 mm. Dลฏleลพitรฝmi souฤรกstmi soustavy ลพelezniฤnรญho svrลกku jsou takรฉ lepenรญ kolejovรฉho loลพe metodou MC Ballastbond 70 a realizace kotevnรญho systรฉmu proti podรฉlnรฉmu posunu koleje.

Materiรกl pro ลพelezniฤnรญ svrลกek, ocelovรฉ podvaly kolejnice typu 49E1, byl pล™edem rozvezen po celรฉm รบseku a pล™ipraven pro nรกslednou montรกลพ do pล™esnรฉ polohy podle kladeฤskรฉho plรกnu. Montรกลพ prvnรญch 1 200 m od ลฝST ล trbskรฉ Pleso byla realizovรกna pomocรญ dvou krรกฤejรญcรญch bagrลฏ typu Menzi-Muck 4 x 4, kterรฉ majรญ speciรกlnฤ› upravenรฉ uchycenรญ pro kolejnici.

Ocelovรฉ podvaly TN25 jsou oproti klasickรฝm betonovรฝm a dล™evฤ›nรฝm podvalลฏm pouลพรญvanรฝm vย sรญti ลฝSR opatล™eny tล™emi integrovanรฝmi podkladnicemi. Kolejnice profilu 49E1 je uchycena pruลพnรฝm upevnฤ›nรญm typu Vossloh SKl24 a ozubnicovรก kolejnice TN70 typem upevnฤ›nรญ KPo3, kterรฉ se pouลพรญvรก v sรญti ลกvรฝcarskรฝch vysokohorskรฝch ลพeleznic.

Kotevnรญ systรฉm

Kotevnรญ systรฉm, pล™esnฤ›ji zemnรญ kotvy, jsou na trati navrhnuty kaลพdรฝch 40 m, a to ve sklonu vฤ›tลกรญm jako 7 %. Kotvy jsou naprojektovรกny zย dลฏvodu zabrรกnฤ›nรญ podรฉlnรฉmu putovรกnรญ ozubnicovรฉ kolejnice vย dลฏsledku gravitace a pลฏsobรญcรญch sil zย projรญลพdฤ›jรญcรญ vlakovรฉ soupravy.

Celkovรฝ poฤet kotev je 78 ks, kotvy nebudou osazeny vย mรญstech kล™รญลพenรญ inลพenรฝrskรฝch sรญtรญ a mostnรญch konstrukcรญ. Realizace kotev je nรกroฤnรฝ proces, kterรฝ provรกzรญ celรฝ projekt od zaฤรกtku aลพ po samotnรฝ konec.

ล˜ez a pลฏdorys ลพelezobetonovรฉho prefabrikรกtu
ล˜ez a pลฏdorys ลพelezobetonovรฉho prefabrikรกtu | Zdroj: Sdruลพenรญ Rekonstrukce ozubnice ล trbaโ€“ล trbskรฉ Pleso

ลฝelezobetonovรฉ prefabrikรกty byly vyrobeny vย Koลกicรญch vย areรกlu firmy DaD Mosty, odkud se logistika navรกลพenรญ nastavila tak, aby byly dรญlce o hmotnosti 1,5 t sloลพeny pล™รญmo na trati vย blรญzkosti mรญsta uloลพenรญ do pล™ipravenรฉho vรฝkopu pomocรญ nรกkladnรญho auta sย rukou a pรกsovรฉho 40tunovรฉho bagru.

Zย dลฏvodu nedostatku pล™รญstupovรฝch bodลฏ do tฤ›lesa trati se navรกลพenรญ muselo plรกnovat na dennรญ bรกzi, aby nebyla naruลกena realizace na ostatnรญch stavebnรญch objektech. Konstrukci prefabrikรกtu tvoล™รญ beton tล™รญdy C30/37 vย kombinaci konstrukฤnรญ a betonรกล™skรฉ ocele B500B.

Zaloลพenรญ zemnรญch kotev bylo realizovรกno po dokonฤenรญ prvnรญ sanaฤnรญ vrstvy plรกnฤ› ลพelezniฤnรญho spodku. Vรฝkop pro osazenรญ ลพelezobetonovรฉho prefabrikรกtu dosahoval hloubky 1,5 m, podkladnรญ vrstva ze ลกtฤ›rkodrti fr. 0/32 mm byla zhutnฤ›na na poลพadovanou รบnosnost, kterรก byla ovฤ›ล™ena statickou zatฤ›ลพovacรญ zkouลกkou.

Po osazenรญ kotev do pล™esnฤ› vytyฤenรฉ polohy geodetem stavby byly dรญlce obsypรกny nรกsypovรฝm materiรกlem. Dno prefabrikรกtu je opatล™eno vรฝpustnรฝm ventilem pro pล™รญpadnรฉ odvedenรญ neลพรกdoucรญ vody. Poloha kotev je pล™รญmo vย ose koleje, proto bylo dลฏleลพitรฉ zabezpeฤit je proti pojezdu nรกkladnรญch vozidel a dalลกรญ mechanizace.

Navรกลพenรญ materiรกlลฏ pro ลพelezniฤnรญ spodek a svrลกek je realizovรกno pล™es osazenรฉ zemnรญ kotvy, zย toho dลฏvodu byly dรญlce opatล™eny dล™evฤ›nรฝmi kryty, kterรฉ byly pozdฤ›ji nahrazeny za ocelovรฉ a pล™ekryty geotextiliรญ a ochrannรฝm nรกsypovรฝm materiรกlem, aby se zabrรกnilo jejich poลกkozenรญ.

Naklรกdka dรญlcลฏ v Koลกicรญch k nรกslednรฉmu pล™evozu na ล trbskรฉ Pleso
Naklรกdka dรญlcลฏ v Koลกicรญch k nรกslednรฉmu pล™evozu na ล trbskรฉ Pleso | Zdroj: Sdruลพenรญ Rekonstrukce ozubnice ล trbaโ€“ล trbskรฉ Pleso

Osazenรญ zemnรญch kotev vย prvotnรญ fรกzi je zรกkladem pro dalลกรญ montรกลพ ocelovรฝch prvkลฏ kotvy. Po finรกlnรญ smฤ›rovรฉ a vรฝลกkovรฉ รบpravฤ› koleje pomocรญ automatickรฉ strojnรญ podbรญjeฤky bude nรกsledovat odtฤ›ลพenรญ kolejovรฉho loลพe frakce 32/50 mm vย mรญstฤ› zemnรญ kotvy a vloลพenรญ pล™edpล™ipravenรฝch ocelovรฝch svaล™encลฏ nosnรญkovรฉho typu, kterรฉ budou spojeny zรกvitovou tyฤรญ sย ozubnicovou kolejnicรญ.

Spojenรญ zemnรญ ocelovรฉ ฤรกsti a povrchovรฉ kotvicรญ spojky bude zajiลกtฤ›no vyvrtรกnรญm otvorลฏ do kolejnice TN70. Finรกlnรญ poloha kotev bude geodeticky ovฤ›ล™ena, nรกslednฤ› budou prefabrikรกty dobetonovรกny. Tรญmto koneฤnรฝm procesem bude zajiลกtฤ›na poลพadovanรก stabilita a funkce zemnรญ kotvy.

Osazenรญ kotevnรญho prefabrikรกtu do vรฝkopu
Osazenรญ kotevnรญho prefabrikรกtu do vรฝkopu | Zdroj: Sdruลพenรญ Rekonstrukce ozubnice ล trbaโ€“ล trbskรฉ Pleso

Lepenรญ a stabilizace ลกtฤ›rkovรฉho loลพe

Lepenรญ a stabilizace ลกtฤ›rkovรฉho loลพe bude provรกdฤ›no metodou ล™รญzenรฉho penetrovรกnรญ kolejovรฉho loลพe. Cรญlem lepenรญ je zajiลกtฤ›nรญ pล™รญฤnรฉho odporu vย obloucรญch polomฤ›rลฏ menลกรญch neลพ 200 m a sil pลฏsobรญcรญch zย bezstykovรฉ koleje a pล™echodovรฉ oblasti zย pevnรฉ ฤรกsti koleje na ลกtฤ›rkovรฉ loลพe pomocรญ duromenovรฉ pryskyล™ice se stupลˆovou spotล™ebou. Lepenรญ kolejovรฉho loลพe bude realizovรกno aลพ po uplynutรญ konsolidaฤnรญ doby celรฉho รบseku tratฤ›, aby nedochรกzelo kย neลพรกdoucรญm poklesลฏm nivelety koleje.

Metoda MC Ballastbond 70 obsahuje materiรกlovรฉ sloลพky speciรกlnรญ dvousloลพkovรฉ nรญzkoviskoznรญ pryskyล™ice urฤenรฉ pro lepenรญ ลกtฤ›rkovรฉho loลพe. Vzhledem na krรกtkou reakฤnรญ dobu stabilizaฤnรญ pryskyล™ice bude materiรกl aplikovรกn pล™i โ€žpolรฉvรกnรญโ€œ loลพe speciรกlnรญm dvousloลพkovรฝm podรกvacรญm ฤerpadlem sย oddฤ›lenรฝm nasรกvรกnรญm jednotlivรฝch sloลพek pryskyล™ice. Dลฏleลพitรฝm faktorem je skladovรกnรญ smฤ›si, kterรฉ je omezeno na teplotnรญ rozmezรญ 10 aลพ 25 ยฐC vย suchรฉm prostล™edรญ.

Uloลพenรญ zemnรญ ocelovรฉ ฤรกsti kotvy
Uloลพenรญ zemnรญ ocelovรฉ ฤรกsti kotvy | Zdroj: Sdruลพenรญ Rekonstrukce ozubnice ล trbaโ€“ล trbskรฉ Pleso

Pล™ed samotnou aplikacรญ smฤ›si do kolejiลกtฤ› bude ovฤ›ล™ena skuteฤnรก doba zpracovatelnosti pryskyล™ice pomocรญ mรญchacรญ zkouลกky. Malรฉ mnoลพstvรญ sloลพek A a B bude ruฤnฤ› smรญchรกno vย danรฉm objemovรฉm pomฤ›ru 1 : 1 a bude zmฤ›ล™ena reakฤnรญ doba, tj. pล™echod do pevnรฉho stavu. Rychlost reakce smฤ›si je ovlivnฤ›na katalyzรกtorem, kterรฝ se pล™idรกvรก do materiรกlu sย ohledem na teplotu a poลพadovanou rychlost reakce.

Tyto prรกce budou provรกdฤ›ny pomocรญ speciรกlnรญ pumpy sย vlastnรญm nasรกvรกnรญm obou sloลพek samostatnฤ› a se samotnรฝm smรญchรกnรญm pomocรญ smฤ›ลกovaฤe vย trysce na konci hadic. Aplikace smฤ›si bude probรญhat pod tlakem aลพ 250 barลฏ.

Polรฉvรกnรญ bude probรญhat kontinuรกlnฤ› jednรญm smฤ›rem a vย pล™รญpadฤ› pล™eruลกenรญ pracรญ na dobu delลกรญ, neลพ je reakฤnรญ doba pryskyล™ice, bude provedeno kompletnรญ vyฤiลกtฤ›nรญ ฤerpadla. Stabilizaฤnรญ pryskyล™ice pล™i kontaktu sย vodou omezenฤ› napฤ›ลˆuje a tvoล™รญ tvrdou elastickou pฤ›nu sย uzavล™enou strukturou pรณrลฏ.

Kotevnรญ spojka pro uchycenรญ zรกvitovรฉ tyฤe
Kotevnรญ spojka pro uchycenรญ zรกvitovรฉ tyฤe | Zdroj: Sdruลพenรญ Rekonstrukce ozubnice ล trbaโ€“ล trbskรฉ Pleso

Napฤ›nฤ›nรญ mลฏลพe negativnฤ› ovlivnit propenetrovรกnรญ kameniva a pevnost slepenรญ. Vย pล™รญpadฤ›, ลพe nastane tato situace, budou muset bรฝt prรกce pล™eruลกeny a kolejovรฉ loลพe bude muset bรฝt vysuลกeno a pล™edehล™รกto plynovรฝm hoล™รกkem.

Aplikace je omezena klimatickรฝmi podmรญnkami โ€“ je nemoลพnรก pล™i deลกti, teplotรกch pod 0 a nad 30 ยฐC. Ideรกlnรญ podmรญnky budou ovฤ›ล™eny digitรกlnรญm teplo-vlhkomฤ›rem.

Technickรฉ informace

Rozmฤ›ry ลพelezobetonovรฉho prefabrikรกtu: 1 750 ร— 1 300 ร— 1 000 aลพ 1 200 mm (podle sklonu trati)
Pouลพitรฝ beton: C30/37 โ€“ XC4, XD2, XF4 (SK) โ€“ C10,2 โ€“ Dmax16 โ€“ S4
Konstrukฤnรญ ocel: S235 JR
Betonรกล™skรก ocel: B500B
Celkovรก hmotnost pouลพitรฉ ocele pro kotevnรญ systรฉm: 60ย 251 kg
Izolaฤnรญ materiรกl: polyetylรฉn PE500 a PE1000
Lepenรญ kolejovรฉho loลพe MC Ballastbond 70: dvousloลพkovรก nรญzkoviskoznรญ pryskyล™ice

Bc. Miroslav Jindล™ich, DiS., Ing. Martin Holรฝ
Miroslav Jindล™ich pลฏsobรญ veย spoleฤnosti STRABAG, s. r. o., Martin Holรฝ pลฏsobรญ veย spoleฤnosti Swietelsky-Slovakia, spol. s r. o. Obฤ› spoleฤnosti jsou zhotovitelem stavby vย rรกmci sdruลพenรญ Rekonstrukce ozubnice ล trbaโ€“ล trbskรฉ Pleso.

Text vyลกel v ฤasopisu Inลพenรฝrskรฉ stavby 1/2021