Elektromobilita v ČR

Elektromobilita v České republice: co můžeme od elektroaut očekávat?

Partneři sekce:

Za 14 let si normální auto, jak ho známe dnes, již nekoupíme. Evropská unie plánuje zákaz prodeje spalovacích automobilů na rok 2035, není přitom první, kdo s takovým zákazem přichází. A to dokonce ani v Evropě – například Norsko plánuje uvést zákaz do praxe již o 10 let dříve, tedy v roce 2025, za necelé čtyři roky.

Norsko ovšem, na rozdíl od České republiky, je lídrem v zavádění elektromobility. Koupi elektromobilů i hojně dotuje, aby podpořila již tak silně ekologické smýšlení svých občanů. Podíl elektromobilů v zemi je dokonce už tak velký, že museli upustit od některých výhod pro majitele elektromobilů, mj. např. od bezplatného parkování (pozn. v ČR je pro čerpání výhod nutné mít speciální SPZ a výhody neplatí ve všech městech). Auta bez částečné elektrifikace v zemi ovšem zřejmě vymizí mnohem dříve než za plánované čtyři roky.

Dotace v ČR

Stejně jako Norsko, které je výrazně před ostatními zeměmi Evropské unie, i Česká republika nabízí na koupi elektromobilů řadu dotací a výhod. Například program Nová zelená úsporám nabízí pro rodinné domy injekci 30.000 Kč na dobíjecí stanici pro elektromobil. Jde o dotaci na jeden dobíjecí bod, dotace počítá s možností zbudovat dobíjecí body dva, tj. s příspěvkem 60.000 Kč na dům.

Takto podpořené stanice musí mít funkci řízení odběru elektřiny při dobíjení elektromobilu z elektrorozvodné sítě dle sjednaného maximálního příkonu a musí se nacházet na pozemku domu a ve vlastnictví žadatele. Obdobná situace je i u bytových domů. V rámci této dotace lze čerpat podporu na takový počet dobíjecích stanic, kolik je v domě bytových jednotek. Na jednu stanici lze přitom získat 45.000 Kč.

Pro malé, střední a velké podniky by rovněž měl být spuštěn dotační program „Dotace na čistou mobilitu“ v rámci OPTAK, který navazuje na předchozí program „Nízkouhlíkové technologie – elektromobilita“. Pro běžné spotřebitele, resp. řádového občana, se žádné dotace na koupi elektromobilu nechystají.

Dotace počítají například i s pořízením 20 trolejbusů, 20 nízkopodlažních tramvají a příslušného počtu nabíjecích bodů jen pro Prahu (do roku 2026).

Elektromobilita v ČR
Elektromobilita v ČR | Zdroj: Shutterstock

Připravenost ČR na elektromobily

V polovině letošního roku bylo v České republice cca 700 veřejných nabíjecích stanic pro elektromobily. Do roku 2026 by mělo přibýt dalších zhruba 1 940 veřejných stanic a celá řada dalších neveřejných bodů pro obce či občany.

Již nyní se lze setkat s nabíjecími stanicemi například na parkovištích. Jedno takové bylo letos naplánováno ve Znojmě na Pražské. Kromě dvou míst pro invalidy jsou zde i dvě místa vyhrazená právě pro automobily a jejich snadné nabití. Obdobný případ, který stavbu začal již v roce 2020, najdeme i v Praze na Černém mostě, kde se na parkovišti P+R nachází nejen zhruba 880 parkovacích míst, ale rovněž několik nabíjecích míst pro elektromobily.

Nabíjecí stanice s sebou ovšem přináší i novou problematiku – jak místa správně a jednotně značit, aby nedošlo k jejich záměně. Za stání na místě po elektromobil totiž, stejně jako na místě pro invalidu, hrozí pokuta, a to i v případě, že se jedná o elektromobil, který ovšem nabíječku aktivně nepoužívá, a tedy ji blokuje jinému řidiči.

Elektromobilita v ČR
Elektromobilita v ČR | Zdroj: Shutterstock

Dle dostupných informací zatím neexistuje jasně dané značení dobíjecích míst, přesto se lze řídit celou řadou doporučení či již stávajících značení – a doufat, že do budoucna se toto značení sjednotí. Značení by vždy mělo být v souladu se zákonem č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, ČSN EN 12899-1 Stálé svislé dopravní značení – Část 1: Stálé dopravní značky a ČSN EN 1436 Vodorovné dopravní značení – Požadavky na dopravní značení a zkušební metody. Vyhrazená parkovací stání pro elektromobily by tak měla být označena svislým dopravním značením IP12 (tj. Reservé).

Dále pak ideálně dodatkovou tabulkou se symbolem 211 (tj. elektromobil a jeho nabíječka) a nakonec i  vodorovným dopravním značením V10e (tj. pro vyhrazené parkoviště) – často se však setkáme i s vodorovným dopravním značením ve formě automobilu se symbolem „EKO“, což označuje právě stání pro ekologická vozidla. Značení je vždy vhodné předem konzultovat se zástupci PČR, aby bylo skutečně srozumitelné a platné – a aby na něm bylo možné pokutovat řidiče, kteří ho využívají neoprávněně a znepříjemňují tak život uživatelům elektromobilů.

Elektromobil do každé rodiny

Přestože v Evropské unii je stanoven rok 2035 jako hraniční, pro uživatele automobilů to v praxi znamená pouze to, že pokud si nechtějí koupit elektromobil, musí tak učinit PŘED stanoveným datem a auto včas registrovat. Otázkou ovšem je, nakolik jim následně budou všemožné kontroly a nařízení znepříjemňovat život, že si zvolili klasický automobil na místo prosazovaného elektromobilu.

V současné době je přitom zcela pochopitelné, že řada uživatelů, zejména tedy v rámci běžných českých domácností, má z novinky jisté obavy. A to zejména z hlediska ceny, dojezdu a délky dobíjení. Pokud ovšem budoucí majitel nemá příliš vysoké nároky ohledně dojezdu automobilu a vůz potřebuje spíše na popojíždění ve městě či blízkém okolí, na trhu jsou dostupné poměrně cenově přijatelné varianty elektromobilů (tab. 1)

Elektromobilita v ČR
Elektromobilita v ČR | Zdroj: Shutterstock

Co se týká dojezdu, to už je otázka komplikovanější. Jedna věc je deklarovaný dojezd dle WLTP, který udává výrobce, druhá věc je, jak si auto reálně vede v létě a v zimě, zda je za jízdy puštěné auto, nabíjí se mobil, funguje klimatizace… a samozřejmě i jakým stylem řidič řídí. Dalším problémem je samozřejmě i naše vlastní představa o tom, kolik by elektromobil měl zvládnout ujet naráz.

Letos například Tesla představila Model 3, který by na jedno dobití měl zvládnout až 1 500 km, což je pro většinu automobilů jen vzdálený sen. Naopak výrobci BMW uvedli, že u aut na delší vzdálenosti považují za cílové a pro zákazníky ideální číslo 600 km. Nutno dodat, že většina aut momentálně dodávaných na trh se pohybuje právě pod onou magickou hranicí 600 km (tab. 2).

Redakčně zpracováno ze zdrojů a informací jednotlivých výrobců.
Článek vyšel v časopisu TZB 4/2021.

Zdroje

[1] Norský test dojezdu 21 nových elektromobilů. Dostupné online z: https://fdrive.cz/

[2] BMW neplánuje vyrábět elektromobily s vyšším dojezdem než 600 km. Dostupné online z: https://auto-mania.cz/

[3] Parkoviště na Pražské ve Znojmě. Dostupné online z: https://znojemsky.denik.cz/

[4] Jak má být vyznačené parkovací místo pro elektromobily? Dostupné online z: https://elektrickevozy.cz/

[5] Praha zahájila stavbu nového parkoviště P+R na Černém mostě. Dostupné online z: https://energozrouti.cz/

[6] Kolik stojí nejlevnější elektromobil? Dostupné online z: https://www.eon.cz/

[7] Upravená Tesla Hyper Hybrid má větší dojezd než jakékoli dieselové auto. Dostupné online z: https://www.autozive.cz/

Elektromobil Základní cena [Kč] Dojezd [km] Délka dobíjení (rychlonabíječka 50 kW) Délka dobíjení (wallbox, 7–7,5 kW) Délka dobíjení (domácí zásuvka)
Nissan Leaf 779 000 270 60 min do 80 % 7,5 h 21 h
Hyundai ioniq Electric 899 900 311 57 min do 80 % 6 hod 5 min 35,5 h
Renault Zoe 845 000 395 30 min 150 km 8 h 25 h 25 min
Volkswagen e-Up! 610 000 260 neuvádí neuvádí neuvádí

Tab. 1 Elektromobily pod 1 milion Kč na českém trhu

Elektromobil Naměřený dojezd (léto, km) Naměřený dojezd (zima, km) Udávaný dojezd (dle WLTP)
Tesla Model 3 LR 654,9 514,8 614
Ford Mustang Mach-E ER RWD 617,9 502,5 610
Volkswagen ID.3 Pro S 564 539
Hyundai Kona Electric 537 484
Škoda Enyaq iV80 522 520
Audi e-tron GT 528,1 468
BMW iX3 556,2 432 450
Mercedes-Benz EQA 451 417
Volvo XC40 Recharge 442,9 332 417
Citroën ë-C4 345 261 350
Opel Mokka-e 332,4 324
Fiat 500e 307,8 230,2 298
Mazda MX-30 219,6 165 200

Tab. 2 Udávané a reálné dojezdy elektromobilů v podmínkách norského venkova [1]