Partneři sekce:

Rekonstrukce dálnice D1 skončila. Další omezení přijdou příští rok

obr 3 D1 16 monolit min
Zdroj: ABM Mosty, s. r. o.

Devítiletá rekonstrukce dálnice D1 skončila 1. října, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zprovozňuje poslední opravovaný úsek. Rekonstrukce vyšla na 21,8 miliardy Kč bez DPH, což je proti původním předpokladům asi o dvě miliardy méně. Dokončení oprav se ovšem zdrželo o tři roky, termín byl dvakrát odsouván.

Omezení na dálnici budou pokračovat i v příštím roce, kdy začne rozšiřování na šest pruhů okolo Brna. Chystá se ještě také oprava mostu Šmejkalka na D1 ve středních Čechách.

„Jednalo se o největší a z pohledu organizace postupu výstavby nejnáročnější projekt, který kdy Ředitelství silnic a dálnic realizovalo,“ uvedl k rekonstrukci D1 generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Silničáři opravili 160 kilometrů dálnice v obou směrech včetně 95 mostů a 35 nadjezdů, dále mimoúrovňových křižovatek, středního dělicího pásu dálnice, kanalizace a několika odpočívek. Dálnice byla rozšířena o 0,75 metru na každé straně, což by podle Mátla mělo zvýšit bezpečnost při odstavení vozidla a umožnit v případě uzavření jednoho jízdního pásu vedení dopravy v režimu 2+2 jízdní pruhy na pásu druhém.

Doplněna byla telematická zařízení a v celé délce byl položen optický kabel. Zbouráno a nově postaveno bylo 35 dálničních nadjezdů s rezervou na možnost rozšíření dálnice na šest pruhů. Podél dálnice byly instalovány nové ploty a svodidla a byl modernizován systém tísňového volání. V okolí dálnice přibyla protihluková opatření a postaveny byly čtyři ekodukty pro migraci zvěře.

Původní termín dokončení se nestihl

Rekonstrukce D1 se proti původním předpokladům prodlužovala. O rekonstrukci bylo rozhodnuto v roce 2011, stavba začala o dva roky později a původně měla skončit v roce 2018. Termín dokončení však byl dvakrát posunut. Podle ŘSD byly problémy například s některými technickými záležitostmi, při jednáních s obcemi nebo některými vlastníky okolních pozemků.

Záruka na opravenou dálnici D1 mezi Prahou a Brnem je podle premiéra Andreje Babiše deset let, její životnost je 30 let. Generální ředitel ŘSD Radek Mátl na otevření posledního zrekonstruovaného úseku mezi Velkým Beranovem a Měřínem uvedl, že všechny opravné úseky by měly být zkolaudovány v příštím roce.

V současné době se ještě dokončují práce na třech úsecích, týkají se například vegetace. Hotové by měly být do konce letošního roku. „Případně některé záležitosti, jako je odvoz stavebního materiálu, budou probíhat ještě na jaře 2022,“ dodal Mátl. Podle něj by to nemělo mít žádný dopad na provoz.

ŘSD se podle Mátla bude podílet na opravách silnic poblíž dálnice, které byly poškozené navážením stavebního materiálu nebo které sloužily jako objízdné trasy, například při bourání dálničních nadjezdů. Opravovat by se měly příští rok.

Práce se na část D1 brzy vrátí. Příští rok začne rozšiřování na šest pruhů okolo Brna od 182. kilometru po 210. kilometr, kde se odpojuje silnice E50 na Slovensko. Práce potrvají několik let. První rozšiřovaný úsek bude mezi 194. a 196. kilometrem. Důvodem je velký provoz na této části dálnice. Připravuje se ještě také oprava mostu Šmejkalka přes Hrusický potok u Senohrab u Prahy. Práce by tam měly začít v roce 2022 nebo 2023 a omezení se bude týkat úseku o délce asi jednoho kilometru.

red
RubrikyDopravaŠtítky,