ASB Stavebnictví Stránka 336

Stavebnictví

Partneři sekce:

O dva roky dříve oproti původnímu plánu začalo v září veřejnosti zčásti sloužit Nové spojení. Jedná se o nejrozsáhlejší modernizaci železničních tratí na území Prahy za posledních sto let. Díky Novému spojení dojde ke zrychlení cesty do centra města, k propojení pěti pražských nádraží, včetně těch centrálních, a také se otevřelo rychlejší spojení příměstských oblastí bez nutnosti přestupů na městskou dopravu. Naplno začne unikátní dopravní projekt fungovat se změnou jízdního řádu od 14. prosince.

Povrchová ochrana konstrukcí průmyslových podlah je v současné době běžnou záležitostí. Se zvyšujícími se nároky na produkty rostou i požadavky na povrchové úpravy – a to zejména z hlediska jejich odolnosti proti opotřebení a tzv. bariérových vlastností v náročných provozech. Epoxidové pryskyřice dotované nanofilery tyto požadavky splňují i při menších výsledných tloušťkách povrchových úprav.

Práce projektanta ocelových konstrukcí je v současnosti už prakticky nepředstavitelná bez použití výpočetní techniky. Statické programy, které jsou na našem trhu projektantům k dispozici, umožňují rychlou a interaktivní práci při navrhování i velmi složitých prostorových ocelových konstrukcí. Projektant-statik musí v rámci svého zadání spolupracovat i s dalšími specialisty, od nichž přebírá část jejich výstupů nebo jim poskytuje své výsledky. Článek uvádí příklady spolupráce statika ocelových konstrukcí a technologa při tvorbě náročných technologických projektů.

Stropy jsou vodorovné nosné dělicí konstrukce, které rozdělují prostor budovy ve svislém směru na jednotlivá podlaží a určují celkový charakter nosné konstrukce budovy. Strop musí zabezpečit vodorovné vyztužení objektu. Charakter provozu budovy rozhodujícím způsobem ovlivňuje volba nosné konstrukce stropu.

Ražbu tunelů v rámci projektu Norra Länken NL11 ve Stokholmu ukončili tuneláři ze společnosti Skanska místo původně plánovaného prosince 2008 již v říjnu. Po propojení všech částí stavby vznikne velký obchvat Stokholmu s přístupem k nejdůležitějším švédským mořským přístavům (Vartahamnen a Frihamnen), branám lodní dopravy do Finska a Ruska. Spuštění projektu Norra Länken NL11 do provozu z poloviny odlehčí pozemní dopravu v širším centru Stokholmu. Dokončení celého dopravního spojení je plánováno na rok 2015.

„Garantovaná výkupní cena klesne maximálně o pět procent, je to limit daný zákonem,“ oznámil Petr Kusý z Energetického regulačního úřadu (ERÚ) na konferenci Schüco Networkdays. Potvrdil tak informace již dříve zveřejněné v médiích. Snížení cen tak bude pravděpodobně příčinou poklesu nových instalací solárních elektráren v příštím roce v ČR.

Od ledna 2009 dostane odborná stavitelská veřejnost příležitost se setkávat v rámci nové diskusní platformy. Wienerberger fórum si klade za cíl odborníky z řad stavebních firem, architektů, projektantů či zaměstnanců stavebních úřadů nejen seznamovat s technickými řešeními detailů a postupů při výstavbě, ale především jim poskytnout prostor pro výměnu názorů a diskuzi. První ročník Wienerberger fóra s tématy statika stěn a stropů, akustika a tepelná technika proběhne v Ostravě (6. ledna), Brně (8. ledna), Hradci Králové (13. ledna), Českých Budějovicích (15. ledna), Praze (20. ledna) a v Ústí nad Labem (22. ledna).

V záplavě technických informací o plochých a šikmých střechách, včetně široké škály nových či inovovaných materiálů, jež se věnují těmto konstrukcím, jsou hydroizolace spodní stavby spíše výjimkou. Jednou z možností, jak zhotovit hydroizolaci spodní stavby, jsou stěrkové hydroizolace na bázi asfaltů.

Společnost Phoenix-Zeppelin uvádí na český trh nové modely kompaktních pásových nakladačů značky Caterpillar s novým typem podvozku, které jsou doplněním stávající modelové řady „C“. Jedná se o modely CAT 279C, 289C a 299C. Nakladače se mohou pochlubit novým systémem odpružení, speciálním podvozkem s delší životností, snadnější údržbou a pojezdovou rychlostí až 13,6 km/h. Díky svým technickým parametrům se tyto nové stroje hodí jak do náročných bahnitých a kamenitých terénů, tak i na jemnější povrchy, které díky velmi malému měrnému tlaku neponičí.

Komplex budov JoJo se nachází v městské části Nørrebro v centru Kodaně. Za název vděčí svému tvaru, z ptačí perspektivy totiž připomíná písmena slova „jojo“ – komplex tvoří dvě polokruhové a dvě kruhové budovy. Projekt rekonstrukce komplexu se stal příležitostí přestavět nevyužitý prostor v podkroví a vytvořit zde nové byty.

Z jakého materiálu budeme stavět? To je otázka, kterou si položí každý, kdo se rozhodne uskutečnit si svůj sen o rodinném domě. Na trhu je množství různých běžných materiálů, ale co když chceme něco víc, něco ekologického? Z čeho všeho vlastně můžeme stavět?

Jednou z možností úspor energie je využívání odpadního tepla spalin při spalování zemního plynu. Lze využít spalné a latentní teplo obsažené ve spalinách u klasických kotlů a při kondenzaci spalin.

Správné používání dřevěných exteriérových obkladů předpokládá znalost podmínek namáhání a specifických vlastností dřeva a materiálů na bázi dřeva.

Rozmanité požadavky dnešního trhu dávají prostor pro neméně rozmanitou a širokou škálu materiálů pro zastřešení. V praxi tak potkáváme exotické materiály jako recyklované plasty nebo různé vrstvené foliové střechy. Mezi stálé lídry oboru však patří klasické skládané krytiny, ale také krytiny plechové, které nyní představují vysoké procento realizovaných střech. I mezi plechovými krytinami jsou technologické, materiálové a užitné rozdíly. Jednou z velmi rozšířených je tradiční drážková (nebo chcete-li falcovaná) krytina v provedení s prefabrikovanou povrchovou úpravou polyesterovým lakem.

Při stavbě rodinného domu se většinou nevěnuje dostatečná pozornost způsobu vytápění a přípravě teplé vody. Stavebník je velmi často motivován snahou co nejvíce snížit pořizovací náklady celkové investice a to vede k návrhu zjednodušeného topného systému, bez ohledu na pozdější provozní náklady. Ty jsou však pro budoucího majitele rodinného domu jednoznačně nejvyšší položkou v jeho každoročních výdajích na provoz domu.