Partneři sekce:
  • Stavmat
Viadukt Millau – výzva mostnímu stavitelství

Viadukt Millau – výzva mostnímu stavitelství

Nejvýznamnější stavební dílo francouzské dálnice A75, viadukt Millau, umožňuje na cestě za Středozemním mořem překonat i přes 200 m hluboké, rozsáhlé údolí řeky Tarn. Hlavní koncepce viaduktu vycházela z náročného terénu a technicko-architektonických předpokladů. Záměrem bylo zrealizovat subtilní a elegantní dílo s minimálním dopadem na přírodní prostředí. Kromě příslušných výpočetních analýz na základě experimentálních zkoušek namáhání pod vlivem proudění silného větru se při projektování mostu ověřovala i jeho předpokládaná 120letá životnost. Viadukt Millau se dvěma nejvyššími pilíři světa je dimenzovaný tak, aby odolal náporu větru s rychlostí větší než 205 kilometrů za hodinu.

Kotvení ocelových konstrukcí

Kotvení ocelových konstrukcí

Ocelové konstrukce musejí po dobu své životnosti prokazovat spolehlivost všech svých konstrukčních prvků. Styky a spoje ocelových konstrukcí jsou většinou viditelné, a tím je umožněna i jejich vizuální kontrola. Z tohoto hlediska je nejslabším místem ukotvení ocelové konstrukce do základů, které je zpravidla zakryto a dlouhodobou kontrolu neumožňuje. Je proto nutné nejen věnovat velkou pozornost návrhu kotvení a následnému provedení z hlediska požadované stability konstrukce, ale také zajistit i jeho plnou funkčnost po celou dobu předpokládané životnosti.

Komín musí odpovídat normám

Komín musí odpovídat normám

Komín je místem, které přichází do styku s vysokými teplotami, proto jsou nároky kladené na součásti komínových systémů přirozeně větší než na jiné části stavby. Musejí být vyrobeny z vhodných materiálů a patřičnými způsoby. Technické požadavky včetně požadavků na bezpečnost stanovují normy dané státem a EU.

Dvoukilometrový tunel na Pražském okruhu byl proražen

Dvoukilometrový tunel na Pražském okruhu byl proražen

Pouhých osm měsíců stačilo specialistům ze společnosti Skanska na vyražení jedné ze dvou tunelových rour na stavbě Pražského okruhu mezi Vestcem a Lahovicemi. Včera se oba týmy postupující od Vestce a Lahovic setkaly zhruba ve dvou třetinách 1677 metrů dlouhé trouby, tedy přesně 1183 metrů od komořanského portálu. Náročné podzemní práce budou nadále probíhat v druhém, severním tunelu, jehož prorážka je naplánována na srpen tohoto roku. Celý úsek z Vestce do Lahovic, jehož je tunel součástí, vybuduje sdružení dodavatelů pod vedením společnosti Skanska DS do roku 2010.

Šikmé střechy pro panelové domy

Šikmé střechy pro panelové domy

Panelákové zástavby s plochými střechami z asfaltových pásů takřka bez výjimky vykazují již po několika letech problémy se zatékáním. Jedná se o obecné problémy plochých střech, které jsou u panelových domů dominujícím typem zastřešení. Příčinami nedokonalosti těchto střech jsou chyby v projektech, nedostatečná kvalita práce a neprováděná pravidelná údržba.

Facility management ušetří spoustu nákladů i starostí

Facility management ušetří spoustu nákladů i starostí

Náklady na provoz a údržbu jakékoliv budovy neustále rostou. Jejich výši přitom vedle rostoucích cen energií ovlivňují i takové pro někoho možná zdánlivé maličkosti, jako je způsob využití prostor, optimální využívání všech technologií v budově či zajištění kvalitních služeb v objektu. Dosáhnout optimální výše provozních nákladů a přitom zajistit kvalitu poskytovaných služeb je úkolem facility managera.

Správná montáž a výběr kvalitního okna

Správná montáž a výběr kvalitního okna

Od vzniku prvního sériově vyráběného plastového profilu pro okna uplynulo více než padesát let. Za tu dobu prošly parametry pro výrobu těchto profilů značným vývojem. Nyní mají plastová okna všechny přednosti tradičních dřevěných oken a mnoho dalších. Jejich méně příznivé vlastnosti zaniknou ve srovnání s těmi lepšími, a navíc mají širší spektrum použití.

Trendem jsou velké formáty

Trendem jsou velké formáty

Zvětšování formátů keramických dlažeb je nepřehlédnutelným trendem. Sjednocují a opticky zvětšují obkládané prostory, menší množství spár prospívá hygieně a usnadňuje údržbu. Dokonce i pokládka přináší rychle viditelný efekt. Aby však šlo o efekt trvalý, aby dlažba plnila svou estetickou i praktickou funkci, je dobré dodržet několik základních pravidel.

Autobusy na střeše

Autobusy na střeše

Kaskádová silueta autobusového nádraží od Atelieru 8000 oživila střed Českých Budějovic. Nové nádraží není jen funkčním dopravním uzlem, ale i obchodním centrem. Jeho autoři chtěli z objektu vytvořit také společenské středisko kraje, navíc jim šlo o urbanistické scelení porušené struktury místa.

Využití fóliových hydroizolačních systémů při rekonstrukcích střech

Navrhnout vhodnou technologii opravy nebo rekonstrukce střechy je vždy úkol náročný. Jeho řešení vyžaduje posouzení technických možností sanační technologie zejména s ohledem na stávající stav každé střešní konstrukce. Situace bývá daleko komplikovanější v případech, kdy je nutné zohledňovat nejen technická a technologická, ale i estetická a další hlediska. Nejsložitější situace proto zpravidla vzniká u památkově chráněných objektů.