
Metrostav opět může soutěžit o veřejné zakázky. Skončil mu tříletý zákaz
Po tříletém zákazu se akciové společnosti Metrostav a Metrostav Infrastructure mohou opět účastnit veřejných soutěží. Potvrdil to mluvčí skupiny Metrostav Radim Mana. Omezení, které firmám uložil soud v souvislosti s druhou větví korupční kauzy bývalého hejtmana Davida Ratha, oficiálně skončilo 21. června. Informovala o tom ČTK.
V roce 2022, kdy zákaz vstoupil v platnost, reagovala skupina vytvořením nové dceřiné firmy Metrostav DIZ, která mezitím získávala státní zakázky. V rámci stejné kauzy čelil obžalobě i tehdejší generální ředitel Metrostavu Pavel Pilát. Kromě zákazu dostal Metrostav i pokutu deset milionů korun.
Struktura a výsledky skupiny
Skupinu Metrostav tvoří 82 firem zaměřených na stavebnictví, development a související služby. Mezi nejvýznamnější patří kromě Metrostavu a Metrostav Infrastructure i Subterra, Metrostav DIZ nebo Metrostav Development. Hlavním akcionářem je DDM Group s většinovým podílem, dalším vlastníkem je DOAS SK. Skupina zaměstnávala v roce 2024 přibližně 6800 lidí.
Letos v únoru byl Metrostav uznán vinným v další korupční kauze týkající se rekonstrukce kostela sv. Máří Magdalény v Liberci. Podle rozsudku firma zmanipulovala zakázku za 65 milionů korun ve svůj prospěch. Obvinění ze zkorumpování hejtmana Martina Půty (Starostové pro Liberecký kraj) však nebylo prokázáno. Soud nakonec upustil od dalšího trestu, protože firma již byla sankcionována v jiných případech.
Ekonomické výsledky a projekty
Skupina Metrostav zaznamenala v roce 2023 meziroční nárůst čistého zisku o 53 procent, dosáhl 1,7 miliardy korun. Provozní výnosy vzrostly o 11 procent na 57,3 miliardy korun. Dceřiná firma Metrostav DIZ se loni podílela například na výstavbě výukového centra Univerzity Karlovy na Albertově, modernizaci nemocnice v Liberci a rekonstrukci stropních desek metra Florenc.
Mateřská společnost Metrostav zaznamenala pokles tržeb na 14,45 miliardy korun, tedy o 19 procent méně než v roce 2023. Přesto se jí podařilo zvýšit zisk před zdaněním na 1,4 miliardy korun. Pokles tržeb souvisel s nemožností účastnit se významných dopravních projektů, o něž se ucházely jiné firmy ze skupiny.