Parkovací dům Skořepka v Brně

Brno upraví kritizovaný parkovací dům. Přibude bydlení i obchody

Místo čistě utilitárního parkovacího domu vznikne v centru Brna polyfunkční stavba kombinující parkování, bydlení a komerční prostory. Projekt domu Skořepka, který v březnu představily Brněnské komunikace, byl přepracován poté, co čelil kritice odborné veřejnosti i politické opozice. Důvodem byla především výtvarná kvalita návrhu a nedostatek urbanistických ambicí.

Podle radního pro dopravu Petra Kratochvíla (ODS), který původní projekt označil za neuspokojivý, se změny odehrály po konzultacích s Brněnskými komunikacemi a nově i s Kanceláří architekta města Brna. Ta se na prvotní verzi návrhu nepodílela.

Více funkcí na jednom místě

„Parkovací plochy v širším centru jsou nutné, ale shodli jsme se, že původní návrh potřebuje zásadní přepracování. Nová studie už počítá s polyfunkčním využitím. Kombinace komerčních, obytných a parkovacích funkcí odpovídá trendům z jiných měst,“ uvedl Kratochvíl. Součástí úprav bude i nové veřejné prostranství se zelení.

Z nové studie vzešlo výrazné přehodnocení uspořádání: přízemí nabídne až 900 m² komerční plochy, nad nimi budou dvě patra parkování s celkovou kapacitou kolem 140 míst (oproti původním 226). Vrchní podlaží přesáhne 2000 m² a bude určeno pro bydlení.

Rozšíření funkcí zvyšuje náklady i nároky na realizaci

Přestavba bude finančně náročnější. Aktuální odhad nákladů činí 174 milionů Kč bez DPH, konečná cena vzejde z výběrového řízení. Projekt bude realizován ve fázích – nejprve vznikne hrubá stavba, v další etapě pak komerční a bytová část včetně nové fasády. Ta byla jedním z problematických bodů původního návrhu: čistě parkovací verze měla být tvořena holým betonovým skeletem zakrytým nerezovou sítí.

Dům vyroste na volném pozemku mezi ulicemi Křenová, Vlhká a Skořepka – v těsné blízkosti historického centra a nedaleko jediné brněnské synagogy. Původní návrh architektů Marka a Valy čelil ostré veřejné kritice, mimo jiné i kvůli vizuálně nedokončené podobě, kterou prezentovaly Brněnské komunikace.

Změna územního plánu umožnila novou koncepci

Jedním z důvodů omezeného zadání v původním návrhu byl starý územní plán, který výstavbu polyfunkční budovy neumožňoval. Nový územní plán však platí od února letošního roku a dovoluje širší spektrum funkcí, což otevřelo cestu k přepracování projektu.