Minimalistická kaplička v Čečelicích znovu probouzí paměť místa
Před více než půl stoletím zanikla. Dnes na stejném místě vznikla nová. Řeč je o kapli Panny Marie Na Pískách v obci Čečelice. Minimalistická, tichá, a přesto silně působivá. Architekti z ateliéru Chrama ji navrhli jako současnou krajinnou dominantu, která navazuje na historické cesty, duchovní symboliku i přirozenou paměť místa. Stavba se nyní objevila v užší nominaci na Českou cenu za architekturu 2025.
Obec Čečelice se nachází v mírně zvlněné krajině mezi Mělníkem, Brandýsem nad Labem a Kostelcem nad Labem. Kaplička Panny Marie Na Pískách stávala na křižovatce cest, vítala příchozí, fungovala jako rozcestí, místo duchovního zastavení i orientační bod.
Bohužel kvůli špatnému stavu musela být kaple v 60. letech zdemolovaná. V krajině tak po ní zbylo prázdné místo. Nyní se opět tento bod zapisuje do krajiny, a to díky citlivému architektonickému návrhu ateliéru Chrama. Nová kaplička není kopií původní stavby, ale současnou interpretací jejího významu. Navazuje na paměť místa, symboliku víry i krajinné vazby.
Tvar určený cestami
Architekti návrh postavili na jednoduchém, ale silném konceptu. Nové hmotě vtiskli geometrii rozvětvení původních cest. Forma kapličky tak přímo reaguje na přirozenou logiku místa a zároveň připomíná tradiční tvarosloví drobných sakrálních staveb v regionu.
„Tvar a provedení nové kaple odkazují na tradiční řešení kaplí v okolí. Díky svému tvaru rovněž mírně připomíná starý rozcestník, který je ještě dnes občas u některých cest k vidění,“ uvádějí autoři z ateliéru Chrama.
Výsledná podoba je minimalistická, bez ornamentu, ale přesto hluboce symbolická. V krajině nepůsobí rušivě, spíše jako samozřejmá součást prostoru, která tu vždy měla být.
Ukrytá přítomnost s hlubokým významem
Stejně jako původní kaple je i ta nová zasvěcena Panně Marii. V samotném nitru kaple je umístěna soška Panny Marie s Jezulátkem. Je chráněna před okolními vlivy, schoulená ve výklenku, kam nevede přímý pohled.
„Soška je jakoby schovaná, stejně jako se matka choulí ke svému miminku, aby jej ochránila a zahřála. Kolemjdoucí si k ní musí najít cestu. Stejně tak si člověk musí najít cestu k víře, k duchu, k sobě samému.“
Architekti pracují s více rovinami symboliky. Nabízejí tři možné pohledy na Pannu Marii – jako na pannu, matku a světici. Tyto vrstvy se sjednocují v jednom jediném momentu, v soše umístěné v srdci kapličky Panny Marie Na Pískách.
Malá stavba s velkým dopadem
Projekt nekončí samotnou stavbou. Architekti se věnovali i bezprostřednímu okolí. Zohlednili stávající strom, doplnili jej o nový větší a navrhli lavičku, která nabízí možnost krátkého spočinutí s výhledem na kapli. Jednoduché a logické řešení, které zvyšuje pobytovou kvalitu místa a podporuje jeho funkci jako bodu zastavení.
Minimalistická forma kaple je zároveň výpovědí o současné architektuře: o potřebě klidu, srozumitelnosti a pravdivosti v detailech. Zatímco v minulosti se sakrální stavby spojovaly s okázalostí a dekorací, dnes se jejich význam posouvá k tichému působení, kde rozhoduje světlo, hmota, prázdno a orientace v prostoru. Architektura kaple tak nestaví víru na odiv, ale nabízí prostor pro hledání.
Za svou uměřenou formu, respekt k místu a nadčasový přístup byla kaplička zařazena do užší nominace České ceny za architekturu. Ukazuje, že i malý zásah může zanechat silný otisk, v krajině i v lidské paměti.
Obnova kapličky v Čečelicích reflektuje současný trend, kdy se do krajiny vracejí drobné stavby s vysokou symbolickou hodnotou. Nejde už jen o víru v náboženském slova smyslu, ale o víru v samotnou kontinuitu místa, vztah člověka k okolnímu prostředí a jeho schopnost vnímat jemné signály prostoru. Právě drobná architektura často nejpřesněji ukazuje, jak hluboký může být vztah mezi člověkem a krajinou, i bez velkých gest.