Minimalistická kaplička v Čečelicích znovu probouzí paměť místa

Partneři sekce:

Před více než půl stoletím zanikla. Dnes na stejném místě vznikla nová. Řeč je o kapli Panny Marie Na Pískách v obci Čečelice. Minimalistická, tichá, a přesto silně působivá. Architekti z ateliéru Chrama ji navrhli jako současnou krajinnou dominantu, která navazuje na historické cesty, duchovní symboliku i přirozenou paměť místa. Stavba se nyní objevila v užší nominaci na Českou cenu za architekturu 2025.

Obec Čečelice se nachází v mírně zvlněné krajině mezi Mělníkem, Brandýsem nad Labem a Kostelcem nad Labem. Kaplička Panny Marie Na Pískách stávala na křižovatce cest, vítala příchozí, fungovala jako rozcestí, místo duchovního zastavení i orientační bod.

Kaple Panny Marie Na Pískách
Kaple Panny Marie Na Pískách
Kaple Panny Marie Na Pískách
Kaple Panny Marie Na Pískách
Kaple Panny Marie Na Pískách
Kaple Panny Marie Na Pískách
Kaple Panny Marie Na Pískách
Kaple Panny Marie Na Pískách

Bohužel kvůli špatnému stavu musela být kaple v 60. letech zdemolovaná. V krajině tak po ní zbylo prázdné místo. Nyní se opět tento bod zapisuje do krajiny, a to díky citlivému architektonickému návrhu ateliéru Chrama. Nová kaplička není kopií původní stavby, ale současnou interpretací jejího významu. Navazuje na paměť místa, symboliku víry i krajinné vazby.

Tvar určený cestami

Architekti návrh postavili na jednoduchém, ale silném konceptu. Nové hmotě vtiskli geometrii rozvětvení původních cest. Forma kapličky tak přímo reaguje na přirozenou logiku místa a zároveň připomíná tradiční tvarosloví drobných sakrálních staveb v regionu.

Kaple Panny Marie Na Pískách
Kaple Panny Marie Na Pískách | Zdroj: Tomáš Slavík

„Tvar a provedení nové kaple odkazují na tradiční řešení kaplí v okolí. Díky svému tvaru rovněž mírně připomíná starý rozcestník, který je ještě dnes občas u některých cest k vidění,“ uvádějí autoři z ateliéru Chrama.

Výsledná podoba je minimalistická, bez ornamentu, ale přesto hluboce symbolická. V krajině nepůsobí rušivě, spíše jako samozřejmá součást prostoru, která tu vždy měla být.

Ukrytá přítomnost s hlubokým významem

Stejně jako původní kaple je i ta nová zasvěcena Panně Marii. V samotném nitru kaple je umístěna soška Panny Marie s Jezulátkem. Je chráněna před okolními vlivy, schoulená ve výklenku, kam nevede přímý pohled.

„Soška je jakoby schovaná, stejně jako se matka choulí ke svému miminku, aby jej ochránila a zahřála. Kolemjdoucí si k ní musí najít cestu. Stejně tak si člověk musí najít cestu k víře, k duchu, k sobě samému.“

Kaple Panny Marie Na Pískách
Kaple Panny Marie Na Pískách | Zdroj: Tomáš Slavík

Architekti pracují s více rovinami symboliky. Nabízejí tři možné pohledy na Pannu Marii – jako na pannu, matku a světici. Tyto vrstvy se sjednocují v jednom jediném momentu, v soše umístěné v srdci kapličky Panny Marie Na Pískách.

Malá stavba s velkým dopadem

Projekt nekončí samotnou stavbou. Architekti se věnovali i bezprostřednímu okolí. Zohlednili stávající strom, doplnili jej o nový větší a navrhli lavičku, která nabízí možnost krátkého spočinutí s výhledem na kapli. Jednoduché a logické řešení, které zvyšuje pobytovou kvalitu místa a podporuje jeho funkci jako bodu zastavení.

Minimalistická forma kaple je zároveň výpovědí o současné architektuře: o potřebě klidu, srozumitelnosti a pravdivosti v detailech. Zatímco v minulosti se sakrální stavby spojovaly s okázalostí a dekorací, dnes se jejich význam posouvá k tichému působení, kde rozhoduje světlo, hmota, prázdno a orientace v prostoru. Architektura kaple tak nestaví víru na odiv, ale nabízí prostor pro hledání.

Kaple Panny Marie Na Pískách
Kaple Panny Marie Na Pískách | Zdroj: Tomáš Slavík

Za svou uměřenou formu, respekt k místu a nadčasový přístup byla kaplička zařazena do užší nominace České ceny za architekturu. Ukazuje, že i malý zásah může zanechat silný otisk, v krajině i v lidské paměti.

Obnova kapličky v Čečelicích reflektuje současný trend, kdy se do krajiny vracejí drobné stavby s vysokou symbolickou hodnotou. Nejde už jen o víru v náboženském slova smyslu, ale o víru v samotnou kontinuitu místa, vztah člověka k okolnímu prostředí a jeho schopnost vnímat jemné signály prostoru. Právě drobná architektura často nejpřesněji ukazuje, jak hluboký může být vztah mezi člověkem a krajinou, i bez velkých gest.