dálnice stavba

Kontroverzní dálnice v Posázaví: stát ladí podobu trasy, odpůrci zůstávají aktivní

Partneři sekce:

Stavba středočeské části dálnice D3, která má spojit Prahu s jihem Čech a dál k rakouským hranicím, by podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radka Mátla měla začít v roce 2028. V podcastu ŘSD uvedl, že se zvažuje i možnost využití takzvaného PPP modelu, tedy financování s pomocí soukromých investorů. Letos má začít výkup pozemků, přičemž všechny úseky by se měly realizovat současně.

„Jakékoli salámování by způsobilo problémy. Cílem je připravit a postavit stavbu najednou,“ uvedl Mátl. PPP model je podle něj jednou z reálných variant, přičemž probíhá dokončování studie proveditelnosti. Konečné rozhodnutí má být na vládě. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) už dříve upozornil, že PPP u takto sporné stavby může být rizikové kvůli možným žalobám a odvoláním.

Dálnice čelí odporu, obce se stavbou začínají počítat

Projekt středočeské části D3 čelí dlouhodobě silnému odporu ze strany občanských iniciativ. Nejaktivnější z nich, Alternativa D3, poukazuje na negativní dopady plánované trasy na krajinu Posázaví i na nestabilní podloží v okolí Jílového u Prahy, kde se historicky těžilo zlato. Aktivisté také tvrdí, že územní řízení začalo bez dostatečné informovanosti veřejnosti. ŘSD tuto kritiku odmítá.

Podle Mátla se odpor samospráv naopak snižuje. „Z jednání mám pocit, že zástupci měst a obcí dotčených dálnicí D3 pochopili, že je třeba ji ve Středočeském kraji postavit,“ uvedl. Probíhají jednání o plánovacích smlouvách, které mají definovat podmínky, za nichž budou obce stavbu tolerovat.

Průzkumy pokračují, výkupy pozemků začnou letos

Na trase budoucí dálnice už probíhají přípravné práce. Dokončují se geodetické průzkumy, včetně průzkumných štol v místech budoucích tunelů, a projektová dokumentace pro stavební povolení. V roce 2025 ŘSD plánuje zahájit výkup pozemků na celé trase dlouhé téměř 59 kilometrů. Podle Mátla stát nabízí vlastníkům výhodné podmínky.

Středočeská část D3 zatím zůstává jedinou nedokončenou spojnicí na trase mezi Prahou a Rakouskem. Na jihu Čech se aktuálně staví poslední dva úseky mezi Kaplicí a Dolním Dvořištěm, které mají být dokončeny do dvou let.