Takto by měla vypadat tramvajová trať Olšanská Habrová

Tramvajová renesance v Praze: Koleje se vracejí do ulic i plánů města

Partneři sekce:

Pražské tramvajové tratě zažívají v posledních letech bouřlivý rozvoj. Jeho nejviditelnějším projevem je položení kolejí na Václavském náměstí, nové tratě ale přibývají a budou přibývat po celé metropoli.

Návrat tramvají na „Václavák“ po desítkách let jejich absence přitahuje asi největší pozornost veřejnosti, i když z hlediska délky připravované trati (550 metrů) jde vlastně jen o drobnost. Stavba je součástí celkové revitalizace horní části Václavského náměstí podle návrhu studia Jakub Cigler architekti.

Dvoukolejná trať propojí trasu v Jindřišské a Vodičkově ulici s kolejemi u budovy Národního muzea, které zde byly položeny už v roce 2018 během opravy jeho historické budovy. Na ně naváže napojení na stávající tratě ve Vinohradské a Škrétově ulici. Obě formálně oddělené stavby vytvoří jeden funkční celek, který by měl být zprovozněn za dva roky.

Propoj má za cíl doplnit systém MHD v centru a poskytnout přímé tramvajové spojení Vinohrad a Nového Města. Kromě toho může trať sloužit i jako objízdná trasa v případě mimořádných událostí.

Praha 6 tramvajovým centrem

Václavské náměstí ale v tramvajovém boomu zdaleka není samo. Mezi epicentra pražské tramvajové renesance patří Praha 6. Zde se do roku 2032 počítá s prodloužením nyní provozovaných tratí až k terminálu Dlouhá Míle, s rozšířením trati do Suchdola, propojením s Prahou 5 Kukulovou ulicí kolem Nemocnice Motol, s prodloužením linek z Bílé Hory až do Řep nebo s odbočkou dědinské linky k nádraží Ruzyně.

Původně se zvažovalo i spojení z Řep až na Zličín, s tím však schválené návrhy zatím (alespoň do stabilizace územního plánu) nepočítají. Podobně byl aktuálně odložen úsek z Dlouhé Míle k ruzyňskému Terminálu 3. Nová trať tak bude křížit Pražský okruh a stočí se obloukem do Fajtlovy ulice. Na Dlouhé Míli pak bude i vlaková zastávka nové železnice z Prahy do Kladna s odbočkou na letiště a velké P+R parkoviště pro tisíce aut.

Trasa strahovské trati
Trasa strahovské trati | Zdroj: DPP

Trať do Suchdola patří již dlouho k tramvajovým prioritám. Strategie jejich rozvoje z roku 2017 ji dokonce zařadila mezi čtyři nejpotřebnější. Její stavbu však znesnadňují složité majetkové poměry na pozemcích, kterými by měla procházet. Dopravní podnik by měl letos alespoň vybrat zhotovitele pro studii dopadu na životní prostředí (EIA).
Další bolavou patou pražské dopravy je propojení Podbaby a Bohnic, kde se dokonce uvažovalo o lanovce. Tento nápad ale spadl pod stůl, a tak se aktuálně uvažuje o tramvajích. I zde by se mělo letos začít pracovat na studii EIA.

Trasa by měla vést ze současné konečné Nádraží Podbaba v částečném překryvu s trasou do Suchdola. Odpojí se na úrovni Císařského ostrova a přes most bude pokračovat do Podhoří, kde se počítá – s ohledem na nový vstup do ZOO – i s tramvajovou zastávkou. Dále bude stoupat k Praze 9 do Bohnic, k Poliklinice Mazurská. Spojením přes Lodžskou ulici se pak dostane až k připravované trase Kobylisy – Bohnice. Ta bude na opačném konci napojena na metro Kobylisy. Pokračovat bude ulicí Pod Sídlištěm a přes Kobyliské náměstí po okraji Sídliště Bohnice.

Tramvajová trať z Kobylis do Bohnic
Tramvajová trať z Kobylis do Bohnic | Zdroj: DPP

Z Libuše na Nové Dvory

Dalším místem, kde se bude stavět, je úsek Libuš–Nové Dvory, na který už je vydáno pravomocné povolení. Práce by měly začít příští rok, hotovo by mělo být v roce 2027.
Trať o délce 1,8 kilometru bude prodloužením stávající trasy mezi Sídlištěm Modřany a Libuší, která je ovšem také poměrně horkou tramvajovou novinkou – byla zprovozněna v roce 2023. Předpokládané náklady se mají pohybovat kolem 1,5 miliardy korun, což je odůvodněno hlavně rozsáhlými přeložkami vodovodního potrubí. Současnou úvraťovou trať nahradí dvě koleje.

Trasa Libuš Nové Dvory
Trasa Libuš Nové Dvory | Zdroj: DPP

Cestující pojedou po Novodvorské na sever ke stávajícím autobusovým zastávkám Přírodní. Ty nahradí nové stejnojmenné stanice, společné pro tramvaje i autobusy. Za křižovatkou Novodvorské s Chýnovskou bude trať ukončena jednokolejnou, jednosměrnou smyčkou. V Durychově ulici vznikne výstupní a nástupní konečná Nové Dvory.

Nezahálejí ani na „Desítce“

Poněkud ve stínu četných projektů v Praze 6 a jejím okolí zůstává například desátý pražský obvod, kde se mohou těšit na nové tratě na Počernické a v úseku Olšanská – Habrová. Jejich cílem je propojit Malešice, Žižkov a Vinohrady s centrem Prahy. Patří mezi tramvajové stavby, které by měly být hotovy v roce 2027.

Stavba na Počernické začne již letos, Olšanská – Habrová by měla být zahájena na jaře příštího roku. Počernická bude měřit skoro dva a půl kilometru a povede středem této ulice od křižovatky s Vinohradskou po smyčku u Dřevčické. Plánováno je zde šest zastávek. Trať by zde zejména ve směrech na Hlavní nádraží nebo Karlovo náměstí měla nahradit část autobusových spojů.

Tramvajová trať Počernická
Tramvajová trať Počernická | Zdroj: DPP

„Železniční“ tramvaj

Na závěr naší jízdy po pražských tramvajových kolejích jsme si nechali jednu perličku. Tou bude trať Olšanská – Habrová, která využije trasu nefunkční železniční dráhy Žižkov – Malešice z bývalého Nákladového nádraží Žižkov, kde vzniká nová rozsáhlá městská čtvrť. Dopravní podnik zde plánuje nejen využít těleso železniční dráhy, ale v určitém rozsahu i samotnou trať, což je opravdu mimořádné řešení, které navíc velmi symbolicky navazuje na historii lokality.

Její délka bude necelé dva kilometry, i zde však vznikne šest nových zastávek. Od křižovatky ulic Olšanská a Jana Želivského povede podél severní části nákladového nádraží a bude dvojkolejná. Závěrečný, téměř půl kilometru dlouhý úsek na Jarov – tedy ona „železniční“ část – bude jednokolejný.

Po dokončení trati zde má jezdit tramvajová linka číslo 5, která by tudy místo na Vozovnu Žižkov z Olšanské ulice pokračovala přímo na východ do konečné zastávky Sídliště Jarov.