Mosty v ohrožení: Jak moderní sanační technologie prodlužují životnost klíčové dopravní infrastruktury

Mostní stavby jsou základní součástí dopravní infrastruktury. Rostoucí objem dopravy a agresivní vlivy prostředí však vedou ke stále vyššímu zatížení. Aby byla posílena bezpečnost a dlouhá životnost konstrukcí, musí být tyto v pravidelných intervalech kontrolovány a udržovány. Společnost MC-Bauchemie má dlouholeté zkušenosti a vysoce kvalitní produktové systémy, které byly použity v mnoha projektech po celém světě. Tímto společnost MC významně přispívá k udržování dopravní infrastruktury po celém světě a k zajišťování tamní bezpečnosti.

V roce 2018 se zřítil Morandiho most v Turíně a třeba 11. září 2024 obletěly svět dramatické snímky zříceného mostu Carola v Drážďanech a vyvolaly i u samotných expertů překvapení a současně zděšení. Incident zdůraznil naléhavost provádění pravidelných kontrol a údržby mostů. Mosty jsou nezbytná spojení, která nesou nejen proudy dopravy, nýbrž také ekonomickou a společenskou infrastrukturu.

Zanedbání vede k nevyčíslitelným rizikům a může mít hlubokosáhlé následky. Podle současných poznatků je ze zhruba 130000 mostů v Německu potřeba v krátké době opravit několik desítek tisíc. A co ostatní země? Ve Francii již v roce 2019 z provedeného šetření vyplynulo, že 25000 mostů je v pochybném stavu. V Itálii bylo zjištěno, že většina z více než 7000 mostů v zemi je v katastrofálních stavech.

V USA vykazuje více než 60000 mostů strukturální nedostatky a potřeba sanace se v současnosti odhaduje na částku 123 miliard dolarů. V České republice máme necelých 18000 silničních mostů, přičemž více než 3000 mostů je ve stavu „špatný“ až „havarijní“ (data k roku 2022).

Současný stav mostů není tedy podle výše uvedených čísel příliš uspokojivý. Hlavním problémem je stoupající množství dopravy a tím i stoupající zatížení mostních konstrukcí, které navíc přirozeným způsobem stárnou.

Zdroj: MC-Bauchemie

O to důležitější je pravidelná údržba a ochrana mostů – protože je to nejen rychlejší, nýbrž také ekologičtější a levnější než stavba nových objektů. Společnost MC-Bauchemie nabízí rozsáhlé portfolio osvědčených produktových systémů pro opravy betonu, ochranu povrchu a také pro konstrukční zesílení a izolace mostních staveb, které splňují všechny technické a konstrukční požadavky a také přísné národní a evropské normy jako jsou norma EN 1504 nebo národní směrnice TKP 31 ŘSD ČR (Technické kvalitativní podmínky staveb pozemních komunikací).

Efektivní a udržitelná sanace betonu s produktem Nafufill

Při ochraně a opravách předpjatého betonu a železobetonových konstrukcí u podhledů mostů, podpěr a opěrných pilířů se používají více než 30 let polymery modifikované, cementem pojené opravné malty apikované buď ručně (PCC) nebo strojním nástřikem (SPCC).

Přitom je kromě částečné reprofilace především zvyšování krytí betonu stále důležitější. Produkty, které lze aplikovat metodou nástřiku, mají jasnou výhodu, zejména pokud se jedná o stavební části podhledů mostů, „ploch nad hlavou“ nebo pilířů. Patří mezi ně produkty z produktové řady Nafufill společnosti MC, které jsou osvědčené již desítky let – jako Nafufill KM 250 HS (zpracovatelný metodou mokrého nástřiku) nebo Nafufill SM 04 (zpracovatelný metodou suchého nástřiku).

Inovativní injektážní systémy pro utěsnění a trvalou ochranu

Inovativní řešení pro ochranu, utěsnění a vyztužení mostních stavebních objektů z předpjatého betonu, železobetonu nabízí injektážní systémy společnosti MC. Tímto způsobem se pomocí nízkoviskózní a penetračně aktivní duromerové pryskyřice MC-Injekt 1264 compact provádějí účinná injektážní opatření se silovým stykem a utěsňujícím účinkem na stavebních částech z železobetonu a předpjatého betonu, které jsou namáhány v tahu a tlaku.

MC-Color nastavuje standardy v oblasti ochrany povrchu

V oblasti ochrany povrchu mostních stavebních objektů je společnost MC považována za průkopníka a odjakživa se aktivně podílela na vývoji těchto systémů OS pro ochranu povrchu. S produktem MC-Color vyvinula společnost MC modulární program pro ochranu povrchu, který spojuje technické výkonové parametry v oblasti ochrany, barevného uspořádání, ochrany proti graffiti a přemostění trhlin povrchů betonu s optimálními zpracovatelskými vlastnostmi.

Sestává ze tří produktových řad MC-Color Proof, MC-Color Flair a MC-Color Flex. V každé ze tří produktových řad nabízí varianty pure („standard“), pro („profesionální“) a vision („highend“) alternativy pro různá namáhání povrchů betonu.

V závislosti na poloze a funkci a také budoucím namáhání stavební části mostu vlivem okolních faktorů, jako je ultrafialové záření, kolísání teplot, vlhkost, výfukové plyny, posypové rozmrazovací soli nebo biologický porost, nabízí produktová řada MC-Color vhodné řešení.

Sanační hmoty MC-Bauchemie v souladu s platnou legislativou

S účinností od 15. 3. 2021 platí nové technické kvalitativní podmínky staveb pozemních komunikací (TKP), kapitola 31. Podle této směrnice musí dodavatel materiálů doložit průkazní zkoušky celého sanačního systému a získat schválení tohoto systému pro použití na mostních konstrukcích ve správě ŘSD. MC-Bauchemie má k dnešnímu dni 10 schválených systémů pokrývajících celou oblast oprav mostních konstrukcí.

www.mc-bauchemie.cz

Zdroj: PR článek MC-Bauchemie