Komerční objekty

Partneři sekce:

Do svého finále spěje soutěž, která si vytyčila za cíl hodnotit kvalitu českých komerčních prostor. O titul v celkem šesti kategoriích napříč celým spektrem komerčních nemovitostí usilovalo v letošním ročníku bezmála 250 projektů.

Umístění stavebních investic v České republice se řídí podle několika hlavních externalit. ČR je rozlohou malý stát se silným centralistickým uspořádáním. To se týká jak státní (veřejné) správy, jejíž prakticky všechny výkonné orgány sídlí v hlavním městě Praze, tak dopravní infrastruktury.

Nejenom česká města hledají nová využití pro kdysi slavné a oblíbené výletní restaurace, oživit oblíbený výletní cíl se snaží i v kulturně spřízněné Vídni. Do roku 2021 by tu měl projít zámeček Cobenzl, který zažil časy lepší i horší.

Výrazná budova na břehu Vltavy, která v roce 2020 oslaví 125 let své existence, by se měla stát dalším z kulturních center pražské čtvrti s industriální minulostí. Rozvoj lokality brzdil dlouholetý spor mezi magistrátem a nájemcem tržnice, který definitivně skončil rozsudkem Městského soudu v Praze. Ten přiřkl areál hlavnímu městu, a to s ní má velké plány.

Máte rádi avokádo? Až tak moc, že byste na něj vsadili všechno a začali provozovat restauraci, na jejímž menu najdete pouze avokádo stokrát jinak? Majitelka této restaurace ano, a požádala designéry z Mimosa Architekti o náležitě příjemně excentrický interiér.

Jedinečná restaurace, která chce kromě dobrého jídla nabízet svým návštěvníkům i mnohem více, vznikla v taiwanském městě Kaohsiung. Její jméno se odkazuje na příběhy o kouzelných ostrovech, kde může člověk klidně spočinout a načerpat energii na další každodenní boj.

Nové kancelářské budovy nejsou u nás zvlášť oblíbeným druhem typologie u laické, ale ani u odborné veřejnosti a nic na tom nemění ani argumentace, že se mimo jiné jedná o náhradu pracovních příležitostí z bývalých průmyslových čtvrtí, jako byly například Smíchov, Vysočany a je i Libeň. Kancelářské budovy ale při splnění určitých urbanistických předpokladů mohou být normálním městotvorným prvkem s městským parterem a některé z nich je v budoucnosti poměrně jednoduché změnit na bytové a další funkce.

Investice v řádu stovek milionů korun už nabývá jasných obrysů. V současné chvíli se zde můžete ubytovat v apartmánovém domě s 11 apartmány, ty přízemní mají předzahrádky, kde budou v brzké době instalovány vířivky. Rozhledna i restaurace pro turisty je v provozu, stejně jako velké dětské hřiště.

Zajímavým doplňkem do karlínské revitalizace je budova, která se odlišuje od obvyklých pravoúhlých tvarů vycházejících z blokové struktury této čtvrti. Blízkost vlnícího se svahu Vítkova dodala architektům odvahu a v těsné blízkosti železničních kolejí a této zelené hranice Karlína vznikla organicky tvarovaná stavba nazvaná Butterfly.

Japonské město Tomioka je známé pro svoje historické dědictví související se zpracováním hedvábí. Do hněda laděnou krajinu tradičních střech ale od května 2018 doplňuje také moderní budova obchodní komory, která se snaží skloubit to nejlepší z tradice a moderny do jedinečného prostoru.

Na tradici pasáží v okolí Václavského náměstí chce okázalým způsobem navázat developerská skupina Crestyl, která chce v samotném srdci Prahy propojit Václavské náměstí, Jindřišskou ulici a ulici Na příkopě novým obchodně společenským centrem nazvaným Savarin.

Exponovaný pozemek na nároží Národní třídy a Mikulandské ulice byl dlouhou dobu parkovištěm, proslaveným propracovaným grafitti na zdi, jež jej oddělovala od barokního Schönkirchovského paláce. Novostavba polyfunkčního domu, nazvaného snad kvůli své zelené fasádě DRN, se snaží navázat na tradici pražských paláců a rehabilitovat toto místo v srdci Prahy.

Na slavnostním nominačním večeru 9. září 2019 byly ve stylovém prostředí dopravní haly Národního technického muzea představeny stavby a projekty, které se probojovaly do posledního kola soutěží Stavba roku 2019, Zahraniční stavba roku 2019 a Urbanistický projekt roku 2019.

Problematika parkování v historických centrech měst je výbušným tématem. Na jednu stranu jsou automobily v historickém centru jednoznačnou zátěží, na druhou stranu je jistá míra automobilové dostupnosti nezbytná, mají-li v historických centrech měst zůstat i tradičně zde umístěné správní budovy. Jednu z možných odpovědí na městské parkování se pokusili najít architekti z brněnského ateliéru Hrůša a spol.