Kunsthalle Praha
Galerie(12)

Výstavní projekt Kunsthalle Praha se konečně dočkal svého otevření

Budova bývalé Zengerovy trafostanice se objevovala v médiích kvůli své plánované přestavbě na hotel, prohlášení za kulturní památku, ohlášení projektu Kunsthalle Praha, demolici interiérů stavby i otázkám financování galerie. Nyní se otevírá svým návštěvníkům.

Na pražském Klárově poblíž metra Malostranská se v dnešních dnech zahajuje provoz Kunsthalle Praha. Budova Zengerovy transformační stanice z let 1930 až 1932, kterou navrhl architekt Vilém Kvasnička, se proměnila na místo k vystavování uměleckých děl 20. a 21. století.

V souvislosti s technologickým pokrokem byla totiž technická zařízení trafostanice postupně čím dál více miniaturizována a v současné době je kompletní technologické řešení umístěno v části přízemí, čímž se velkorysé prostory přímo samy nabízely k alternativnímu využití.

Kunsthalle Praha
Kunsthalle Praha
Kunsthalle Praha
Kunsthalle Praha
Kunsthalle Praha
Kunsthalle Praha
Kunsthalle Praha
Kunsthalle Praha

Kunsthalle, kterou založila nadace The Pudil Family Foundation, tyto prostory otevře pro vzdělávací aktivity, výstavy umění, pro vybudování nové kavárny a restaurace i prodejny knih a kancelářských prostor. Celková užitná plocha činí 5 700 metrů čtverečních a zahrnuje tři výstavní prostory, ve kterých by se mělo uskutečnit šest až osm výstav za rok. V suterénu bude umístěn depozitář.

Památkáři pečlivě dohlíželi

Zvenčí není proměna pod vedením Schindler Seko Architekti tolik patrná, kolemjdoucí zaujme především nová vstupní lávka z oceli a název Kunsthalle na nároží. Fasáda budovy jinak zůstává zachována, a to hlavně proto, že byla trafostanice v roce 2015 prohlášena za kulturní památku a její úpravy probíhaly pod bedlivým dohledem památkářů.

V památkovém katalogu najdeme odůvodnění zápisu stavby na seznam památek: „… je architektonicky a urbanisticky vysoce kvalitním dokladem meziválečné architektury staveb nejen průmyslového určení. Stavba reprezentuje příklad novoklasicistního stylového projevu, mimořádně citlivě a kultivovaně vstupuje do historické zástavby Malé Strany.“

Kunsthalle Praha
Kunsthalle Praha | Zdroj: Filip Šlapal, Kunsthalle Praha

Původně se tedy jednalo o technickou památku, která ztratila svou originální funkci a bylo problematické najít pro ni využití. Její hodnota přitom není toliko architektonická jako urbanistická – hodný zachování je způsob, jakým uzavírá prostor Klárova pod letenským masivem. Společnost Property Klárov ji přitom plánovala přestavět na hotel se šesti patry s celkem 200 pokoji.

Unikátní (a zakázaný) materiál

Velká (vnitřní) část památky ovšem byla zbourána – k výstavbě trafostanice byl použit hlinitanový beton (oblíbený ve 30. až 50. letech minulého století). Tento materiál tvoří zejména hlinitanový cement patentovaný ve Francii roku 1908, oblíbený pro rychlý náběh pevnosti i v nižších teplotách, který se dal velmi rychle odbednit a umožňoval stavební práce i ve zhoršených teplotních podmínkách.

Kunsthalle Praha
Kunsthalle Praha | Zdroj: Filip Šlapal, Kunsthalle Praha

Jeho použití bylo v Československu zakázáno v roce 1984, poté, co se zřítila část výrobní haly podniku Mesit v Uherském Hradišti. Proti těmto zásahům se již dříve vyjádřili odborníci z Výzkumného centra průmyslového dědictví při ČVUT a vše prověřovala i památková inspekce ministerstva kultury, která však nekonstatovala pochybení.

Interiér budovy zůstává před oficiálním otevřením zahalen tajemstvím. V srpnu loňského roku se do ní mohli podívat návštěvníci na komentovaných prohlídkách pod záštitou Open House Praha 2021, záběry z doby stavebních prací je možné vidět na sérii videí The Making of Kunsthalle Praha, která jsou k vidění na youtubovém kanálu galerie. Na tvorbě interiérů se podílel také německý designér Axel Kufus a jeho kolegové. Interiér údajně využívá konceptu raumplanu – systému prostorů, které na sebe navazují v různých výškových úrovních.

Elektřina v umění

Otevření budovy je spojeno se dvěma výstavními projekty. Zengerova transformační stanice: Elektřina ve městě, elektřina v architektuře přibližuje historii stavby samotné, okolnosti jejího vzniku a přibližuje i cyklus světelných plastik Sto let elektřiny od Zdeňka Pešánka.

Kunsthalle Praha
Kunsthalle Praha | Zdroj: Lukáš Masner, Kunsthalle Praha

Tento cyklus, který měl být ve třicátých letech umístěn na fasádu Trafostanice, získal mimořádné ocenění na Světové výstavě v Paříži roku 1937, poté ovšem nenávratně zmizel. K Pešánkovu odkazu (propojování elektrického proudu a umění) se vztahuje i druhá ze zahajovacích výstav s názvem KINETISMUS: 100 let elektřiny v umění, na které se představí přes 90 umělců z tuzemska i zahraničí.

Zda se na fasádě objeví např. světelné plastiky, jak to její původní autoři zamýšleli, zůstává otázkou. Fasádu za dobu výstavby dekorovala nejrůznější umělecká díla v rámci The Facade Project a promítalo se na ní také video Federica Díaze.

Kateřina Tobišková