 
						
											Estakáda byla příliš drahá. Dálnice do Vídně překoná Novomlýnské nádrže jinak
Trasa dálnice D52 z Pohořelic do Mikulova povede přes Novomlýnské nádrže po násypu, nikoliv po estakádě, jak se původně zvažovalo. Rozhodnutí o preferenci této varianty padlo na základě posouzení Centrální komise Ministerstva dopravy, která zhodnotila ekonomické, provozní i technické parametry obou možností.
Varianta násypu vyšla jako výhodnější především kvůli výrazně nižším nákladům. Estakáda by si podle odhadů vyžádala přibližně šest miliard korun, zatímco násyp má stát 3,1 miliardy korun.
„Násyp nám vyšel výrazně lépe i s ohledem na provozní náklady a náklady na údržbu, jsou pouze třetinové,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS) během oficiálního představení plánované dostavby.
Součástí příprav je i zachování vodního objemu Novomlýnských nádrží. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) plánuje provést odtěžení koryta řeky Dyje v místě jejího vtoku do nádrže poblíž obcí Drnholec a Novosedly. Projektová dokumentace by měla být připravena ještě letos, s žádostí o stavební povolení chce ŘSD vystoupit v první polovině roku 2027. Výstavba samotného násypu by pak měla začít v roce 2029 a skončit v roce 2031.
Komplikace i dočasné řešení provozu
Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla půjde o mimořádně náročnou inženýrskou stavbu. Násyp se bude budovat pro celé dálniční těleso, což si vyžádá přesun velkého objemu zeminy. Stávající silnice bude ponechána jako místní obslužná komunikace a dálnice povede paralelně s ní, vpravo ve směru na Mikulov.
Dočasným řešením bude dvoupruhový provoz přes nádrže, jelikož ostatní úseky dálnice budou dokončeny už v roce 2029. Znamená to, že po plnohodnotné dálnici se bude jezdit až na výjimku právě úseku přes vodní plochy.

Odpůrci stavby a podpora samospráv
Vzhledem k dlouhodobým sporům kolem výstavby se očekává, že i přes aktuální plán může dojít k právním komplikacím. „Rozklad by měl být vyřešen do půl roku a žalobu by měl soud vyřešit do tří měsíců,“ uvedl Mátl.
Pozitivním signálem je podpora ze strany samospráv, jejichž představitelé se zúčastnili dnešního setkání. „Nejhorší je bojovat proti samosprávám a tady se povedlo odpor v minulých letech odblokovat,“ doplnil Mátl.
Stále není rozhodnuto o podobě plánovaného podjezdu pod dálnicí mezi obcemi Perná a Dolní Dunajovice. Podle Davida Fialy, ředitele brněnského závodu ŘSD, je stavba komplikována složitými geologickými podmínkami. „Budeme se snažit jej postavit, ale ukazuje se, že jsou zde velmi komplikované geologické podmínky. Kdyby to nakonec nešlo, jezdilo by se o několik set metrů dále,“ uvedl.
 ČTK
																				ČTK									 
                         
                         
						 
						 
						 
						 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
								 
								 
								 
								 
					 
					