Tunel, který změní Evropu: Nejambicióznější stavba, o které jste možná neslyšeli
Bez většího mediálního rozruchu, ale s inženýrskou přesností, se pod hladinou Baltského moře aktuálně odehrává jeden z nejambicióznějších stavebních projektů v Evropě. Tunel mezi Dánskem a Německem bude po svém dokončení nejdelším ponořeným tunelem na světě. Nabídne nejen unikátní technologii výstavby, ale také zcela nové možnosti propojení Skandinávie a severu pevninské Evropy.
Spojení dánského ostrova Lolland s německým ostrovem Fehmarn dosud zajišťují trajekty. Plavba trvá přibližně 45 minut a závisí na počasí, čekacích dobách a kapacitě. Tomu však brzy odzvoní. Mezi těmito dvěma body roste nová dopravní tepna, která změní region i evropskou infrastrukturu.
Projekt Fehmarnbelt Fixed Link bude nejdelším ponořeným tunelem svého druhu na světě. Po dokončení nabídne čtyři jízdní pruhy pro silniční dopravu a dvě koleje pro plně elektrifikovanou železnici. Vlakem trasu zvládnete za sedm minut, autem přibližně za deset. Pokud bychom se podívali na cestu autem z dánského Rødbyhavnu, kde se tunel staví, do Flensburgu na dánsko-německé hranici, tak bez použití trajektu cesta zabere více než tři hodiny skrz celé Dánsko.
Výjimečný není jen svým rozsahem, ale především technologií výstavby. Na rozdíl od klasických ražených nebo vrtaných tunelů vzniká Fehmarnbelt metodou prefabrikovaných segmentů, které se vyrábějí na souši a následně se po jednom spouštějí na mořské dno do předem vyhloubeného výkopu. Tam se spojují do jednoho celku a překrývají mořským sedimentem. Výsledkem bude souvislá podmořská konstrukce s délkou přes osmnáct kilometrů.
Každý betonový prvek má délku 217 metrů, šířku přes 40 metrů a hmotnost zhruba 73 tisíc tun. Celkem vznikne 79 těchto standardních dílů a k nim dalších 10 speciálních, které budou sloužit jako technické uzly pro větrání, nouzové úniky nebo monitoring. Vše se odehrává v rozsáhlém areálu zmíněného Rødbyhavnu na dánském pobřeží. Tato továrna na tunel zabírá plochu přibližně 300 fotbalových hřišť a její součástí je šest paralelních výrobních linek.
Stavba je v plném proudu a první segmenty už míří pod vodu
Stavební práce na dánské straně začaly v lednu 2021. Německá strana se připojila později, a to kvůli zdlouhavému povolovacímu řízení. První dva roky se věnovaly především přípravám mořského dna. Vyhlouben byl rozsáhlý výkop hluboký zhruba 12 metrů, do něhož budou segmenty ukládány. Z moře bylo odvezeno přes 19 milionů metrů krychlových materiálu. Ten však nezůstal nevyužitý. Dánsko z něj vytvoří přes 300 hektarů nových přírodních ploch a rekreačních zón podél pobřeží.
V roce 2023 byla dokončena tunelová továrna a rozjela se sériová výroba. V červnu loňského roku byl slavnostně představen první plně dokončený segment. Během léta 2025 pak došlo k zásadnímu milníku: první betonový díl byl spuštěn pod hladinu a uložen na své místo ve výkopu. Od této chvíle se tunel začal skutečně rodit v mořském prostoru.
Segmenty se do moře spouštějí pomocí speciálních lodí a manipulačních jeřábů. Na dně se vyrovnávají s milimetrovou přesností a spojují s ostatními. Po osazení jsou překryty sedimentem, který pomáhá konstrukci zafixovat a chránit ji před proudy a lodní dopravou.
Stavba má zatím plynulý průběh. Do roku 2029 by měla být celá podmořská část kompletní a připravená k provozu. Na německé straně však zároveň probíhá výstavba dalšího železničního tunelu pod Fehmarnem, který doplní stávající most. Tato část infrastruktury by měla být hotová o tři roky později.
Propojená Evropa a technologie, která inspiruje
Fehmarnbelt není jen o kratší cestě mezi dvěma ostrovy. Projekt má strategický význam pro celou Evropu. Tunel se stane součástí klíčového evropského koridoru TEN-T, který propojuje sever Evropy s jihem. Díky tunelu se železniční spojení mezi Kodaní a Hamburkem zkrátí z více než čtyř hodin na dvě a půl. To znamená zásadní zrychlení přepravy osob i zboží, větší využití ekologické kolejové dopravy a snížení zátěže na jiné úseky dopravní sítě.
Projekt financuje dánský stát prostřednictvím společnosti Femern A/S. Náklady přesahují sedm miliard eur a budou postupně splaceny z poplatků za přejezdy. Evropská unie přispěla částkou přesahující jednu miliardu eur. Německo se podílí především výstavbou připojovacích železničních tratí a navazující silniční infrastruktury.
Tunel bude vybaven pěti oddělenými tubusy: dvěma pro železnici, dvěma pro silniční dopravu a jedním servisním. Celý systém bude vybaven špičkovými technologiemi pro detekci požárů, ventilaci, kamery a automatické řízení provozu. Očekává se, že riziko závažné nehody bude nižší než u běžných povrchových komunikací.
Evropa staví chytře, tiše a ve velkém
Příběh tunelu pod Fehmarnskou úžinou ukazuje, že Evropa dokáže stavět ambiciózně, rychle a technologicky progresivně. Bez politického patosu, bez velkých gest, ale s důrazem na funkčnost, bezpečnost a ekologický přínos. Stavba se odehrává mimo hlavní titulky, přesto má potenciál zásadně změnit způsob, jakým se v Evropě cestuje, obchoduje a propojuje.
Fehmarnbelt není jen spojnicí mezi dvěma zeměmi. Je to symbol moderního inženýrství, mezinárodní spolupráce a důvěry v dlouhodobou vizi. A také inspirace pro další projekty, které by mohly v budoucnu propojit i další evropské regiony pod hladinou.