Moderní úsek Velkého městského okruhu Brno se čtyřproudou silnicí a tramvajovou tratí v Žabovřeské ulici
Galerie(5)

Cemex pomohl vybudovat nový úsek brněnského Velkého městského okruhu

Brno má novou dopravní tepnu. V Žabovřeské ulici se podařilo dokončit jeden z klíčových stavebních projektů v historii města – čtyřproudou komunikaci s unikátním tramvajovým tunelem. Technicky náročná stavba odlehčila dopravě v západní části města a přinesla moderní infrastrukturu do míst, kde dosud řidiče denně sužovaly kolony.

Výzvu, jakou Brno ještě nezažilo, pomohla zvládnout i společnost Cemex, která dodávala betonové směsi pro všechny klíčové objekty, od tramvajového tunelu pod Wilsonovým lesem až po silniční část o celkovém objemu 45 000 m³ betonu.

Tunel pod lesem a čtyřproudová silnice

Stavba byla mimořádně složitá: na jedné straně řeka Svratka, na druhé strmé svahy Wilsonova lesa. Řešením se stalo přeložení tramvajové trati do nového 500 metrů dlouhého tunelu, z toho 334 metrů ražených ve skále. Díky tomu mohla být původní dvoupruhová silnice rozšířena na moderní čtyřproudovku v délce 920 metrů. Tramvajová trať byla pro cestující slavnostně otevřena v květnu 2023.

Železobetonová konstrukce tramvajového tunelu na novém úseku Velkého městského okruhu v Brně
Zdroj: Cemex

Tunel o šířce sedm metrů je vybaven oboustrannými nouzovými chodníky a padesátimetrovou únikovou štolou. Součástí celého projektu jsou také nové opěrné zdi, protihlukové stěny či komunikace pro cyklisty a pěší. Zajímavostí jsou dvě železobetonové galerie – delší, 250metrová, kryje jeden jízdní směr, kratší, 80metrová, funguje jako biokoridor, který propojuje Wilsonův les s řekou.

Cemex: beton i know-how

„Pro nás to byla výzva i závazek, dodat nejen materiál, ale i know-how pro stavbu, která má dlouhodobý význam pro celé město. Jsme rádi, že jsme mohli přispět k řešení dopravního problému, který Brno trápil desítky let,“ říká Martin Chřibek, obchodní zástupce divize beton společnosti Cemex ČR.

Betonová cisterna Cemex před vstupem do raženého tramvajového tunelu pod Wilsonovým lesem v Brně
Zdroj: Cemex 

Beton z produkce Cemexu se uplatnil při ražbě tunelu, v galeriích i na dalších železobetonových objektech. Dodávky probíhaly i v noci a musely odpovídat specifickým požadavkům každé konstrukce. Na stavbě se střídaly týmy specialistů, od horolezců zajišťujících svahy, přes potápěče čistící koryto Svratky, až po odborníky na trhací práce v masivu.

Nová kvalita dopravy i života

Denně projede novým úsekem více než 40 000 vozidel a už nyní je patrné snížení kolon i emisní zátěže. Velký městský okruh v Brně, připravovaný od roku 1947, bude po svém dokončení nejdůležitějším prvkem silniční části dopravního systému města. Projekt za desítky miliard korun přináší nejen efektivnější dopravu, ale i nové urbanistické možnosti, včetně relaxační zóny na pochozí střeše silniční galerie či lepšího propojení městských částí a rekreačních lokalit. A rovněž došlo k opravě kaple sv. Antonína z Padovy a sv. Barbory z Nikomédie, které požehnal emeritní brněnský biskup Vojtěch Cikrle.

Pokládka betonové směsi při výstavbě tramvajového tunelu na Velkém městském okruhu Brno
Zdroj: Cemex 

Velký městský okruh se tak stává klíčovou tepnou dopravního systému Brna a ukázkou toho, že moderní infrastruktura může vznikat i v těch nejnáročnějších podmínkách. A Cemex je hrdý, že mohl být součástí tohoto mimořádného projektu.
www.cemex.cz

Pokládka betonové směsi při výstavbě tramvajového tunelu na Velkém městském okruhu Brno
Betonová cisterna Cemex před vstupem do raženého tramvajového tunelu pod Wilsonovým lesem v Brně
Železobetonová konstrukce tramvajového tunelu na novém úseku Velkého městského okruhu v Brně
Moderní úsek Velkého městského okruhu Brno se čtyřproudou silnicí a tramvajovou tratí v Žabovřeské ulici

Zdroj: PR článek CEMEX Czech Republic s.r.o.