Cemex pomohl vybudovat nový úsek brněnského Velkého městského okruhu
Brno má novou dopravní tepnu. V Žabovřeské ulici se podařilo dokončit jeden z klíčových stavebních projektů v historii města – čtyřproudou komunikaci s unikátním tramvajovým tunelem. Technicky náročná stavba odlehčila dopravě v západní části města a přinesla moderní infrastrukturu do míst, kde dosud řidiče denně sužovaly kolony.
Výzvu, jakou Brno ještě nezažilo, pomohla zvládnout i společnost Cemex, která dodávala betonové směsi pro všechny klíčové objekty, od tramvajového tunelu pod Wilsonovým lesem až po silniční část o celkovém objemu 45 000 m³ betonu.
Tunel pod lesem a čtyřproudová silnice
Stavba byla mimořádně složitá: na jedné straně řeka Svratka, na druhé strmé svahy Wilsonova lesa. Řešením se stalo přeložení tramvajové trati do nového 500 metrů dlouhého tunelu, z toho 334 metrů ražených ve skále. Díky tomu mohla být původní dvoupruhová silnice rozšířena na moderní čtyřproudovku v délce 920 metrů. Tramvajová trať byla pro cestující slavnostně otevřena v květnu 2023.
Tunel o šířce sedm metrů je vybaven oboustrannými nouzovými chodníky a padesátimetrovou únikovou štolou. Součástí celého projektu jsou také nové opěrné zdi, protihlukové stěny či komunikace pro cyklisty a pěší. Zajímavostí jsou dvě železobetonové galerie – delší, 250metrová, kryje jeden jízdní směr, kratší, 80metrová, funguje jako biokoridor, který propojuje Wilsonův les s řekou.
Cemex: beton i know-how
„Pro nás to byla výzva i závazek, dodat nejen materiál, ale i know-how pro stavbu, která má dlouhodobý význam pro celé město. Jsme rádi, že jsme mohli přispět k řešení dopravního problému, který Brno trápil desítky let,“ říká Martin Chřibek, obchodní zástupce divize beton společnosti Cemex ČR.
Beton z produkce Cemexu se uplatnil při ražbě tunelu, v galeriích i na dalších železobetonových objektech. Dodávky probíhaly i v noci a musely odpovídat specifickým požadavkům každé konstrukce. Na stavbě se střídaly týmy specialistů, od horolezců zajišťujících svahy, přes potápěče čistící koryto Svratky, až po odborníky na trhací práce v masivu.
Nová kvalita dopravy i života
Denně projede novým úsekem více než 40 000 vozidel a už nyní je patrné snížení kolon i emisní zátěže. Velký městský okruh v Brně, připravovaný od roku 1947, bude po svém dokončení nejdůležitějším prvkem silniční části dopravního systému města. Projekt za desítky miliard korun přináší nejen efektivnější dopravu, ale i nové urbanistické možnosti, včetně relaxační zóny na pochozí střeše silniční galerie či lepšího propojení městských částí a rekreačních lokalit. A rovněž došlo k opravě kaple sv. Antonína z Padovy a sv. Barbory z Nikomédie, které požehnal emeritní brněnský biskup Vojtěch Cikrle.
Velký městský okruh se tak stává klíčovou tepnou dopravního systému Brna a ukázkou toho, že moderní infrastruktura může vznikat i v těch nejnáročnějších podmínkách. A Cemex je hrdý, že mohl být součástí tohoto mimořádného projektu.
www.cemex.cz
Zdroj: PR článek CEMEX Czech Republic s.r.o.