Uložiště baterií

Miliony baterií pro elektromobily budou v příštím desetiletí vyřazeny. Co se s nimi stane?

Do roku 2030 bude na silnicích podle předpovědí až 145 milionů elektroaut. I když elektrická vozidla mohou hrát důležitou roli při snižování emisí, obsahují také potenciální ekologickou časovanou bombu: baterie. Podle některých odhadů se do roku 2030 očekává vyřazení více než 12 milionů tun lithium-iontových baterií.

Nejen, že tyto baterie vyžadují velké množství surovin, včetně lithia, niklu a kobaltu, a jejich těžba má dopad na klima, životní prostředí a lidská práva, ale také hrozí, že na konci své životnosti zanechají horu elektronického odpadu.

Druhý život

Stovky milionů dolarů proudí do recyklačních startupů a výzkumných center, aby zjistily, jak rozebrat vybité baterie a extrahovat cenné kovy ve velkém. Ale pokud chceme udělat více s materiály, které máme, recyklace by neměla být prvním řešením. Na konci použití baterie v elektrických vozidlech zbývá spousta kapacity – baterie tak sice nemusí být schopné pohánět vozidla, ale mohou mít druhý život a uchovávat přebytečnou energii generovanou solárními nebo větrnými farmami.

Několik společností tyto možnosti zkušebně testuje – energetická společnost Enel Group používá devadesát baterií vyřazených z vozů Nissan Leaf ve skladu energie ve španělské Melille, který je izolován od španělské národní sítě; v UK se energetická společnost Powervault spojila s Renaultem, aby vybavila domácí systémy skladování energie vysloužilými bateriemi. Poznámka redakce: na tento typ opětovného použití se soustředí na českém trhu např. firma Fenix.

Praktičtější recyklace

Přestože se pak konečná recyklace stává běžnější, zůstávají stále velké technické problémy. Jedním z nich jsou složité návrhy, ve kterých se musí recyklátoři orientovat, aby se dostali k hodnotným součástem – lithium-iontové baterie jsou jen zřídka navrženy s ohledem na recyklovatelnost. Například většina součástí je svařena, což je dobré pro elektrické připojení, ale špatné pro recyklaci.

Řešením problému by tak mohlo být vyvinutí baterie s jasnějším plánem recyklace, kupříkladu baterie Aceleron spojují komponenty pomocí spojovacích prvků, které stlačují kovové kontakty dohromady, což umožňuje kompletní demontáž. Pomoci by mohlo i případné jasnější značení baterií, prakticky digitální „pas“, který by obsahoval informace o životním cyklu baterie a to včetně recyklačních údajů.

Zdroj: The Guardian – upraveno, kráceno